Schema Markup یا اسکیما چیست؟

Schema Markup به عنوان استراکچر دیتا یا داده های ساختار یافته ای است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا اطلاعات موجود در وب سایت شما را بهتر درک کنند. هنگامی که موتورهای جستجو معنا و روابط موجودات را تشخیص می دهند، می توانند نتایج غنی یا قطعه های غنی را ارائه دهند.

schema زبانی است که برای نمایش داده ها استفاده می شود، داده های واقعی را داده های ساخت یافته می نامند.
داده های ساختاریافته محتوای صفحه شما را سازماندهی می کند و درک اطلاعات را برای گوگل آسان تر می کند.
برای مثال، میتوانید از دادههای ساختاریافته در صفحه دستور پخت کیک تولد استفاده کنید تا گوگل از زمان پخت، رتبهبندی کاربران و موارد دیگر مانند تصویر بالا مطلع شود.
در این مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت:
- انواع مختلف Schema Markup
- چرا Schema Markup برای سئو مهم است
انواع Schema Markup
Schema Markup کدی است که عناصر وب سایت شما را به زبانی توصیف می کند که همه موتورهای جستجوی اصلی آن را درک می کنند. به این ترتیب، موتورهای جستجو می توانند نتایج غنی تری به کاربران ارائه دهند.
برای مثال، نحوه Markup، به گوگل میگوید که یک محتوای خاص یک راهنمای گام به گام است. سپس گوگل می تواند پیش نمایشی از هر مرحله در صفحه نتایج جستجو را به جستجوگران ارائه دهد.

گوگل، 32 نوع schema را درک می کند که شامل:
- مقاله
- کتاب
- Breadcrumb
- Carousel
- دوره (Course)
- مجموعه داده (Dataset)
- رتبه بندی کل کارفرما
- رویداد
- بررسی واقعیت (Fact check)
- سوالات متداول (FAQ)
- فعالیت های خانه (Home Activities)
- چگونه (How-to)
- مجوز تصویر (Image license)
- آگهی استخدام (Job posting)
- فیلم آموزشی (Learning video)
- حل کننده های ریاضی (Math Solvers)
- فیلم سینمایی (Movie)
- پرسش و پاسخ آموزشی (Education Q&A)
- حقوق تخمینی (Estimated salary)
- پادکست
- Practice problems
- پرسش و پاسخ (Q&A)
- دستور آشپزی (Recipe)
- برنامه نرم افزاری (بتا)
- قابلیت صحبت (Speakbable)
- اشتراک و محتوای دارای دیوار پرداخت (Subscription and paywalled content)
- ویدئو
پنج نمونه رایج از schema
در اینجا پنج نمونه رایج از schema و شکل ظاهری آنها در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) آورده شده است:
Logo Markup

Markup لوگو به گوگل می گوید که لوگوی شما چیست. به این ترتیب، هر بار که کسی شرکت شما را جستجو می کند، لوگوی صحیح شما در پنل knowledge گوگل ظاهر می شود.
Local Business Markup

Local Business Markup نشان می دهد که کدام عناصر وب سایت شما حاوی اطلاعات تماس، آدرس شما و سایر جزئیات مهم تجاری است. سپس گوگل آن اطلاعات را در یک پنل کسب و کار محلی در سمت راست برخی از SERP ها نمایش می دهد.
این نوع تضمین میکند که گوگل اطلاعات درست را به جستجوگران میدهد و ترافیک محلی را تشویق میکند.
Review Markup

Review Markup یک امتیاز ستاره به قسمت پایین ورودی صفحه نتایج شما اضافه می کند. به جستجوگران نشان می دهد که دیگران در مورد سایت یا محصولات شما چه فکر می کنند. این کار مفید است زیرا مشتریان بیشتر احتمال دارد محصولات را با نظرات خریداری کنند.
Sitelink Markup

Sitelink Markup ، لینک های ناوبری اضافی را به فهرست شما در صفحه نتایج اضافه می کند. به جای لینک به صفحه اصلی شما، جستجوگران لینکهایی به برگه مشاغل، وبلاگ و سایر صفحات مهم شما را نیز خواهند دید.
Product Markup

Product Markup به گوگل اطلاعات بیشتری درباره محصولات لیست شده در سایت شما می دهد تا جستجوگران بتوانند جزئیات بیشتر را مستقیماً در صفحه نتایج مشاهده کنند.
همچنین تصویری از محصول شما به گوگل می دهد که می تواند در جستجوی تصویر گوگل نمایش داده شود. جستجوی تصویر 22.6٪ از کل جستجوها را تشکیل می دهد، بنابراین اگر آن را نادیده بگیرید، ترافیک زیادی را از دست می دهید.
گوگل نتایج غنی را برای همه صفحات دارای استراکچر دیتا یا structured data نمایش نمی دهد.
با این حال، اضافه کردن schema markup به سایت شما شانس بیشتری برای دریافت یک نتیجه غنی میدهد که فضای بیشتری را در صفحه نتایج اشغال میکند.
به عنوان مثال، سایت شما می تواند به طور همزمان به عنوان یک نتیجه ارگانیک، به عنوان پاسخ به سؤالات متداول و به عنوان یک ویدیو در همان صفحه نتایج نمایش داده شود.
بنابراین شانس های متعددی برای کاربر وجود دارد که روی سایت شما کلیک کند، (همه آن ها هم از یک جستجو باشند.)
چرا Schema Markup برای سئو مهم است؟

هدف ساختاردهی داده های شما برقراری ارتباط بهتر با موتورهای جستجو است. وقتی گوگل موجودیت ها را در سطح عمیق تری درک می کند، نتایج بهتری را به جستجوگران ارائه می دهد.
مواردی مانند کارتهای غنی، قطعههای غنی و پنل دانش پس از جمعآوری اطلاعات از دادههای ساختاریافته در SERP ظاهر میشوند.
در حالی که شواهدی وجود ندارد که این Schema Markup رتبهبندی شما را بهبود بخشد، فرصتهای زیادی را فراهم میکند.
به عنوان مثال، یک نتیجه جستجو بدون لینک سایت چیزی بیشتر از عنوان و توضیحات متا صفحه لینک داده شده به جستجوگران نمی دهد:
از سوی دیگر، یک نتیجه جستجو با لینکهای سایت، صفحه لینک اصلی را به همراه صفحات سایت مشابهی که ممکن است بیشتر مورد علاقه آنها باشد، به جستجوگران میدهد:
اگر کاربر اغوا نشده بود که با برچسب عنوان کلیک کند، هنوز چند فرصت دیگر وجود دارد که آنها را با لینک های سایت بچرخاند.
برخی از Markup ها نیز مانند بیلبوردهای دیجیتال عمل می کنند. والمارت کل قسمت بالای تاشو SERP را به دلیل تمام قطعههای غنی که دارد اشغال میکند:
مطالعات نشان می دهد که بهبود املاک و مستغلات از نتایج غنی می تواند نرخ کلیک را بهبود بخشد.
در واقع، کاربران 58 درصد از مواقع روی نتایج غنی کلیک می کنند در مقابل 41 درصد از مواقع برای نتایج غیر غنی.
گوگل همچنین بیان کرده است که استراکچر دیتا می تواند ظاهر کلی نتایج جستجو را بهبود بخشد (که تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد).
به عنوان مثال، با بررسی های ساختاریافته، گوگل می تواند دستور العمل هایی را با بیشترین رتبه بندی پنج ستاره در بالای نتایج خود نشان دهد.
یا با دادههای ساختاریافته روی آهنگها و آلبومها، گوگل میتواند آهنگهایی را که یک هنرمند میخواند به عنوان یک سری کارتهای غنی نشان دهد.
بنابراین، در حالی که هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که structured data واقعاً بر رتبه بندی تأثیر می گذارد، تجربه جستجو را بسیار بهبود می بخشد. کاربران میتوانند سؤالات متداول را بخوانند، رتبهبندیها را ببینند، اطلاعات مهم کسبوکار را بیاموزند، و موارد دیگر را بدون بازدید از صفحهای درک کنند.
این موضوع می تواند دامنه برند شما را افزایش دهد و همانطور که گفته شد به طور بالقوه نرخ کلیک را افزایش می دهد.