سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو

Featured Snippet چیست؟

Featured Snippet یا قطعه‌های ویژه، تکه‌های کوتاهی از متن هستند که در بالای نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند تا به سرعت به درخواست جستجوگر پاسخ دهند. محتوایی که در داخل یک قطعه ویژه ظاهر می‌شود، به‌طور خودکار از صفحات وب در فهرست گوگل استخراج می‌شود. انواع متداول Featured Snippet ها شامل تعاریف، جداول، مراحل و لیست ها هستند.

Snippet شرح صفحه یا گزیده ای از آن است که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود. شکل اصلی آن شامل عنوان و توضیحات متا است.

چرا Featured Snippet برای سئو مهم هستند؟

چرا Featured Snippet برای سئو مهم هستند؟

قطعه های ویژه از دو طریق بر سئو تاثیر می گذارند:

1: Featured Snippet فرصتی برای دریافت کلیک‌های بیشتر از نتایج جستجوی ارگانیک است… بدون رتبه‌بندی بالاتر گوگل.

در واقع، بسیاری از کارشناسان سئو کادر Featured Snippet را به عنوان “موقعیت شماره 0” می نامند، زیرا بالای نقطه 1 سنتی ظاهر می شود.

بر اساس Search Engine Land، یک قطعه ویژه تقریباً 8٪ از کل کلیک ها را دریافت می کند. بنابراین اگر بتوانید محتوای خود را در قسمت ویژه دریافت کنید، می توانید نرخ کلیک ارگانیک خود را تقویت جدی کنید.

2: Featured Snippet تعداد «جستجوهای بدون کلیک» را افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر، زمانی که کاربر گوگل روی هیچ یک از نتایج جستجو کلیک نمی کند. این به این دلیل است که فیچر اسنیپت اغلب به کسی پاسخی را که به دنبالش است می دهد.

بنابراین، قبل از تصمیم گیری در مورد یک کلمه کلیدی خاص، مهم است که توجه داشته باشید که آیا نتایج جستجو دارای یک فیچر اسنیپت هستند یا خیر. اگر چنین است، طبق یک مطالعه صنعتی توسط Ahrefs، در مقایسه با SERP های بدون Featured Snippet ، کلیک های کمتری دریافت خواهید کرد.

این بدان معنا نیست که اگر یک Featured Snippet وجود دارد، باید به طور خودکار برای یک کلمه کلیدی تاس پرتاب کنید. به هر حال، Semrush گزارش می دهد که 6.36٪ از تمام پرس و جوها دارای یک Featured Snippet هستند. این بدان معناست که اجتناب کامل از کلمات کلیدی با یک قطعه ویژه دشوار خواهد بود.

مفهوم این است که در کنار رقابت و حجم جستجوی ماهانه، Featured Snippets باید در فرآیند شما برای انتخاب کلمات کلیدی نقش داشته باشد.

چگونه یک قطعه برجسته در گوگل داشته باشیم؟

چگونه یک قطعه برجسته در گوگل داشته باشیم؟

واضح است که محتوای صفحه شما به عنوان یک Featured Snippet می تواند نرخ کلیک شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بنابراین، درک اینکه چگونه محتوای شما می‌تواند از طریق اطلاعات وب‌سایت‌های مشابه شما وارد اسنیپت شود، مهم است.

گوگل فرآیند یا درخواست خاصی را برای شما ارائه نمی دهد تا صفحه خود را با صلاحیت ارسال کنید. در عوض، می‌توانید از چندین نوع استراتژی برای افزایش احتمال دریافت یک اسنیپت استفاده کنید.

مهمترین چیزی که باید در مورد اسنیپت ها فهمید این است که هدف آنها پاسخ دادن به سؤالات کاربران است. الگوریتم های انتخاب به طور خاص به دنبال محتوایی هستند که مستقیماً به سؤالاتی که معمولاً با عباراتی مانند موارد زیر شروع می شوند پاسخ می دهد:

  • چیست
  • کجاست
  • چند تعداد
  • چگونه

هنگامی که صفحه وب خود را ایجاد می کنید، محتوای خود را برای یک مخاطب خاص هدف قرار می دهید. به عنوان مثال، اگر شرکت شما قطعات خودرو و خدمات پس از فروش را به فروش می رساند، ممکن است محتوای خود را به علاقه مندان به خودرو که می خواهند عملکرد خودروهای خود را بهبود بخشند، ارسال کنید.

بنابراین، محتوای شما ممکن است شامل مقالاتی در مورد موضوعاتی مانند انواع مختلف ارتقاء ترمز باشد. اینکه آیا این مقاله می تواند آن را به یک قطعه برجسته تبدیل کند یا نه، بستگی به این دارد که آیا کلمات کلیدی شما به نظر می رسند که در حال پاسخ به یک سوال هستند.

فکر کردن به سوالاتی که خوانندگان بالقوه را به صفحه شما هدایت می کند، شروع خوبی برای دریافت Featured Snippet است. با این حال، قرار دادن محتوای شما در یک فیچر اسنیپت به تحقیقات اساسی و خاص تری نیاز دارد.

یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند گوگل کیورد پلنر (Google’s Keyword Planner) می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید سایت‌های رقیب چگونه در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی احتمالی مبتنی بر سوال رتبه‌بندی می‌شوند.

سپس می توانید به تجزیه و تحلیل عملکرد کلمه کلیدی برای سایت های دارای رتبه برتر بپردازید. کدام کلمات کلیدی رقبای شما را به نتایج برتر رسانده است؟ پاسخ می تواند به شما در بهبود رتبه خود کمک کند.

بخش دیگری از مطالعه رقابت، نگاه کردن به Featured Snippet هایی است که در حال حاضر برای سؤالات هدفی که می خواهید به آنها پاسخ دهید ارائه می شود. اگر بتوانید پاسخی بهتر از آنچه در اسنیپت های فعلی وجود دارد بیابید، شانس زیادی برای جایگزینی آنها دارید. ببینید آیا می توانید اطلاعات دقیق یا به روزتری ارائه دهید، محتوا را واضح تر بیان کنید یا طرح بهتری ارائه دهید.

فیچر اسنیپت در گوگل

فیچر اسنیپت در گوگل

تعامل یکی از معیارهایی است که الگوریتم هنگام انتخاب محتوا از آن استفاده می کند. حتی صفحات با رتبه پایین‌تر ممکن است در نهایت به یک اسنیپت تبدیل شوند، (اگر میزان تعامل آنها بیشتر از صفحاتی باشد که از آن در صفحه نتایج بالاتر هستند).

این معیارها می تواند شامل کلیک و زمانی باشد که خوانندگان در سایت صرف می کنند. Engagement یا تعامل به الگوریتم گوگل می‌گوید که سایت شما محتوایی را ارائه می‌دهد که افراد می‌خواهند ببینند و مایلند زمانی را صرف آن کنند.

ممکن است محتوای خاصی در صفحه خود داشته باشید که فکر می کنید به عنوان یک اسنیپت به خوبی عمل می کند. علاوه بر تقویت و بهینه سازی آن محتوا، پیگیری راه هایی برای افزایش تعامل برای سایت شما به طور کلی می تواند مهم باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، قالب و محتوای سایت خود را بررسی کنید و به دنبال راه هایی باشید که آن را به فضایی جذاب برای مخاطبان هدف خود تبدیل کنید.

به یاد داشته باشید که کلیک فقط نیمی از معیار تعامل شما است. کلیک زیاد اما زمان ماندگاری کم به الگوریتم گوگل می گوید که صفحه شما کلمات کلیدی مناسبی دارد و ظاهری فریبنده دارد، اما به وعده خود عمل نمی کند و باعث می شود افراد به سرعت آن را ترک کنند.

در حالت ایده آل، شما می خواهید که بازدیدکنندگان در سایت شما بمانند و همچنین به صفحات داخلی لینک شده شما نگاه کنند. برخی از عوامل مهمی که بر تمایل بازدیدکنندگان برای انجام این کار تأثیر می گذارد عبارتند از:

طراحی صفحه

یک طراحی بصری جذاب و واضح، یافتن اطلاعات و محصولات را برای بازدیدکنندگان آسان می کند. تصاویر و ویدیوها متن طولانی را به قسمت های کوتاه تر تقسیم کرده و میزان علاقه مندی به محتوا را اضافه می کنند.

محتوا

بازدیدکنندگانی که به دنبال پاسخ سؤالات خود هستند، اگر اطلاعات جالب، مرتبط و به خوبی ارائه دهید، احتمالاً به خواندن ادامه خواهند داد.

لجستیک

در صورتی که صفحه به سرعت بارگیری نشود یا مشکلات دیگری ایجاد کند، احتمال کلیک نکردن افراد بیشتر است. همانطور که استفاده از تلفن همراه افزایش می یابد، هوشمندانه است که سایت خود را برای مشاهده و تعامل با صفحه نمایش تلفن و تبلت آسان کنید.

لینک های داخلی

گنجاندن لینک های مرتبط به صفحات دیگر، بازدیدکنندگان را برای مدت طولانی تری در سایت شما نگه می دارد و همچنین اطلاعات بیشتری را که نیاز دارند به آنها می دهد.

همانند سایر استراتژی‌ها برای دریافت Featured Snippet، بهبود تعامل نیز به شما کمک می‌کند تا در وهله اول دلیل تمایل به اسنیپت ها را پیدا کنید: افزایش نرخ تبدیل. مراحلی که برای به حداکثر رساندن میزان کلیک و سایر معیارهای تعامل انجام می‌دهید، منجر به وب‌سایتی بهتر و کاربرپسندتر می‌شود.

با Featured Snippet ها از دام ها اجتناب کنید

با Featured Snippet ها از دام ها اجتناب کنید

نگرانی اصلی بسیاری در مورد Featured Snippet ها این است که گاهی اوقات آنها می توانند بر خلاف اهداف شما عمل کنند و سایت شما را از ترافیک محروم کنند. اگر جستجوگر فقط یک پاسخ سریع بخواهد که اسنیپت آن را به طور کامل ارائه کند، ممکن است فقط محتوای موجود در کادر را بدون کلیک کردن به صفحه ای که از آن آمده است بخواند.

بنابراین، زمانی که محتوای صفحه خود را برای ایجاد یک اسنیپت آماده می‌کنید، ممکن است بخواهید از برخی استراتژی‌ها برای تشویق جستجوگران به کلیک کردن روی آن استفاده کنید.

به طور کلی، رویکردهایی موثر که خوانندگان را درگیر می کند، اما آنها را تشویق به کسب اطلاعات بیشتری نیز می کند که باید از سایت شما دریافت کنند عبارتند از:

پاسخ به سوالاتی که برای توضیح کامل به بیش از چند خط نیاز دارند. محتوایی که احتمالاً آن را به یک اسنیپت تبدیل می کند، پاسخ سطحی خوبی را ارائه می دهد، اما همچنین روشن می کند که برای دریافت تصویر کامل به اطلاعات بیشتری نیاز است.

استفاده از محتوایی که مانند یک تیزر یا یک اعلان خوانده می شود. این مقدمه روشن خواهد کرد که یک پاسخ خوب و معتبر در آینده در راه است.

این استراتژی ها می توانند به افزایش نرخ کلیک کمک کنند. علاوه بر کمک به شما برای دستیابی به هدف نهایی خود یعنی افزایش نرخ تبدیل، بهبود کلیک بر روی شانس شما برای دریافت یک اسنیپت نیز تأثیر مثبتی دارد.

طول محتوا و قطعه های ویژه

همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت، یکی از ویژگی های ضروری یک اسنیپت این است که به طور مختصر و کامل به سؤال مطرح شده در جستجو پاسخ می دهد. این نشان می‌دهد که الگوریتم به دنبال محتوایی می‌گردد که نه آنقدر کوتاه باشد که پاسخ خوبی بدهد و نه آنقدر طولانی که گیج کننده باشد. اگر به چند Snippet نگاهی بیندازید، خواهید دید که طول معمولی آن حدود 50 کلمه است. تنظیم محتوای خود برای پاسخ به سؤال هدف در این فضا راه دیگری برای افزایش احتمال واجد شرایط بودن است.

کیفیت اطلاعات در قطعه ویژه

طول محتوا و قطعه های ویژه

موضوع طول محتوای بهینه به یک موضوع کلیدی دیگر منجر می شود: کیفیت واقعی محتوای شما. از آنجایی که اسنیپت ها برای ارائه پاسخ های سریع و دقیق در نظر گرفته شده اند، برنده شدن یک Snippet به معنای متقاعد کردن الگوریتم است که محتوای شما بهترین کار را برای پاسخ دادن به سوالات مرتبط انجام می دهد. این به این معنی است که جزئیات کافی را بدون طولانی شدن درج کنید.

چگونه می دانید که جزئیات کافی برای یک پاسخ خوب را درج کرده اید؟ انجام موارد زیر می تواند به شما در بهبود کیفیت اطلاعاتی که ارائه می دهید کمک کند:

توضیحات خود را به مبتدیان ارائه دهید، نه متخصصان این موضوع.

محتوای خود را به دستورالعمل ها یا توضیحات گام به گام تقسیم کنید.

از تصاویری مانند اینفوگرافیک برای سازماندهی برخی از محتوای خود استفاده کنید.

به گفته جان مولر، تحلیلگر روند در گوگل، ساختاردهی محتوای شما می تواند به طور قابل توجهی شانس آن را برای کسب رتبه بهتر افزایش دهد. این به معنای ساختار منطقی و رسمی است. تحمیل ساختار منطقی به این معنی است که به پاراگراف خود یک طرح کلی واضح ارائه دهید که شامل مقدمه ای از موضوع، توضیح و نتیجه گیری می شود.

استفاده از هدرها برای مشخص کردن محتوای خود و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر راهی برای استفاده از ساختار رسمی برای شفاف سازی اطلاعات ارائه شده است. جداول و لیست ها بیشتر به سازماندهی محتوا کمک می کنند.

راه دیگری برای تأکید بر اینکه محتوای شما به سؤالات رایج پاسخ می دهد این است که واقعاً این کار را انجام دهید. داشتن یک صفحه سؤالات متداول یا یک بخش آموزشی اغلب شامل سؤالاتی است که اغلب در مورد موضوع شما جستجو می شود. کنار هم قرار دادن یک بخش پرسش و پاسخ راه خوبی برای ترکیب چندین سؤال هدف که می تواند به سایت شما منجر شود، به شما می دهد.

نحوه رتبه بندی برای Featured Snippet ها در گوگل

نحوه رتبه بندی برای Featured Snippet ها در گوگل

به گفته گوگل، Featured Snippet ها معمولاً از نتایج برتر برای جستجو می آیند. اگرچه، همانطور که در بالا ذکر شد، رتبه‌بندی تنها چیزی نیست که مهم است، اما نقش مهمی در الگوریتم انتخاب بازی می‌کند و بیشتر اسنیپت‌ها از نتایج رتبه‌بندی بالا به دست می‌آیند.

درک این نکته مهم است که بهبودهایی که در سایت خود برای افزایش رتبه نتایج صفحه موتور جستجو ایجاد می کنید، فوراً تأثیر نمی گذارد. حتی اگر به سرعت تغییرات اساسی را اعمال کنید، ممکن است چند ماه طول بکشد تا صفحه شما در رتبه بندی بالا برود. بنابراین، بهبود رتبه بندی SERP معمولاً به عنوان یک فرآیند مداوم که نتایج بلندمدت به همراه دارد، بهتر عمل می کند.

یکی از مراحلی که باید بردارید بهینه سازی موتور جستجو یا سئو است. این کار شامل استفاده مؤثر از کلمات کلیدی با تراکم مناسب است. پر کردن کلمات کلیدی یا کیورد استافینگ به کاهش رتبه ها در الگوریتم فعلی گوگل منجر می شود. گوگل دستورالعمل های خود را برای سئوی موثر ارائه می دهد که شامل اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه کار با سیستم رتبه بندی خود است.

مرحله مهم دیگر بررسی سایت و رفع اشتباهات است. خطاهای رایج مانند لینک های شکسته، محتوای تکراری یا تصاویر با اندازه نامناسب می توانند بازدیدکنندگان را از بین ببرند و رتبه شما را کاهش دهند.

برخی از عوامل دیگر که بر رتبه بندی تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • سرعت بارگذاری صفحه
  • عناوین بی نظیر
  • سازگاری با موبایل

به طور کلی، بهبود عملکرد فنی و محتوا برای افزایش رتبه‌بندی کلیدی است. بازار هدف خود و اقداماتی را که می‌خواهید از بازدید از صفحه شما حاصل شود، در نظر بگیرید. چه بخواهید مردم محصولی را بخرند، یا ایمیل خود را وارد کنند یا نظرسنجی را تکمیل کنند، باید این کار را برای مردم آسان کنید.

در حالی که مسیر تضمینی برای برنده شدن در رقابت برای اسنیپت ها وجود ندارد، دنبال کردن مسیری که در بالا توضیح داده شد می تواند به طور قابل توجهی شانس شما را افزایش دهد. مطمئناً با انجام آنها ضرر نخواهید کرد، زیرا همه این مراحل به رتبه بندی SERP، رضایت کاربر و سایر معیارهای مهم کمک می کند.

از آنجایی که گوگل به تنظیم دقیق الگوریتم‌های خود و معرفی نوآوری‌ها ادامه می‌دهد، ممکن است در نهایت نحوه عملکرد با Featured Snippet ها تغییر کند. در دنیای پرشتاب تبلیغات آنلاین، مهم است که در جریان تغییرات باشید. کار با متخصصان در این زمینه می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های خود را تطبیق دهید و با الگوریتم های پیچیده همگام شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا