سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو

UX و UI و تاثیر آن بر سئو

کسب‌وکارها باید حضور دیجیتالی خود را جدی بگیرند، زیرا جهان آنلاین تغییر می‌کند. این به معنای داشتن یک وب سایت خوب طراحی شده است که استفاده و پیمایش آن آسان است. تجربه کاربری/رابط کاربری (UX و UI) نیز برای درگیر نگه داشتن مشتریان با سایت شما بسیار مهم است.

در این مقاله، ما به چگونگی تاثیر UX و UI بر سئو و آنچه که می‌توانید برای بهینه‌سازی وب‌سایت یا اپلیکیشن خود برای دید بهتر در موتورهای جستجو انجام دهید، می‌پردازیم.

UX و UI  برای راضی نگه داشتن مشتریان ضروری است و می تواند بر رتبه بندی سئو و رتبه بندی موتور جستجو شما تأثیر مثبت بگذارد. موتورهای جستجو در حال تکامل هستند و اکنون تاکید بیشتری بر تجربه کاربر دارند. این بدان معناست که سایت هایی با کیفیت UX/UI به احتمال زیاد در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند.

با این حال، بیشتر مردم UX و UI را دو نهاد مجزا می دانند. اما، در واقعیت، آنها دست به دست هم می دهند تا یک تجربه وب یا اپلیکیشن یکپارچه برای کاربران ایجاد کنند. در حالی که UI بر ظاهر و احساس یک وب سایت یا برنامه متمرکز است، UX  بر نحوه تعامل کاربر با آن تمرکز می کند و هر دو برای ایجاد یک صفحه وب موفق حیاتی هستند و هر کدام می توانند روی سئو تاثیر بگذارند.

UX و UI  چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

UX و UI  چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

UI و UX یک تجربه کاربری یکپارچه را برای مصرف کنندگانی که با محصولات یا خدمات تعامل دارند، ایجاد می کنند. با این حال، این دو نه تنها در سطح و ظاهر، بلکه در سئو نیز نقش مهمی دارند. در اینجا شش روشی که UX و UI می تواند بر سئو تاثیر بگذارد آورده شده است:

نرخ کلیک

UX و UI می تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد. هرچه UX و UI بهتر باشد، احتمال اینکه مرورگرها روی یک نتیجه در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) کلیک کنند بیشتر می شود.UX  پیدا کردن نتایج و آنچه کاربران در یک وب‌سایت جستجو می‌کنند را ساده کرده درنتیجه سئو را ارتقا می‌دهد. در همین حال، UI  نتایج را از نظر بصری جذاب تر می کند، بنابراین مشتریان را تشویق به کلیک کردن می کند.

به عنوان مثال، وب سایت شرکت خارجی با نام Now، یک شرکت راه حل پرداخت فاکتور، با کارشناسان کار کرد تا عملکرد وب سایت خود را افزایش دهد. قبل از طراحی مجدد سایت، آنها فقط کمتر از 3400 بازدیدکننده صفحه در هر ماه می دیدند و به نتیجه کمتری از آنچه می خواستند می رسیدند. پس از اصلاح صفحه وب، سایت دارای رنگ های روشن تر، تصاویر جذاب و صفحه اصلی آموزنده تر شده است. از این رو، اکنون دارای یک UX جذاب است.

بعداً، مطالعات نشان داد که این سازمان ترافیک سایت را 132.65٪ نسبت به ماه های گذشته افزایش داده است.

زمان ماندگاری در سایت

روش دیگری که UX و UI روی سئو تأثیر می گذارد، تأثیرگذاری بر زمان ماندگاری است. به طور کلی، زمان ماندگاری مقدار زمانی است که کاربر در یک صفحه وب خاص قبل از بازگشت به SERP ها صرف می کند. هرچه زمان ماندگاری بیشتر باشد، مصرف کننده بیشتر درگیر سایت است. این به موتورهای جستجو این سیگنال را می دهد که وب سایت مورد نظر محتوای مرتبط و ارزشمندی را ارائه می دهد. اگر مشتریان سایت شما را برای استفاده یا پیمایش استرس زا ببینند، به SERP ها بازگشته و روی یک نتیجه متفاوت کلیک می کنند.

بازدید کاربران

به همین ترتیب، UX و UI  می تواند تعیین کند که یک مصرف کننده چند صفحه را بازدید می کند. یک وب سایت خوب طراحی شده، کاربران را تشویق می کند تا صفحات بیشتری را کاوش کنند. برعکس، طراحی ضعیف سایت تنها منجر به ناامیدی و نرخ پرش بالا می شود. هر چه مشتری صفحات بیشتری را در صفحه وب شما بازدید کند، بیشتر درگیر محتوای شما می شود. این به موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما مرتبط است و ارزش رتبه بندی دارد.

نرخ های تبدیل

نرخ تبدیل

علاوه بر این، یک UX و UI عالی می تواند تبدیل ها را تقویت کند. اگر به سادگی سایت خود را طراحی کنید، احتمالاً تبدیل (ثبت نام در خبرنامه، فروش و غیره) را مشاهده خواهید کرد. از این رو، کاربران می توانند به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کرده و اقدام مورد نظر خود را انجام دهند. تبدیل ها یک معیار بسیار مهم است که موتورهای جستجو هنگام رتبه بندی وب سایت ها در نظر می گیرند. می توانید از ابزارهایی مانند ردیاب رتبه برای تعیین پیشرفت رتبه بندی صفحه وب خود استفاده کنید.

امتیازات کیفیت محتوا

UX/UI همچنین می تواند بر نمرات کیفیت محتوا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، گوگل از زمان ماندگاری و نرخ کلیک ارگانیک برای تعیین کیفیت محتوای شما استفاده می کند. از طریق این نشانه ها، گوگل صفحات وب سایت را رتبه بندی می کند و بر رتبه آنها در موتورهای جستجو مانند بینگ، یاهو و البته گوگل تأثیر می گذارد. در نتیجه، UX/UI می‌تواند بر این امتیاز تأثیر بگذارد، که می‌تواند بر رتبه‌بندی سئوی وب‌سایت‌هایی که از این تکنیک‌های سئو استفاده می‌کنند نیز تأثیر بگذارد.

جستجوی صوتی

در نهایت، طراحی UX و UI با کیفیت بالا می تواند به شما در رتبه بندی برای جستجوی صوتی کمک کند. با محبوب شدن جستجوی صوتی، طراحی سایت خود با در نظر گرفتن این امر بسیار مهم است. یک طراح UX/UI معتبر به شما کمک می کند کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید و یک کپی مختصر تهیه کنید که برای جستجوهای صوتی رتبه بندی می شود.

موارد ذکر شده چند مورد بودند که نشان می دهد طراحی UX و UI می تواند بر سئو تاثیر بگذارد. برای بهبود رتبه سئو، باید با یک طراح حرفه ای UX و UI کار کنید تا به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند.

چرا UX/UI برای سئو مهم است؟

با توجه به تأثیر UX و UI بر سئو، در زیر چندین دلیل برای ضروری بودن آن آورده شده است:

اول، UX و UI یک عنصر حیاتی در برندسازی دیجیتال است. می تواند وفاداری مشتری و اعتبار تجاری را تقویت کند.

دوم، UX و UI با کیفیت بالا می تواند تعداد مشتریان بازگشتی را افزایش دهد. بنابراین، منجر به نرخ تبدیل و فروش بالاتر می شود.

در نهایت، UX و UI می تواند رتبه بندی جستجوی ارگانیک را با کمک به موتورهای جستجو برای درک هدف یک صفحه وب و سپس افزایش تجربه کاربر، بهبود بخشد. این عوامل می تواند منجر به ترافیک بیشتر سایت و درآمد بیشتر برای یک تجارت شود.

برخی از اشتباهات رایج در خصوص UX و UI

اشتباهات رایج در خصوص UX و UI

UX و UI فرآیندی است که شامل درک نحوه تعامل کاربران با محصولات دیجیتال و سپس استفاده از آن دانش برای طراحی کالاهای بهتر است. طراحان UX و UI باید مهارت های تحلیلی قوی داشته باشند و برای توسعه راه حل هایی که نیازهای کاربران و مشاغل را برآورده می کند، خلاق باشند.

با این حال، حتی بهترین طراحان UX و UI نیز می توانند کاستی هایی داشته باشند. در اینجا برخی از اشتباهات رایج UX و UI که مشاغل هنگام طراحی صفحات وب خود مرتکب می شوند آورده شده است:

عدم توجه به نیازهای کاربران

یکی از اشتباهات در نظر نگرفتن شیوه‌های مختلف تعامل کاربران با یک محصول یا خدمات است. طراحان UX باید تعیین کنند که کاربران چگونه رابط را هدایت می کنند، انتظار دارند چه وظایفی را انجام دهند و چه نشانه هایی برای تکمیل آن فعالیت ها نیاز دارند.

سرعت بارگذاری آهسته

یکی دیگر از اشتباهات رایج فراموش کردن این است که مصرف کنندگان دامنه توجه محدودی دارند. اگر بارگذاری یک سایت یا برنامه بیش از حد طول بکشد، احتمالاً کاربران ناامید شده و تسلیم می شوند. یک مطالعه نشان می دهد که میانگین نرخ تبدیل تقریباً 40٪ است که صفحات وب در یک ثانیه بارگیری می شوند.

نادیده گرفتن سطح دانش کاربر

علاوه بر سرعت بارگذاری پایین، باید فرض کنیم همه کاربران سطح دانش یا درک یکسانی دارند. بنابراین، طراحان UX باید دستورالعمل‌های واضح و مختصری را ارائه دهند که مشتریان در تمام سطوح تخصص بتوانند از آن پیروی کنند.

پخش خودکار موسیقی یا ویدیوها

ویژگی های پخش خودکار می تواند مزاحم و آزاردهنده باشد، به خصوص اگر مشتریان انتظار آنها را نداشته باشند. در عوض، طراحان وب باید به مشتریان اجازه دهند زمان و نحوه شروع پخش ویدیوها یا موسیقی را کنترل کنند.

اجبار کاربران به ثبت نام

درخواست از مصرف کنندگان برای ایجاد یک حساب کاربری قبل از اینکه بتوانند از یک محصول یا خدمات استفاده کنند، اشتباه رایجی است که طراحان مرتکب می شوند. اگر کاربران نتوانند بدون ایجاد حساب کاربری از خدمات یا محصول استفاده کنند، اغلب این فرآیند را رها می کنند. طراحان UX باید ثبت نام را اختیاری کنند.

بهبود طراحی UX برای نتایج بهتر سئو

بهبود طراحی UX برای نتایج بهتر سئو

اکنون که از اشتباهات معمولی UX و UI آگاه هستید، مورد بعدی که باید تعیین کنید این است که چگونه طراحی UX خود را بهبود ببخشید. UX و UI جنبه حیاتی هر وب سایتی است. این چیزی است که باعث می شود سایت شما کاربر پسند و موثر باشد. همانطور که قبلاً ذکر شد، یک UX برتر می تواند تفاوت را ایجاد کند، چه افراد در صفحه وب شما بمانند یا آن را ترک کنند، و یا برای اطلاعات بیشتر بازگردند. در ادامه چندین راه برای بهبود UX/UI وب سایت شما برای نتایج سئوی بهتر وجود دارد:

از سازگاری وب سایت با موبایل اطمینان حاصل کنید

افراد بیشتری از موبایل های هوشمند خود برای مرور اینترنت استفاده می کنند. گزارشی اخیرا نشان می دهد که مصرف کنندگان پنج برابر بیشتر احتمال دارد که مرور یک سایت را در صورتی که به استفاده از تلفن همراه پاسخگو نباشد، کنار بگذارند. با این حال، صفحه وب شما باید سازگار با موبایل باشد. این به معنای داشتن یک طراحی واکنش گرا است که با توجه به اندازه صفحه نمایش تنظیم می شود. همچنین، به خاطر داشته باشید که مطمئن شوید تمام محتوای شما در یک صفحه کوچکتر قابل دسترسی است.

درج کلمات کلیدی مرتبط

کلمات کلیدی را در عناوین، سرفصل ها و همه مطالب خود درج کنید تا رتبه صفحه وب خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید. اما، از پر کردن بیش از حد کلمات کلیدی خودداری کنید. انجام این کار به سئوی شما آسیب می رساند و خواندن مطالب شما را چالش برانگیز می کند. درعوض، می‌توانید از ابزار یافتن کلمه کلیدی برای یادگیری در مورد فرصت‌های کلمات کلیدی استفاده کنید که می‌تواند رتبه‌بندی صفحه وب شما را بهینه کند.

مطالعه First Editing، (یک سازمان ویرایش حرفه ای)، نشان می دهد که رتبه بندی کلمات کلیدی چقدر حیاتی است. این شرکت متوجه کاهش فروش خود شد و بعداً متوجه شد که رتبه بندی کلمات کلیدی و ترافیک ارگانیک آن نیز به همین سرنوشت دچار شده است. پس از بررسی بیشتر، عملکرد وب سایت آنها به دلیل محتوای با کیفیت پایین حاوی کلمات کلیدی غیر ضروری کاهش یافت.

آنها مشکل را با ادغام محتوا در مضامین و بازنویسی مقالات برای کاربر و نه برای موتورهای جستجو حل کردند. جدای از آن، آنها سایت را برای ساده سازی تجربه کاربری دوباره طراحی کردند. پس از چند ماه، آنها رتبه بندی های صفحه اول را برای عبارت خدمات ویرایش حرفه ای و 35 درصد افزایش ترافیک ارگانیک مشاهده کردند.

اگر می خواهید رتبه بندی وب خود را بهبود بخشید، باید از ابزار جستجوگر SERP استفاده کنید که بینش دقیقی را در صفحه نتایج به شما ارائه می دهد که پس از جستجوی یک کلمه کلیدی خاص نشان داده می شود.

بهبود سرعت صفحه

ببینید وب سایت شما با چه سرعت بارگیری می شود. هیچ کس دوست ندارد منتظر بارگذاری یک صفحه وب کند باشد. علاوه بر این، موتورهای جستجو سایت های کند را جریمه می کنند. راه های مختلفی برای افزایش سرعت بارگذاری صفحه شما وجود دارد، مانند بهینه سازی تصاویر. البته یکی از راه های بهینه سازی و افزایش سرعت وب سایت، ساده سازی طراحی است. به یاد داشته باشید، یک طراحی تمیز و ساده نه تنها سریع‌تر بارگذاری می‌شود، بلکه برای کاربران راحت‌تر می‌شود.

از فونت ها و رنگ های آسان برای خواندن استفاده کنید

فونت ها و رنگ های آسان برای خواندن

راه دیگر برای کاربرپسندتر کردن صفحه وب خود استفاده از فونت ها و رنگ های خوانا است. از فونت‌های استانداردی که سریع خوانده می‌شوند استفاده کنید و از رنگ‌های بسیار متفاوت اجتناب کنید. یک طرح رنگی ساده نه تنها برای چشم ها نرم تر خواهد بود، بلکه سایت شما را از نظر بصری جذاب می کند.

فراخوان برای اقدام

با گنجاندن فراخوان‌های اقدام در وب‌سایت خود، دانستن کارهای بعدی را برای مشتریان ساده کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید افراد در لیست ایمیل شما ثبت نام کنند، در هر صفحه یک تماس برای اقدام اضافه کنید. این به راهنمایی کاربران از طریق سایت شما و اطمینان از انجام اقدامات مورد نظر کمک می کند.

زبان واضح و مختصر

در نهایت، زبان روشن و مختصر را اتخاذ کنید. با استفاده از جملات کوتاه و کلمات ساده، مقالات را به گونه ای بنویسید که قابل درک باشد. این امر خوانایی سایت شما را بهبود می بخشد و آن را کاربرپسندتر می کند. همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند و شانس شما را برای رتبه بالاتر در نتایج جستجو افزایش دهد.

پیروی از این نکات می تواند UX/UI صفحه وب شما و در نتیجه SEO آن را بهبود بخشد. باز هم یادآوری این نکته ضروری است که UX و UI تنها بخشی از سئو است. عوامل مختلفی ممکن است به رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کنند. اما اگر UX و UI خود را بهینه کنید، به خوبی رتبه سئو خود را افزایش خواهید داد.

اندازه گیری موفقیت طراحی UX

طراحی UX یعنی همه چیز در مورد ایجاد رابط هایی که برای مصرف کنندگان موثر و جذاب باشد. اما چگونه می توانید تشخیص دهید که طراحی های وب شما موفق هستند؟ در اینجا چند شاخص کلیدی وجود دارد که می توانید اندازه گیری کنید:

نرخ تکمیل کار

این معیار درصد مصرف کنندگانی است که کارهایی را که قرار بود با استفاده از رابط شما انجام دهند، انجام دادند. اگر میزان تکمیل کار شما بالا باشد، این نشانه بسیار خوبی است که طراحی UX شما موثر است. می‌توانید با استفاده از نظرسنجی یا آزمایش کاربر، میزان تکمیل کار را اندازه‌گیری کنید.

نرخ خطا

موفقیت طراحی UX خود

در همین حال، نرخ خطا اندازه‌گیری می‌کند که کاربران در هنگام استفاده از رابط کاربری شما چقدر مرتکب اشتباه می‌شوند. نرخ خطای پایین نشان می دهد که طراحی UX شما به راحتی قابل درک است. اما، توجه به این نکته ضروری است که برخی از خطاها اجتناب ناپذیر هستند و بازتابی از طراحی شما نیستند. می‌توانید با استفاده از نظرسنجی، آزمایش کاربر یا داده‌های تحلیلی، میزان خطا را اندازه‌گیری کنید.

میزان رضایت کاربر

اگر مشتریان از طراحی شما راضی باشند، احتمالا مدت بیشتری در سایت شما خواهند ماند و در آینده باز خواهند گشت. می‌توانید رضایت کاربران را با انجام نظرسنجی یا استفاده از ابزارهای تحلیلی برای ردیابی تعامل کاربران اندازه‌گیری کنید.

نرخ تبدیل

به همین ترتیب، نرخ تبدیل، کارایی طراحی UX شما را برای کمک به کاربران در دستیابی به اهداف خود اندازه گیری می کند. نرخ تبدیل بالا به این معنی است که مشتریان آنچه را که نیاز دارند پیدا کرده و اقدام مورد نظر خود را انجام دهند، چه خرید و چه ثبت نام در یک خبرنامه. باز هم می توانید این معیار را با استفاده از داده های تحلیلی اندازه گیری کنید.

نرخ پذیرش

در نهایت، نرخ پذیرش مدت زمانی را که مصرف کنندگان می توانند رابط کاربری شما را یاد بگیرند و استفاده کنند اندازه می گیرد. نرخ پذیرش بالا به این معنی است که مشتریان طرح شما را برای پیمایش و استفاده ساده می یابند. همچنین بینشی در مورد چگونگی درک کاربران از چیدمان و رابط کاربری شما ارائه می دهد. می‌توانید میزان پذیرش را با استفاده از نظرسنجی‌ها، آزمایش‌های کاربر یا داده‌های تحلیلی اندازه‌گیری کنید.

فاکتورهای UX/UI مهم هنگام بهینه سازی وب سایت برای اهداف سئو

فاکتورهای UX/UI مهم هنگام بهینه سازی وب سایت برای اهداف سئو

چندین عامل کلیدی UX و UI وجود دارد که باید هنگام بهینه سازی یک وب سایت برای اهداف سئو در نظر گرفت. لیست زیر حیاتی ترین موارد ذکر شده است:

محتوا

جای تعجب نیست که محتوا در مورد سئو پادشاه است. بالاخره وب سایت بدون محتوا چیست؟ هنگام بهینه سازی یک سایت برای اهداف UX و UI و SEO، حفظ محتوا در جلو و مرکز آن ضروری است. محتوای شما باید به خوبی نوشته شده و آموزنده باشد. همچنین باید حاوی کلمات کلیدی و سئو بهینه باشد. اگر به کمک نیاز دارید که صفحه وب خود را در صفحات نتایج موتورهای جستجو در رتبه بالایی قرار دهد، پس مراقب باشید که از بهترین پلتفرم های سئو موجود استفاده کنید.

جهت یابی

ناوبری سایت شما یکی از عوامل مهمی است که باید برای UX و SEO در نظر بگیرید. ناوبری باید ساده باشد زیرا یکی از راه های اصلی تعامل کاربران با صفحه وب شما است. همچنین به موتورهای جستجو در کراول کردن و ایندکس سازی موثر وب سایت شما کمک می کند. ایجاد نقشه سایت می تواند به برنامه ریزی ناوبری سایت شما کمک کند و اطمینان حاصل کند که برای کاربران و موتورهای جستجو موثر است.

سازگاری با موبایل

استفاده از یک صفحه وب سازگار با موبایل در یک دستگاه تلفن همراه، مانند گوشی هوشمند یا تبلت، ساده است. کاربران انتظار دارند سایت ها را در دستگاه های خود مشاهده کنند، در حالی که موتورهای جستجو هنگام تعیین رتبه، سازگاری با موبایل را نیز در نظر می گیرند.

سخن پایانی

به عنوان نتیجه گیری باید بگوییم حتما با UX و UI ارزش ایجاد کنید. چراکه UX و UI یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر وب‌سایت است، با این حال بیشتر کسب‌وکارها آن را نادیده می‌گیرند. بهینه سازی سایت شما برای اهداف UX/UI و SEO تضمین می کند که صفحه وب شما تجربه کاربری مثبتی را ارائه می دهد در حالی که در صفحات نتایج موتور جستجو رتبه بالایی دارد.

هنگام بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای هر دو هدف، مؤلفه‌های زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. با این حال، با دنبال کردن اطلاعات ذکر شده در این پست، باید عملکرد وب سایت خود را بهبود بخشید و نتایج سئو بهتری را مشاهده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا