سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو

SERP یا صفحه نتایج موتورهای جستجو چیست؟

صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) لیستی از نتایجی است که موتور جستجو در پاسخ به یک کلمه خاص یا یک کلید واژه جستجو می کند. نتایج جستجو با بالاترین رتبه یا مرتبط ترین نتایج هستند یا آنهایی هستند که یک سازمان یا فرد به موتور جستجو پول می دهد تا در بالای صفحه نتایج قرار دهد.

الگوریتم‌های موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی محتوا در صفحه استفاده می‌شوند تا با پایین آمدن خواننده در صفحه، لینک ها کمتر مرتبط شوند.

گوگل، مایکروسافت بینگ و یاهو جزو پرکاربردترین موتورهای جستجو هستند. آنها همان ویژگی های مشترک را در SERP خود دارند، مانند موارد زیر:

  • فهرستی از عناوین صفحات وب مرتبط یا تگ های عنوان؛
  • آدرس های هر صفحه فهرست شده؛
  • شرح مختصری از هر صفحه وب به نام توضیحات متا.
  • تصاویر مربوط به جستجو؛
  • فهرستی از سوالات مردم همچنین می پرسند (PAA) که شامل سوالاتی است که کاربران در رابطه با یک عبارت جستجو می پرسند و نقل قول هایی از صفحات نتایج جستجو که به آن سوالات پاسخ می دهند.
  • آگهی ها.

علیرغم داشتن ویژگی های مشترک، هر SERP برای فردی که جستجو می کند منحصر به فرد است. موتورهای جستجو اغلب SERP ها را بر اساس داده هایی مانند موقعیت مکانی کاربر و تاریخچه جستجو و مرورگر سفارشی می کنند.

ارائه دهندگان موتورهای جستجو به طور مداوم الگوریتم های جستجوی خود را تغییر می دهند تا انواع نتایج ارائه شده را بهبود بخشند، فناوری های جدید را ترکیب کرده و صفحات وب جدید را تجزیه و تحلیل کنند.

موتورهای جستجو نیز ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس را ارائه می دهند که داده ها و قابلیت های تجزیه و تحلیل را فراهم می کند.

این ابزارها به ارائه دهندگان محتوا و بازاریابان دیجیتال اجازه می دهند عملکرد صفحه وب را ردیابی کنند، داده های مربوط به ترافیک کاربران را جمع آوری کنند و روندها را برای بهبود رتبه آنها در صفحه نتایج شناسایی کنند.

SERP ها چگونه کار می کنند؟

SERP ها چگونه کار می کنند؟

سه نوع اصلی از صفحات وب در SERP وجود دارد:

صفحاتی که عنکبوت موتور جستجو کراول کرده و فهرست شده است.
صفحاتی که به صورت دستی به دایرکتوری موتور جستجو اضافه شده اند. و
صفحاتی که در نتیجه پولی ظاهر می شوند.
موتورهای جستجو از الگوریتم‌های پیچیده و سیگنال‌های رتبه‌بندی یا ویژگی‌هایی که منجر به رتبه‌بندی مطلوب می‌شوند، برای تجزیه و تحلیل این صفحات وب فهرست‌شده و محتوای چندرسانه‌ای در زمان واقعی زمانی که کاربر جستجو می‌کند، استفاده می‌کنند.

سپس صفحات وب و لینک های مربوط به آنها را از بیشترین تا کمترین ارتباط در صفحه نتایج قرار می دهند.

SERP ها همچنین داده هایی مانند موقعیت مکانی جستجوگر و تاریخچه جستجو و مرورگر را هنگام ارائه نتایج در نظر می گیرند.

ارائه دهندگان موتورهای جستجو در مورد نحوه عملکرد الگوریتم هایشان، سیگنال های رتبه بندی آنها و تعداد استفاده از آنها شفاف نیستند. با این حال، برخی از عوامل شناخته شده وجود دارد، مانند موارد زیر:

تعداد بک لینک ها: تعداد صفحات وب خارجی که به یک صفحه خاص لینک می شوند در تعیین رتبه بندی SERP مهم است. تعداد زیادی بک لینک به یک صفحه وب نشان می دهد که این صفحه در یک موضوع معتبر و قابل اعتماد است.
تعداد کلمات کلیدی: مرتبط استفاده از مجموعه ای جامع از کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع تاثیر مثبتی بر رتبه بندی دارد. با این حال، این را نباید با پر کردن کلمات کلیدی، که موتورهای جستجو دوست ندارند، اشتباه گرفت.

گوگل اطلاعاتی را در مورد چگونگی جستجوی کلمات کلیدی و عبارات در طول زمان با ابزار Google Trends خود به اشتراک می گذارد.
سازمان: الگوریتم گوگل همان چیزی است که ما بیشتر در مورد آن می دانیم، و صفحاتی را که در بخش های ساده سازماندهی شده اند، ترجیح می دهد که به کاربر کمک می کند تا به راحتی حرکت کند. این الگوریتم همچنین محتوایی را که به زبان ساده نوشته شده است، ترجیح می دهد.
تجربه ی کاربر: جزئیات UX مانند سرعت بارگذاری صفحه وب، امنیت و سهولت استفاده در رتبه بندی محتوا در SERP ها لحاظ می شود.
Trust signals: موتورهای جستجو همچنین داده های تجمعی مانند امنیت، اعتبار، ترافیک و بک لینک های وب سایت را در طول زمان در نظر می گیرند.

ویژگی های رایج SERP

ویژگی های رایج SERP

بر اساس سیگنال‌های رتبه‌بندی یا ویژگی‌هایی که یک موتور جستجو مهم می‌داند، موتورهای جستجو یک صفحه نتایج ایجاد می‌کنند. این SERP ها دارای ویژگی های زیر هستند:

فیچر اسنیپت ها: Featured Snippet تکه‌هایی از محتوا هستند که در بالای SERP نمایش داده می‌شوند. اگر پرس و جوی جستجو به شکل سؤال ایجاد شود، فیچر اسنیپت ها محتوایی را از صفحه وب که به آن سؤال پاسخ می دهد انتخاب می کنند و آن را در بالای نتایج ارگانیک نمایش می دهند.
نمودار دانش (Knowledge graph): نمودار دانش، همچنین به عنوان پانل دانش شناخته می شود، کادری است که در سمت راست SERP ظاهر می شود. این نمودار بیشتر برای پرس و جوهای اطلاعاتی مانند پرس و جو در مورد افراد یا سازمان ها استفاده می شود. این شامل اطلاعات مرتبط در مورد پرس و جو، از جمله تاریخ های مهم، حقایق و تصاویر است.
بسته محلی (Local pack): یک بسته محلی زمانی ظاهر می شود که فردی یک کسب و کار محلی خاص یا یک نوع کسب و کار را جستجو می کند. به عنوان مثال، اگر کاربر رستوران های منطقه خود را جستجو کند، یک بسته محلی ظاهر می شود.

این مورد شامل نقشه‌ای با مکان‌هایی است که موتور جستجو فکر می‌کند مفید هستند، به‌علاوه رتبه‌بندی مشتریان، شماره تلفن کسب‌وکار و اطلاعات دیگر.

ریچ اسنیپت‌ها (Rich snippets): مانند بسته‌های محلی هستند که اطلاعاتی درباره کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. ریچ اسنیپت‌ها در فهرست صفحات وب معمولی مستقیماً زیر عنوان صفحه ظاهر می‌شوند و شامل اطلاعاتی مانند میانگین رتبه‌بندی ستاره مشتری یک کسب‌وکار و گرانی آن با استفاده از طیفی از علائم است.
نتایج تصویر: نتایج تصویر یا بسته های تصویری یکی از قدیمی ترین و مشترک ترین ویژگی های SERP هستند. به عنوان مثال، تصاویر گوگل اغلب در بالای نتایج جستجوی گوگل ارائه می شوند. کاربران همچنین می‌توانند یک تصویر را جستجو کنند یا با کشیدن و رها کردن یک فایل تصویری در کادر جستجو، کاری را انجام دهند که به آن جستجوی عکس معکوس می‌گویند.
نتایج ویدیویی: نتایج ویدیویی یکی دیگر از ویژگی‌های رایج و متداول SERP است. بسته به ارتباط آنها با عبارت جستجو، نتایج ویدیو اغلب در بالای SERP بالای نتایج ارگانیک اما در زیر تصاویر و فیچر اسنیپت ها ظاهر می شوند.

به عنوان مثال، اگر کاربر یک نوازنده یا گروه موسیقی را جستجو کند، یک موزیک ویدیو اغلب در زیر یک نتیجه تصویر و یک نتیجه ارگانیک برجسته مانند ویکی‌پدیا ظاهر می‌شود.
People Also Ask: این ها مجموعه ای از سوالات مربوط به پرس و جو جستجوگر هستند که در بالای یک SERP ارسال می شوند. وقتی کاربر روی یکی از سوالات کلیک می کند، یک پاسخ از یک صفحه وب با رتبه بالا ظاهر می شود. برای اینکه به عنوان پاسخ به PAA درج شود، یک صفحه وب معمولاً باید در صفحه اول SERP باشد، اگرچه همیشه اینطور نیست.
نتایج توییتر: SERP ها گاهی اوقات شامل پست های مرتبط توییتر می شوند، به خصوص برای رویدادهایی که پوشش زنده زیادی دارند. به عنوان مثال، اگر کاربر یک رویداد ورزشی را جستجو کند، توییت‌هایی که به‌روزرسانی‌های زنده و واکنش‌های فوری را ارائه می‌دهند در بالای SERP ظاهر می‌شوند.
تاپ استوری: داستان های برتر برای نتایج خاص در بالای SERP ظاهر می شوند. اینها معمولاً اخبار مربوط به یک پرس و جو هستند.
خريد: بسیاری از کاربران محصولات را جستجو می کنند. بسیاری از موتورهای جستجو مانند گوگل دارای ویژگی خرید هستند که نتایج خرید ارگانیک و پولی را برای محصولات و همچنین بررسی محصول و صفحات وب مرتبط را ارائه می دهد.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چیست؟

سئو چیست؟

در بیشتر موارد، کاربران موتورهای جستجو فقط به یک تا سه صفحه اول نتایج نگاه می کنند. طراحان وب، صاحبان سایت و مدیران محتوا از روش های سئو استفاده می کنند تا سایت ها و صفحات خود را در بالای SERP یا نزدیک به آن نشان دهند.

هدف سئو استفاده از دانش محدود موجود در مورد الگوریتم‌های موتورهای جستجو و عوامل رتبه‌بندی برای بهینه‌سازی اطلاعات در یک صفحه است، بنابراین به صورت ارگانیک تا حد ممکن در صفحه اول SERP رتبه‌بندی می‌شود. تصور این است که هر چه محتوای، صفحه وب یا وب سایت بالاتر از SERP باشد، ترافیک بیشتری دریافت خواهد کرد.

وب سایت ها زمانی که کاربران بر روی صفحات آنها کلیک می کنند، درآمد کسب می کنند، بنابراین هدف این است که تا حد امکان ترافیک بیشتری را به آنها برسانید.

بیشتر روش‌های سئو بر روی گوگل که محبوب‌ترین موتور جستجو است، تمرکز می‌کنند. از آنجایی که گوگل در مورد روش های رتبه بندی خود بسیار محرمانه است، بسیاری از سئوها حدس و گمان هستند و شامل آزمایش با رویکردهای مختلف می شوند.

الگوریتم های موتورهای جستجو نیز به طور مکرر در حال تغییر هستند، به این معنی که شیوه های سئو قوی باید با آنها تغییر کند.

تکنیک های مهم سئو شامل موارد زیر است:

سئوی تکنیکال: این روش شامل استفاده از ویژگی هایی مانند نقشه سایت زبان نشانه گذاری توسعه پذیر (XML) است که به عنوان تعریف طرحواره XML نیز شناخته می شود. این به گوگل اطلاعاتی در مورد صفحات و محتوای یک سایت ارائه می دهد.
سئوی on-page: مدیران محتوا محتوای آموزنده و کاربرپسند ایجاد می کنند. آنها شامل یک کلمه کلیدی مرتبط جامع در سرفصل ها و بدنه یک صفحه وب، توضیحات متا آموزنده، یک UX بهینه شده و لینک هایی به صفحات دیگر در سایت میزبان یا سایت های خارجی هستند. سازمان ها گاهی اوقات از سیستم های مدیریت محتوا برای حفظ محتوای درون صفحه استفاده می کنند.
سئوی off-page: عموماً شامل ایجاد بک لینک و سایر اشکال ترافیک به یک صفحه وب یا وب سایت برای تقویت سیگنال های اعتماد و اعتبار است. صفحات وب از طریق کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی، مشارکت‌ها یا به عنوان یک مرجع قابل اعتماد و پربازدید در یک موضوع، بک لینک ایجاد می‌کنند.

نتایج جستجوی ارگانیک در مقابل پولی

نتایج جستجوی ارگانیک در مقابل پولی

نتایج جستجوی ارگانیک و نتایج جستجوی پولی دو نوع نتیجه در SERP هستند. قالب هر دو نتیجه مشابه است و هر دو برای جذب ترافیک مشتری به ویژه در ابتدای سفر مشتری مهم هستند.

نتایج ارگانیک نتایجی هستند که الگوریتم موتور جستجو و سیگنال های رتبه بندی به نفع آنهاست. نتایج ارگانیک بر اساس میزان پاسخگویی به الگوریتم های موتور جستجو از طریق SEO رتبه بندی می شوند.

نتایج جستجوی ارگانیک

هیچ راهی برای پرداخت به موتور جستجو برای رتبه بندی ارگانیک یک صفحه بالاتر از سایرین وجود ندارد. تکنیک های بازاریابی دیجیتال برای بهبود نتایج جستجوی ارگانیک استفاده می شود.

علاوه بر افزایش ترافیک و نشان دادن به موتورهای جستجو که یک صفحه معتبر و قابل اعتماد است، مزایای فهرست های ارگانیک این است که برخلاف نتایج پولی هزینه ای ندارند و بازده سرمایه گذاری بالایی را ارائه می دهند.

نتایج جستجوی پولی

نتایج جستجوی پولی به عنوان لینک های حمایت شده یا تبلیغات گوگل در نتایج صفحه جستجوی گوگل نیز شناخته می شوند. آنها صفحات وب هستند که یک فرد یا سازمان به موتور جستجو پول می دهد تا در صفحه اول یک نتیجه جستجو قرار دهد.

نتایج پولی قبل از سایر محتواها در بالای صفحه ظاهر می‌شوند و شامل یک تگ در سمت چپ لینک سایت خود می‌شوند که به کاربران اجازه می‌دهد بدانند که یک “تبلیغ” است.

نتایج پولی، تبلیغات هدفمندی هستند که در آن تبلیغ‌کننده یا بازاریاب دیجیتال، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی خاصی را از ارائه‌دهنده موتور جستجو خریداری می‌کند. موتورهای جستجو مانند گوگل اغلب سه تا چهار آگهی پولی را در بالای صفحات نتایج جستجو نشان می دهند.

تبلیغات پولی با رتبه برتر معمولا به سازمان یا فردی می رسد که بیشترین پول را پرداخت می کند.

با این حال، گوگل همچنین کیفیت خود صفحه وب و همچنین کیفیت و ارتباط تبلیغ را در نظر می گیرد. بازاریابان دیجیتال اغلب از مدل پرداخت به ازای کلیک (PPC) هنگام قرار دادن تبلیغات استفاده می کنند. مدل PPC به این معنی است که یک تبلیغ‌کننده به موتورهای جستجو مانند گوگل، زمانی که روی آگهی‌شان کلیک می‌شود، پول پرداخت می‌کند.

مزیت تبلیغات پولی این است که اطمینان حاصل می کنند که یک صفحه وب در بالای جستجو ظاهر می شود. با این حال، نتایج پولی به وضوح می گوید که آنها تبلیغات هستند. برخی از کاربران می دانند که تبلیغات فقط به این دلیل در صدر قرار دارند که برای حضور در آنجا پول پرداخت کرده اند و بنابراین کمتر به آنها اعتماد کرده و روی آنها کلیک می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا