تقویم محتواتولید محتوا

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا (همچنین به عنوان «تقویم ویرایشی» نیز شناخته می‌شود) یک برنامه زمان‌بندی مکتوب از زمان و جایی است که قصد دارید محتوای آینده خود را منتشر کنید. تقویم‌های محتوا معمولاً شامل محتواهای آینده، به‌روزرسانی‌ها، فعالیت‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی‌شده، مشارکت‌ها و به‌روزرسانی‌های محتوای موجود است.

چرا تقویم محتوا مهم است؟

تقویم محتوا چیست؟

اگر وبلاگ شما یک وبلاگ سرگرمی است که از آن برای انتشار پست های گاه به گاه استفاده می کنید، احتمالاً نیازی به تقویم محتوا ندارید. اما اگر از بازاریابی محتوا برای رشد کسب‌وکار آنلاین خود استفاده می‌کنید، سازماندهی موضوعی بسیار مهم است.

در اینجا سه ​​راه وجود دارد که تقویم محتوا به استراتژی محتوای شما کمک می کند:

1: یک تقویم محتوا تضمین می کند که تمام وظایف مرتبط با محتوای شما واقعاً انجام می شوند. اگر در برنامه تولید محتوای خود به هم ریخته باشید، چیزهایی را فراموش خواهید کرد، یا کمتر منتشر کنید، یا از به روز رسانی مقالات قدیمی غفلت کنید. به عبارت دیگر: یک تقویم تضمین می کند که چیزی بین شکاف ها نمی افتد.

2: یک تقویم محتوایی، همکاری با تیم (و شرکای خارجی) را آسان‌تر می‌کند. اگر یک وبلاگ تک نفره هستید، ممکن است در وهله اول نیازی به تقویم محتوا نداشته باشید. اما اگر محتوانویسان و نویسندگانی به محتوای شما کمک می کنند، پس به چیزی نیاز دارید که همه را در یک صفحه نگه دارد.

3: یک تقویم محتوا یک تصویر کلی از چیزهای آینده مورد نظرتان به شما می دهد. به عنوان مثال، ما از تقویم خود استفاده می کنیم تا مطمئن شویم که مجموعه ای از مطالعات موردی را یکجا منتشر نمی کنیم. یا دو مقاله که یک موضوع را پوشش می دهند. به این ترتیب، می‌توانیم کل استراتژی بازاریابی خود را برای چند ماه آینده روی یک صفحه ببینیم.

عناصر کلیدی یک تقویم محتوایی

دلیل اهمیت تقویم محتوا

بله، ابزارهای تقویم محتوا وجود دارد. اما واقعیت این است: تقویم محتوا نباید پیچیده باشد، درواقع کار ابزارها این است که کارها را برای شما و تیمتان آسان تر کنند. این بدان معنی است که می توانید با استفاده از Google Sheets با یک تقویم محتوای ساده شروع کنید. در اینجا چهار مورد به عنوان عناصر کلیدی وجود دارد که هر تقویم محتوایی باید داشته باشد:

مطالب مهم

مهمترین بخش از تقویم محتوای شما، مطالب مهم است. اینها محتواهایی هستند که شما منتشر خواهید کرد، چه در وبلاگ خود، چه در پادکست یا در رسانه های اجتماعی. هدف اصلی تقویم محتوای شما این است که قسمت های مطالب مهم خود را از قبل برنامه ریزی کنید. به این ترتیب، می توانید سازماندهی شده و با برنامه انتشار خود سازگار باشید.

برخی از شرکت ها محتوای یونیک و مهم خود را یک سال قبل برنامه ریزی کرده اند. برخی از وبلاگ نویسان مستقل ممکن است ندانند هفته آینده چه چیزی را منتشر می کنند البته لازم به ذکر است که زمان مناسبی برای برنامه ریزی محتوای خود از قبل وجود ندارد. اما می توان به عنوان مثال کارها را 6 ماه جلوتر برنامه ریزی کرد درعین حال جایی برای انعطاف پذیری باقی گذاشت زیرا همه چیز می تواند به سرعت در دنیای بازاریابی دیجیتال تغییر کند. تا زمانی که بدانید قرار است انتظار چه چیزی را داشته باشید، کار شما خوب خواهد بود، اما همیشه در روی یک پاشنه نمی چرخد.

پلتفرم

پلتفرم جایی است که تقویم محتوای شما میزبانی می شود. سازندگان محتوای انفرادی بیشترین انعطاف را در انتخاب ابزار دارند، از قلم و کاغذ گرفته تا ابزار تقویم گوگل معروف به Google Calendar و صفحه گسترده ساده. مهمترین چیز این است که این ابزار برای شما کار می کند. در واقع، برای یک وبلاگ نویس انفرادی تقویم می تواند یک برگه گوگل شیت با یادداشت هایی باشد که فقط خودتان می توانید آن را بفهمید.

اما این داستان، داستانی متفاوت برای تیم های بازاریابی محتوا است. هنگامی که با یک تیم محتوا کار می کنید، می توانید 5، 10 یا حتی 20 نفر را داشته باشید که یک قطعه محتوا را قبل از انتشار آن بررسی کنند. بنابراین بسیار مهم است که همه بتوانند وضعیت هر پست را ببینند. در غیر این صورت، با ایمیل های افرادی که می پرسند: “وضعیت این ویدئو چیست؟” یا «آیا تصاویر برای این پست هنوز تمام شده است؟» روبرو خواهید شد. در واقع، در اینگونه موارد در Google Sheets می توانید یک تقویم محتوایی به طور خاص برای همکاری با تیم خود طراحی کنید.

این نوع تقویم ها فقط برای بخش های بازاریابی محتوا و سئو مفید نیست، چراکه می تواند راهی برای ارسال محتوای جدیدی بشد که روی آن کار می‌کنید و باید برای سایر افراد سازمانتان ارسال کنید.

حتی اگر یک آژانس یا فریلنسر هستید، می‌توانید به تقویم محتوای خود از پلتفرم هایی مانند Basecamp، Asana و Trello لینک دهید تا مشتریان بتوانند از آنچه که روی آن کار می‌کنید مطلع شوند.

تبلیغات و پروموشن

پروموشن و تبلیغات

مهمترین بخش بعدی تقویم محتوای شما تبلیغات است. اقلام تبلیغات یعنی شما چگونه برنامه ریزی می کنید محتوای خود را تبلیغ کنید؟ چه زمانی آن را در وب سایت های تبلیغی به اشتراک می گذارید؟ آیا تبلیغی در آینده دارید؟ آیا قصد دارید برای مشترکین ایمیل خود خبرنامه بفرستید؟ اینها فعالیت های تبلیغاتی برای تقویم محتوای شما خواهند بود. لزوماً نیازی نیست که فعالیت‌های تبلیغاتی در تقویمی کاملاً مجزا از موارد مهم شما قرار گیرند. اما ایده خوبی است که آنها را متفاوت عنوان کنید یا آنها را با رنگبندی خاص کدگذاری کنید تا بتوانید به راحتی آنها را از هم جدا کنید.

ایده های آینده

قسمت آخر عناصر تقویم محتوایی شما لیستی از ایده های محتوای آینده است که هنوز فعالانه روی آنها کار نمی کنید. به عنوان مثال، این مورد می تواند یک موضوع تصادفی باشد که در رانندگی خود به محل کار به آن فکر کرده اید. یا چیزی که در یک جلسه طوفان فکری مطرح شد. این ایده‌ها معمولاً در خود تقویم نشان داده نمی‌شوند زیرا هنوز برنامه‌ریزی نشده‌اند.

اما شما نیاز دارید که این ایده ها را ثبت کنید تا آنها را از دست ندهید (یا اجازه ندهید حواس شما را از محتوایی که تقریباً آماده انتشار است منحرف کنند).

استفاده از ابزار تقویم محتوا

ابزارهایی وجود دارند که به طور خاص برای ایجاد، مدیریت و همکاری در تقویم محتوای شما وجود دارند. بسته به میزان محتوایی که منتشر می کنید و تیم شما چقدر بزرگ است، ممکن است بخواهید روی نرم افزار تقویم محتوا سرمایه گذاری کنید.

در اینجا چند گزینه عالی برای امتحان کردن را به شما معرفی می کنیم:

Notion: فضای کاری یکپارچه برای یادداشت ها، وظایف، ویکی ها و پایگاه های داده شما.

Google Sheets: احتمالاً این ابزار محبوب ترین گزینه برای اکثر افراد و تیم های کوچک بوده و رایگان و برای همکاری خوب است، اما برای راه اندازی نیاز به کار دارد.

مایکروسافت اکسل: مایکروسافت صفحه‌گسترده‌های خود را بیشتر از قبل برای همکاری مناسب‌تر کرده است.

Google Calendar: اگر یک اپراتور محتوایی تک نفره هستید، ممکن است Google Calendar به تنهایی برای شما کافی باشد.

Coschedule: برنامه ها از یک تقویم سرمقاله با دسترسی 1 نفره تا یک مجموعه بازاریابی کاملاً ویژه برای شرکت های بزرگ را شامل می شود.

Loomly: شامل راهنماهای تعاملی برای ایجاد پست های وبلاگ، محتواهای رسانه های اجتماعی خودکار و موارد دیگر است.

افزونه تقویم ویرایشی برای وردپرس: ابزاری ساده، با یک درگ اند دراپ یا کشیدن و رها کردن، و رایگان. با این حال، به زمانی بستگی دارد که شما واقعاً پست‌هایی را در وردپرس برنامه‌ریزی کرده‌اید که ممکن است برای همه مناسب نباشد.

Basecamp، Trello، Slack و Asana: طراحی شده به عنوان ابزار مدیریت پروژه و ارتباطات به جای تقویم محتوا، هر یک از این سه را می توان برای اهداف مدیریت کار استفاده کرد و با کمی خلاقیت می توانید از آنها به عنوان تقویم محتوا نیز استفاده کنید.

ایجاد یک تقویم محتوایی

نوشتن تقویم محتوایی

اینجا جایی است که لاستیک با جاده برخورد می کند. در واقع ایجاد یک تقویم محتوا اگر قبلاً آن را انجام نداده باشید ممکن است دلهره آور به نظر برسد. اما هنگامی که برای اولین بار اقدامی انجام داده و چیزهایی را سازماندهی کردید، خواهید دید که یک تقویم محتوایی چقدر می تواند مفید باشد. در اینجا نحوه ایجاد یک تقویم محتوا در هر پلتفرمی آمده است:

مرحله 1: فهرستی از ایده های محتوایی خود تهیه کنید. اگر در مورد موضوعات مختلفی می نویسید، ممکن است به دسته بندی آنها در حین برنامه ریزی کمک کند، شما فقط می توانید آنها را فهرست کنید.

مرحله 2: در مورد تعداد دفعات انتشار تصمیم بگیرید. این مورد به استراتژی محتوای خاص شما بستگی دارد. اگر در حال ایجاد یک تقویم رسانه های اجتماعی بیشتر هستید، ممکن است چندین پست در روز منتشر کنید. اما اگر برای وبلاگ باشد، می توانید حداقل 3 تا 4 پست در ماه منتشر کنید.

(اگر از صفحه‌گسترده (spreadsheet) استفاده می‌کنید، می‌توانید سطوح مختلفی از جزئیات را در برگه‌های مختلف برای «ماهانه در مقابل هفتگی» یا «وبلاگ در مقابل لینکدین» داشته باشید)

مرحله 3: از فهرست ایده های محتوا برای تکمیل تاریخ های خود، با توجه به دفعاتی که به تازگی تعیین کرده اید، استفاده کنید.

هر بخش از فرآیند ایجاد را برنامه ریزی کنید. بیشتر تقویم‌های محتوا فقط شامل عنوان پست و تاریخ انتشار آن می‌شوند که برای محتواهای ساده (مانند مطالعات موردی) خوب است. اما اگر پروژه‌های بزرگ‌تر یا پیچیده‌تری را منتشر می‌کنید، ممکن است بخواهید تمام مراحل فرآیند تولید محتوا را در تقویم خود برنامه‌ریزی کنید.

بر خلاف داشتن فقط یک لیست از پست ها، محتوای مبتنی بر تحقیق نیاز به کار زیاد دارد و در برخی موارد، کار باید به “سبک خط مونتاژ” انجام شود. به عبارت دیگر: یک عنصر نمی تواند شروع شود تا زمانی که عنصر قبلی 100٪ کامل شود.

بدیهی است که تا زمانی که داده ها وارد نشوند نمی توانیم نمودارها را بسازیم. بنابراین «جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها» باید قبل از طراحی برنامه ریزی شود.

این موضوع به ویژه اگر با یک تیم کار می کنید مهم است. در یک تیم، شما افراد مختلفی دارید که مسئول بخش‌های مختلف یک محتوا هستند. برنامه ریزی تاریخ های مهم برای هر مرحله از قبل می تواند به شما کمک کند در مسیر خود بمانید.

در ادامه نحوه انجام آن آمده است:

مرحله 1: فهرستی از هر نوع محتوایی را که منتشر می کنید بنویسید. بیشتر اوقات ممکن است مقالات کوتاه نظری را منتشر کنید، اما زمانی که مطالعات موردی بزرگتری را منتشر می کنید، ممکن است گردش کار کاملاً متفاوت باشد. اگر در قالب های مختلف (مانند ویدیو و پادکست) صحبت می کنید، توصیه می کنیم آن را نیز یادداشت کنید.

مرحله 2: هر یک از انواع محتوا را به مراحلی که برای ایجاد آن طی می کند تقسیم کنید. به عنوان مثال، فرآیند ایجاد پست وبلاگ معمولی شامل چهار مرحله است: تحقیق کلمات کلیدی، طرح کلی، نوشتن خود محتوا و طراحی.

در حالی که برای ویدیوها، فرآیند به این صورت است: پیدا کردن موضوع، نوشتن یک فیلمنامه، فیلمبرداری، ویرایش محتوا و اضافه کردن گرافیک.

مرحله 3: هر مرحله را به تقویم خود اضافه کنید. اگر تیمی دارید، نام فردی که مسئولیت تکمیل آن را دارد در کنار هر مرحله ذکر کنید.

از تقویم های محتوایی می توان برای مواردی خیلی بیشتر از زمان بندی انواع مختلف محتوا استفاده کرد. در ادامه چند موضوع وجود دارد که باید در تقویم محتوای خود بگنجانید تا قوی تر و مفیدتر شود:

به روز رسانی محتوا: مهم است که محتوای خود را تازه نگه دارید. بنابراین برای مواردی که ویرایش آنها آسان است (مانند پست های وبلاگ) باید به روز رسانی های آینده را در تقویم خود قرار دهید.

ممیزی محتوای سایت: گاهی اوقات محتوای قدیمی‌تر می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. بریتنی مولر دریافت که حذف فهرست 75 درصد از محتوای Moz در واقع ترافیک کلی جستجوی آنها را افزایش می دهد.

کارهای خارج از سایت خود را نیز برنامه ریزی و تبلیغ کنید: هر زمان که یک پست مهمان، مصاحبه ای در پادکست، گفتگوی زنده یا هر نوع تبلیغ خارج از سایت انجام می دهید، آن را نیز در تقویم محتوای خود قرار دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا