محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری به محتوایی گفته میشود که کپیهای مشابه یا دقیقی از محتوای سایر وبسایتها یا در صفحات مختلف در همان وبسایت است. داشتن حجم زیادی از محتوای تکراری در یک وب سایت می تواند بر رتبه بندی گوگل و سئو تأثیر منفی بگذارد. محتوای تکراری محتوایی همچنین ممکن است کلمه به کلمه مانند محتوایی باشد که در صفحه دیگری ظاهر می شود.
اما «محتوای تکراری» برای محتوایی که شبیه به محتوای دیگر است نیز صدق میکند، حتی اگر کمی بازنویسی شده باشد.
تاثیر محتوای تکراری بر سئو

به طور کلی، گوگل نمی خواهد صفحاتی را با محتوای تکراری رتبه بندی کند. در واقع گوگل بیان می کند که:
«تلاش زیادی میکند تا صفحاتی با اطلاعات متمایز را فهرست و نمایش دهد».
بنابراین اگر صفحاتی در سایت خود بدون اطلاعات متمایز دارید، می تواند به رتبه بندی موتورهای جستجوی شما آسیب برساند. به طور خاص، در اینجا سه مشکل اصلی وجود دارد که سایت هایی با محتوای تکراری زیاد با آن مواجه می شوند.
ترافیک ارگانیک کمتر: این موضوع بسیار ساده است. گوگل نمی خواهد صفحاتی را که از محتوای کپی شده از صفحات دیگر در فهرست گوگل استفاده می کنند رتبه بندی کند.

به عنوان مثال، فرض کنید که شما سه صفحه با محتوای مشابه در سایت خود دارید. گوگل مطمئن نیست که کدام صفحه “اصلی” است. بنابراین هر سه صفحه برای رتبه بندی مشکل دارند.
جریمه و پنالتی (بسیار نادر): گوگل گفته است که محتوای تکراری می تواند منجر به جریمه یا حذف کامل یک وب سایت شود.
با این حال، این موضوع بسیار نادر است. و فقط در مواردی انجام می شود که سایتی عمداً محتوای سایت های دیگر را خراب یا کپی می کند. بنابراین اگر تعداد زیادی صفحه تکراری در سایت خود دارید، احتمالاً نیازی به نگرانی در مورد “جریمه محتوای تکراری” ندارید.
صفحات ایندکس شده کمتر: این امر به ویژه برای وب سایت هایی با صفحات زیاد (مانند سایت های فروشگاهی) مهم است. گاهی اوقات گوگل فقط محتوای تکراری را کاهش نمی دهد. در واقع از ایندکس کردن آن خودداری می کند. بنابراین اگر صفحاتی در سایت خود دارید که ایندکس نمی شوند، ممکن است به این دلیل باشد که بودجه کراول شما برای محتوای تکراری تلف می شود.
بهترین شیوه ها برای یافتن محتوای داپلیکیت

برای همان محتوا در URL های مختلف جستجو کنید
این رایج ترین روشی است که مشکلات محتوای تکراری ظاهر می شود. به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک سایت فروشگاهی را راه اندازی می کنید. و یک صفحه محصول دارید که تی شرت می فروشد.
اگر همه چیز درست تنظیم شود، هر اندازه و رنگ آن تی شرت همچنان در همان URL خواهد بود.
اما گاهی اوقات متوجه می شوید که سایت شما یک URL جدید برای هر نسخه متفاوت از محصول شما ایجاد می کند که منجر به هزاران صفحه محتوای تکراری می شود.
مثالی دیگر:
اگر سایت شما دارای عملکرد جستجو باشد، آن صفحات نتایج جستجو نیز می توانند ایندکس شوند. باز هم، این می تواند به راحتی بیش از 1000 صفحه را به سایت شما اضافه کند. همه آنها حاوی محتوای تکراری هستند.
صفحات ایندکس شده را بررسی کنید
یکی از ساده ترین راه ها برای یافتن محتوای تکراری این است که به تعداد صفحات سایت خود که در گوگل ایندکس شده اند نگاهی بیندازید.
می توانید این کار را با جستجوی site:example.com در گوگل انجام دهید.
یا صفحات فهرست شده خود را در گوگل سرچ کنسول بررسی کنید. در هر صورت، این عدد باید با تعداد صفحاتی که به صورت دستی ایجاد کرده اید مطابقت داشته باشد.
به عنوان مثال، Backlinko دارای 112 صفحه فهرست شده است:
این مقدار صفحاتی است که توسط این وب سایت ایجاد شده است. اگر این عدد 16000 یا 160000 بود، معلوم می شد که بسیاری از صفحات به طور خودکار اضافه می شوند و این صفحات احتمالاً حاوی مقادیر قابل توجهی محتوای تکراری هستند.
مطمئن شوید که سایت شما به درستی تغییر مسیر می دهد
گاهی اوقات شما فقط نسخه های متعددی از یک صفحه ندارید، بلکه از یک سایت چند نسخه دارید. اگرچه نادر است، اما بارها آن را دیده ایم. این مشکل زمانی بروز می کند که نسخه «WWW» وب سایت شما به نسخه «غیر WWW» هدایت نشود. (یا برعکس)
اگر سایت خود را به HTTPS تغییر دهید و سایت HTTP را تغییر مسیر نداده باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد. به طور خلاصه: تمام نسخه های مختلف سایت شما باید در یک مکان قرار گیرند.
از ریدایرکت 301 استفاده کنید
تغییر مسیر 301 ساده ترین راه برای رفع مشکلات محتوای تکراری در سایت شما است. (علاوه بر حذف کامل صفحات). بنابراین اگر تعداد زیادی صفحه محتوای تکراری در سایت خود پیدا کردید، آنها را به صفحه اصلی هدایت کنید. هنگامی که Googlebot متوقف شد، تغییر مسیر را پردازش می کند و فقط محتوای اصلی را فهرست می کند. (که می تواند به شروع رتبه بندی صفحه اصلی کمک کند)
مراقب محتوای مشابه باشید
محتوای تکراری تنها به معنای محتوایی نیست که کلمه به کلمه از جایی دیگر کپی شده باشد. در واقع، گوگل محتوای تکراری را اینگونه تعریف می کند:
«حتی اگر محتوای شما از نظر فنی با آنچه در خارج وجود دارد متفاوت باشد، باز هم می توانید با مشکلات محتوای تکراری مواجه شوید».
این مشکل برای اکثر سایت ها نیست. اکثر سایت ها چند ده صفحه دارند. و برای هر صفحه مطالب منحصر به فردی می نویسند. اما مواردی وجود دارد که محتوای تکراری «مشابه» ممکن است ظاهر شود.