سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوابزارهای سئو

مقدمه ای بر گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و اهمیت استفاده از آن

گوگل آنالیتیکس محبوب ترین ابزار تجزیه و تحلیل دیجیتال بوده به طوری که جمع آوری داده ها در گزارش های این ابزار برایش آسان است. با این حال، ارزش واقعی Google Analytics زمانی آشکار می شود که شما شروع به استفاده از داده های خود برای بهبود وب سایت و کسب و کار خود کنید. در حالی که گزارش‌های پیش‌فرض بینش‌های سریعی را ارائه می‌دهند، زمانی که شروع به سفارشی‌سازی مطابق با نیاز خود می‌کنید، می‌تواند بسیار بهتر عمل کند. امروز قصد داریم در این مطلب درباره گوگل آنالیتیکس اصول اولیه بپردازیم.

مردم در وب سایت شما چه می کنند؟ کدام کانال های بازاریابی افراد را به وب سایت شما می آورد؟ محبوب ترین و جذاب ترین محتوای شما چیست؟ آیا مردم تبدیل به مشتری شما می شوند؟ گوگل آنالیتیکس می تواند به این سوالات و موارد دیگر پاسخ دهد.

یکی دیگر از ابزارهای مهم و رایگان سئو برای تجزیه و تحلیل وب سایت، گوگل سرچ کنسول است که می توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یک پلتفرم اندازه گیری و گزارش تجزیه و تحلیل دیجیتال است. این برنامه برای جمع‌آوری خودکار جزئیات درباره مهم‌ترین اقداماتی که افراد در وب‌سایت شما انجام می‌دهند، مانند مشاهده صفحات، طراحی شده است، اما این ابزار همچنین دارای یک مدل داده انعطاف‌پذیر است که می‌تواند برای جمع‌آوری اطلاعات سفارشی برای اطلاعات بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

گوگل آن را ایجاد کرد تا به کسب‌وکارها در هر اندازه کمک کند تا بفهمند مردم چگونه وب‌سایت‌هایشان را پیدا کرده و از آنها استفاده می‌کنند. گوگل آنالیتیکس همچنین اولین پلتفرم تجزیه و تحلیل جامعی بود که به صورت رایگان در دسترس قرار گرفت و همچنان به عنوان گسترده ترین ابزار سئو برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل وب سایت ها استفاده می شود.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

گوگل آنالیتیکس برای اندازه گیری و گزارش تعداد افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند به کوکی ها متکی است. کوکی ها قطعات کوچکی از اطلاعات ذخیره شده در مرورگر شما هستند. کوکی‌های Google Analytics حاوی شناسه‌های شبه ناشناس برای متمایز کردن کاربران هستند. گوگل آنالیتیکس اطلاعات موجود در کوکی را جمع آوری کرده، با جزئیات دیگر ترکیب می کند و سپس آن را به سرورهای گوگل ارسال می کند، جایی که داده ها در گزارش های شما پردازش می شوند.

نسخه جدید گوگل آنالیتیکس که Google Analytics 4 یا GA4 نام دارد، همچنان به کوکی ها متکی است، اما گوگل گفته است که آن را طوری طراحی کرده اند که بدون کوکی کار کند. جزئیات نحوه عملکرد این روش هنوز کمتر شناحته شده است، اما به نظر می‌رسد که تگ Google Analytics جزئیات اولیه را جمع‌آوری می‌کند، که سپس می‌تواند برای داده‌های مدل‌سازی شده در گزارش‌ها استفاده شود.

بنابراین امروزه، گوگل آنالیتیکس عمدتاً از ترکیب کد رهگیری جاوا اسکریپت و کوکی ها برای شناسایی و گزارش دادن افراد منحصر به فرد و رفتار آنها استفاده می کند. با این حال، ما احتمالاً شاهد این تغییر خواهیم بود که شامل ردیابی بدون کوکی و سایر فناوری‌ها مانند Google Signals برای درک نحوه تعامل مردم به صورت آنلاین است.

نحوه راه اندازی گوگل آنالیتیکس

نحوه راه اندازی گوگل آنالیتیکس

شروع کار با وگل آنالیتیکس آسان است. به وب سایت این پلتفرم رفته و برای شروع روی دکمه کلیک کنید. از شما خواسته می شود که به حساب جیمیل خود وارد شوید.

در مرحله بعد، باید اکانت گوگل آنالیتیکس خود و جزئیات مربوط به وب سایت خود را وارد کنید. سپس از شما خواسته می شود که کد رهگیری را در وب سایت خود نصب کنید. معمولا به طور کلی استفاده از Google Tag Manager را توصیه می‌ شود، اما اکثر پلتفرم‌های وب‌سایت به شما امکان می‌دهند «شناسه اندازه‌گیری، Measurement ID » (یا «شناسه ردیابی، Tracking ID ») را برای راه‌اندازی و اجرا وارد کنید.

به محض نصب کد رهگیری، گوگل آنالیتیکس اطلاعات افرادی را که از وب سایت شما بازدید می کنند جمع آوری می کند. سپس می توانید از گزارش های از پیش پیکربندی شده استفاده کنید و یا گزارش های سفارشی بسازید تا متوجه شوید که کاربران چگونه وب سایت شما را پیدا می کنند و با آن درگیر می شوند.

چه گزارش هایی می توانید از Google Analytics دریافت کنید؟

Google Analytics  شامل چندین گزارش پیش فرض است که می توانید از آنها برای درک عملکرد وب سایت خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید گزارش‌های پیش‌فرض را سفارشی کنید و گزارش‌های «شناسایی» خود را برای انعطاف‌پذیری بیشتر ایجاد کنید. در اینجا چند نمونه از گزارش‌هایی که در گوگل آنالیتیکس پیدا می‌کنید آورده شده است:

1. ACQUISITION REPORTS

ACQUISITION REPORTS شامل جزئیاتی در مورد نحوه یافتن وب سایت شما توسط افراد است. به‌طور پیش‌فرض، گزارش‌ها «گروه‌بندی پیش‌فرض کانال» را به شما نشان می‌دهند که نمای سطح بالایی را به شما می‌دهد. به عنوان مثال، تمام ترافیک رایگان شما از گوگل و سایر موتورهای جستجو به عنوان “جستجوی ارگانیک” در گزارش ها فهرست می شود. جدای از این نمای سطح بالا، می‌توانید گزارش‌ها را تنظیم کنید تا جزئیات دقیق‌تری را به شما نشان دهند، از جمله منبع فردی و ترکیب‌های رسانه‌ای که افراد برای یافتن وب‌سایت شما استفاده می‌کنند.

2. گزارش های تعامل یا ENGAGEMENT REPORTS

چه گزارش هایی می توانید از Google Analytics دریافت کنید؟

گزارش های تعامل شامل جزئیاتی در مورد صفحاتی است که افراد در وب سایت شما مشاهده کرده اند، همراه با سایر رویدادهایی که جمع آوری شده است. اگر تبدیل‌ها (conversion) را پیکربندی کرده باشید، می‌توانید تعداد کل تبدیل‌ها و درآمد را برای رویدادهایی که به Google Analytics ارسال می‌شوند، ببینید.

3. گزارش های کسب درآمد یا MONETIZATION REPORTS

در این بخش، می‌توانید جزئیات محصولاتی را که مردم خریداری کرده‌اند در گزارش‌های کسب درآمد مشاهده کنید. بسته به وب‌سایت خود، همچنین می‌توانید پیاده‌سازی خود را طوری تنظیم کنید که جزئیاتی در مورد تعداد دفعاتی که افراد آیتم‌ها را به سبد خرید خود اضافه می‌کنند، شروع فرآیند پرداخت و غیره ارسال کنند ببینید.

4. گزارش های جمعیتی یا DEMOGRAPHICS REPORTS

گزارش‌های جمعیت‌شناسی به شما امکان می‌دهد موقعیت جغرافیایی مخاطبین خود و ترجیحات زبانی آنها را درک کنید. اگر Google Signals را فعال کرده باشید، جزئیات مربوط به سن، جنسیت، و زمینه های مورد علاقه آنها را نیز خواهید دید (که با گزینه های هدف گذاری موجود در Google Ads همخوانی دارند).

5. گزارش های فناوری یا TECHNOLOGY REPORTS

می‌توانید با استفاده از گزارش‌های فناوری، دستگاه‌هایی را که افراد برای دسترسی به وب‌سایت شما استفاده می‌کنند، گزارش دهید. این شامل مرورگرها، سیستم عامل ها، وضوح صفحه نمایش و موارد دیگر می شود. در حالی که این گزارش‌ها به ویژه در سطح بالا مفید نیستند، وقتی به معیارهای تعامل، تبدیل و تجارت الکترونیک نگاه می‌کنید، می‌توانند به شما کمک کنند تا مشکلات بالقوه قابلیت استفاده و تبدیل را برای کاربران خود مشخص کنید.

6. گزارش های تبلیغاتی یا ADVERTISING REPORTS

گزارش‌های تخصیص را می‌توانید با رفتن به «تبلیغات» در Google Analytics 4 پیدا کنید. این گزارش‌ها به شما نقاط تماس بازاریابی مختلفی را نشان می‌دهند که افراد قبل از تبدیل در وب‌سایت شما با آن‌ها درگیر هستند. این بخش یک دید جامع تر از تلاش های بازاریابی شما ارائه می دهد.

نتیجه گیری

گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه و تحلیل دیجیتال قدرتمند و قوی است. درک نحوه تعامل مردم با وب سایت شما می تواند به شما کمک کند تا تجربه ای را که به مشتریان بالقوه و مشتریان خود ارائه می دهید بهبود بخشید. برای مثال، می‌توانید گلوگاه‌های تبدیل را شناسایی کنید، وب سایت خود را بهبود ببخشید و محتوای جذاب‌تری برای مخاطبان خود ایجاد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا