سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو

محتوای سئو شده چیست؟

بهینه سازی موتورهای جستجو یک صنعت 80 میلیارد دلاری است. نوشتن محتوا آن هم محتوای سئو شده به مهارت تجزیه و تحلیل و مهارت های کپی رایتینگ با کیفیت بالا نیاز دارد. این موضوع درواقع همگرایی علم داده و هنر است. پس چگونه این کار را درست انجام دهید؟ چگونه خوانندگان، موتورهای جستجو و رئیس خود را در یک لحظه راضی کنید؟

محتوای سئو شده چیست؟

محتوای سئو شده چیست؟

محتوای سئو شده پیاده سازی کلمات کلیدی و عبارات کلیدی در محتوای وب است. نویسنده و بازاریابان محتوای SEO از سئو برای افزایش دید ارگانیک سایت و رتبه بندی SERP استفاده می کنند. بهترین راه برای محتوای سئو شده همراه کردن کپی رایتینگ با کیفیت بالا با عبارات جستجوی هدفمند است.

با کپی ‌رایتینگ سنتی، نویسنده محتوا بر روی اهداف دیگر تمرکز می‌کند و نه لزوماً بر این که محصول به عنوان پاسخ موتور جستجو در ابتدای نتایج جستجو قرار گیرد. این نوع کپی ها ممکن است در قالب یک تبلیغ تلویزیونی یا تگ محصول به دست مصرف کننده برسد، اما یک کپی رایتر SEO با خوانندگان یک صفحه وب ملاقات می کند. با نوشتن محتوای سئو شده و حرفه ای، هدف به اندازه کافی گسترده می شود به طوری که هم نتایج سئو و هم نتایج بازاریابی سنتی را در بر گیرد.

تعریف اصطلاحات کلیدی SEO

کلمات کلیدی دم بلند: رشته ای از کلمات کلیدی یا عبارات که اغلب 3-6 کلمه است. اصطلاحات دم بلند خاص تر هستند و نسبت به اصطلاحات سطح بالا و عمومی کمتر مورد پرسش قرار می گیرند. به “کفش بسکتبال” در مقابل “کفش بسکتبال 2019 برای فروش کلرادو” فکر کنید.

SERPs: صفحات نمایش نتایج موتورهای جستجو یا Search Engine Result Page. به عبارت دیگر، صفحه گوگل شامل تمام نتایجی است که کاربران می توانند پس از یک پرس و جو روی آن کلیک کنند.

موقعیت SERP: رتبه بندی دقیق در تجزیه و تحلیل گوگل. به عنوان مثال، موقعیت 12 به صفحه 2 گوگل اشاره دارد، زیرا معمولاً تنها 10 لیست در صفحه 1 ظاهر می شود.

Anchor text: انکر تکست کلمات یا عباراتی که به صورت هایپر لینک هستند و ترافیک را به سایر صفحات وب هدایت می کنند.

توضیحات متا (متا دیسکریپشن): خلاصه‌ای کوتاه از یک صفحه وب که در SERP ظاهر می‌شود و اغلب 160 کاراکتر است که می‌تواند جستجوگران را به کلیک روی یک نتیجه ترغیب کند.

تگ عنوان: عنوان یک صفحه وب که در SERP های گوگل و به عنوان متن در برگه های مرورگر ظاهر می شود.

تعریف اصطلاحات کلیدی SEO

Search queries: کلماتی که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می کنند.

حجم جستجو (Search volume): تعداد دفعاتی که یک عبارت در ماه درخواست می شود.

نرخ کلیک، CTR (Click-through rate): درصد کلیک ها برای یک نتیجه SERP نسبت به تعداد دفعاتی که جستجوگران آن نتیجه جستجو را دیده اند.

نرخ تبدیل (Conversion rate): درصد افرادی که اقدام مورد نظر را انجام می دهند (یک کلیک، یک خرید و غیره) تقسیم بر تعداد کل افرادی که از آن صفحه بازدید کرده اند.

ترافیک ارگانیک (Organic traffic): تعداد کاربرانی که سایت شما را از طریق موتور جستجو به میل خود و نه از طریق تبلیغات پولی یا سایت های دیگر پیدا کرده اند.

داده های ساختاریافته (schema): چگونه عناصر سئو مانند کلمات کلیدی و HTML در صفحه قالب بندی می شوند. داده هایی که ساختار یافته هستند، خزیدن و فهرست بندی صفحات را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند.

عوامل رتبه‌بندی: مؤلفه‌های کلی که الگوریتم‌های موتورهای جستجو هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام صفحات باید بالاتر از سایرین رتبه‌بندی شوند، در نظر می‌گیرند.

بک لینک: هایپرلینکی که ترافیک را به صفحه دیگری، چه داخلی و چه خارجی هدایت می کند.

Page و Domain Authority (اعتبار دامنه و صفحه): امتیازی که میزان «معتبر بودن» یک صفحه یا سایت را در مقیاس 1 تا 100 می سنجد.

تعداد بازدید از صفحه (Pageviews): تعداد دفعاتی که یک صفحه مشاهده می شود.

بازدید از صفحه در هر جلسه (Pageviews per Session): تعداد صفحات مشاهده شده در 1 جلسه توسط هر کاربر، قبل از ترک کامل سایت.

دشواری کلمه کلیدی ارگانیک (Organic keyword difficulty): معیاری است که نشان می دهد رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی معین در جستجوی ارگانیک در مقیاس 1-100 آسان یا دشوار خواهد بود.

با اهداف خود شروع کنید

با اهداف خود شروع کنید

اساس هر استراتژی محتوای سئو شده این است که بدانید امیدوار هستید به چه چیزی برسید. قبل از شروع، اهداف قابل اندازه گیری را تعیین کنید، به طوری که کپی رایتر سئو، مدیران بازاریابی و سایر ذینفعان همه به سمت یک KPI کار می کنند.

در اینجا معیارهای رایجی برای اندازه گیری وجود دارد:

نرخ کلیک: تعداد کلیک‌هایی است که کپی و محصول به دست می‌آورند تقسیم بر تعداد دفعاتی که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نشان داده می‌شوند.

نرخ تبدیل: عددی که از تقسیم تبدیل‌ها بر تعداد کل تعاملاتی که می‌توان به یک تبدیل در یک دوره زمانی ردیابی کرد، به دست می‌آید.

ترافیک ارگانیک: خوانندگان و مصرف کنندگانی که از یک صفحه وب از طریق ابزارهای پرداخت نشده بازدید می کنند.

بک لینک ها: پیوندهایی از یک وب سایت به صفحه ای در سایت دیگر.

موقعیت SERP: موقعیت هایی که یک وب سایت در جستجوی ارگانیک دارد.

زمان ماندن: مدت زمانی که شخص صرف دیدن یک صفحه وب می کند.

اعتبار صفحه و دامنه: امتیاز رتبه بندی موتورهای جستجو.

سختی کلمه کلیدی: امتیازی که به شما نشان می‌دهد که رتبه‌بندی بالا در SERP برای یک کلمه کلیدی برای وب‌سایت چقدر چالش برانگیز است.

بازدید از صفحه در هر جلسه: کل بازدیدهای صفحه وب سایت بر تعداد جلساتی که اتفاق افتاده است تقسیم می شود.

به نویسنده سئو باید داده هایی داده شود که برای موفقیت به آن نیاز دارند تا هر صفحه جدیدی که ایجاد می شود به یک هدف اصلی تجاری گره بخورد.

SERP

SERP

روش‌های رو به رشدی وجود دارد که موتورهای جستجو صفحات وب شما را در معرض دید عموم قرار می‌دهند که به عنوان فیچر اسنیپت یا featured snippets شناخته می‌شوند. این بدان معناست که هر قسمت از محتوا به یک شکل به جستجوگران ارائه نمی شود.

حتی اگر دو شرکت یک مقاله سئو در مورد یک موضوع بنویسند، اگر یکی از آن صفحات رتبه بالایی در SERP داشته باشد، می تواند یک featured snippets کسب کند. بنابراین در حالی که شرکت A به عنوان یک لینک آبی عمومی ارائه می شود، شرکت B با تصاویر اضافی، متن پررنگ و موارد دیگر ارائه می شود.

برای متمایز شدن از رقبا، درک کنید که محتوای یونیک و با کیفیت شما چگونه در SERP های گوگل ظاهر می شود، سپس برای آن فرمت خاص بهینه سازی کنید. در ادامه featured snippets وجود دارد که به احتمال زیاد به عنوان یک مقاله نویس سئو با آنها روبرو خواهید شد:

  • پاراگراف
  • فهرست
  • جدول
  • تصویر
  • نمودار
  • لینک های سایت
  • پرس و جوها
  • داستان های برتر

در مورد عوامل رتبه بندی فکر کنید

عوامل رتبه بندی

در راستای اهداف تجاری شرکت شما، ترجیحات گوگل نیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. الگوریتم اصلی موتور جستجو، RankBrain، به پردازش صفحات وب و تعیین رتبه آنها در SERP کمک می کند.

بنابراین نوشتن محتوا فقط خوانندگان شما را خشنود نمی کند. این کار برای خشنود کردن گوگل نیز هست. به همین دلیل است که دانستن عوامل رتبه بندی خاصی که گوگل به آنها نگاه می کند مهم است. بیش از 200 مورد وجود دارد، اما 10 مورد از برجسته ترین آنها عبارتند از:

کیفیت محتوا: آیا نوشتن محتوای سئوشده شما دقیق، مرتبط و کاربرپسند است؟

بک لینک ها: آیا سایت های دیگر به محتوای شما لینک می دهند؟

HTTPS: آیا سایت شما امن است؟

تجربه کاربری: آیا محتوای شما از نظر بصری و اطلاعاتی ارزشمند است و به راحتی می توان با آن درگیر شد؟

Mobile-first: آیا سایت شما برای صفحه نمایش موبایل بهینه شده است؟

سرعت صفحه: آیا صفحه شما در 2 ثانیه یا کمتر بارگذاری می شود؟

ترافیک مستقیم: آیا کاربران مستقیماً به سایت شما می آیند یا باید ابتدا شما را در گوگل جستجو کنند؟

عمق محتوا: آیا محتوای شما جامع تر از صفحات مشابه در وب است؟

سیگنال های رفتاری: آیا مردم محتوای شما را به اشتراک می گذارند، نظر می دهند و اشاره می کنند؟

Schema: آیا محتوای شما به راحتی توسط موتورهای جستجو قابل درک است؟

موضوع استراتژیک: نحوه استفاده از کلمات کلیدی

نحوه استفاده از کلمات کلیدی

خدمات سئو همیشه یک رشته در حال تکامل بوده است. در ابتدا، محتوا بر اساس تکرار کلمات کلیدی تا حد امکان به دفعات رتبه بندی و به کاربران ارائه می شد. این موضوع به عنوان چگالی کلمه کلیدی نامیده می شد.

با این حال، در پنج سال گذشته، الگوریتم‌های گوگل هوشمندتر شده‌اند و آنها می‌دانند که پر کردن کلمات کلیدی اسپم است و برای خوانندگان مفید نیست. بنابراین، کپی‌رایترها باید رویکرد خود را تغییر دهند: برای کاربر نهایی بنویسند، نه تعداد جادویی کلمات کلیدی.

این در عمل به این معنی است که هر صفحه باید حول یک کلمه کلیدی واحد ساخته شود. نویسندگان باید هر زاویه و جنبه ای از آن موضوع و موضوعات فرعی مرتبط با آن را پوشش دهند. پیشاپیش فکر کنید: پس از خواندن مقاله شما، خواننده چه سؤالات بعدی ممکن است داشته باشد؟ پاسخ آن سوالات را از همان ابتدا در نوشته خود بگنجانید.

در یک محتوای سئو شده هدف این است که این محتوا بهترین منبع برای یک موضوع باشد و حداکثر ارزش را برای خوانندگان فراهم کند. نگران استفاده از کلمات کلیدی در هر جمله دیگر نباشید. اگر کار خود را به درستی انجام می دهید، کلمات کلیدی به طور طبیعی در مقاله جاری می شوند.

نکات برتر SEO

  • شما خواننده مطلب خود نیستید. برای خودتان ننویسید، برای مخاطبان هدف خود بنویسید.
  • زبان و صدای مخاطبان خود را تقلید کنید، خواه این مخاطبان رسمی سوم شخص باشند یا مکالمه دوم شخص.
  • کلمات کلیدی را درج کنید که بیشترین تاثیر را دارند: متادیتا، تگ های سرصفحه، عنوان صفحه و انکر تکست.
  • از پاراگراف های کوتاه (فقط چند جمله) استفاده کنید.
  • به طور استراتژیک فضای سفید را ترک کنید تا خوانندگان بتوانند محتوا را در یک نگاه اسکن کنند.
  • لینک خارجی فقط به سایت های معتبر با امتیازات Domain Authority بالا.
  • لینک داخلی فقط در موارد مرتبط، نه به هر پست وبلاگ مرتبط.
  • تصاویر مرتبط را قرار دهید تا تصاویر بصری بتوانند روایت شما را تکمیل کنند.
  • سوالات جستجو را به عنوان عنوان مقاله در نظر بگیرید.
  • تا زمانی که برای پوشش جامع موضوع لازم است، محتوای مورد نظر را بنویسید (یعنی تعداد کلمات دلخواه را هدف نگیرید).
  • با در نظر گرفتن فیچر اسنیپت بنویسید.

بهینه سازی چاپ خوب: تگ های عنوان، توضیحات متا و متن جایگزین

تگ های عنوان، توضیحات متا و متن جایگزین

محتوای سئو شده بخشی از نثر و بخشی از فرآیند است. مراحل تعریف شده ای وجود دارد که نویسندگان باید انجام دهند تا مطمئن شوند که در مورد هر قسمت از محتوا به طور کلی فکر می کنند.

یکی از مهم ترین عناصر کپی رایتینگ سئو درواقع زدن متادیتا است.

متادیتا سرنخی برای موتورهای جستجو است: به بیان داستان محتوای شما و نحوه ارائه آن در SERP کمک می کند.

بهینه‌سازی تگ‌های عنوان، توضیحات متا و متن جایگزین تصویر ممکن است در مجموع فقط ۷۵ کلمه را ببرد، اما این ۷۵ کلمه بسیار مهم‌تر از چیزهایی هستند که در صفحه ظاهر می‌شوند.

چند راهنمایی:

بهینه سازی تگ های عنوان

فقط از 1 تگ هدر در هر صفحه استفاده کنید و سعی کنید یک کلمه کلیدی هدفمند و اصلی را وارد کنید.

آن را تا 70 کاراکتر یا کمتر نگه دارید.

هر صفحه باید یک تگ عنوان منحصر به فرد داشته باشد، بدون تکرار.

بهینه سازی توضیحات متا (Meta Descriptions)

آن را تا 160 کاراکتر نگه دارید تا توسط گوگل قطع نشود.

از عبارت‌های قابل کلیک استفاده کنید و کپی را از قبل در صفحه تکرار نکنید.

بهینه سازی متن جایگزین (Alt Text)

از زبان توصیفی استفاده کنید که دقیقاً با تصویر مطابقت داشته باشد.

در صورت لزوم کلمات کلیدی را درج کنید.

آن را تا 125 کاراکتر یا کمتر نگه دارید و برچسب ها با کاما از هم جدا شوند.

مسائل ساختاری: عنوان، هدر 2، سرفصل های فرعی

عنوان، هدر 2، سرفصل های فرعی

به تگ های هدر (HTML) به عنوان اسکلت محتوای خود فکر کنید.

از نظر ساختاری، هدرها کپی شما را مرتب نگه می دارند و به خوانندگان یک طرح کلی از آنچه موضوع شما مستلزم آن است ارائه می دهند (بدون اینکه مجبور باشند تک تک کلمات را بخوانند).

با این حال، در چشم موتورهای جستجو، هدرها نیز عناصر کلیدی کد هستند که نشان می‌دهند مقاله درباره چه چیزی است. تگ های هدر مناسب به خزنده های جستجو اجازه می دهد تا به سرعت صفحه شما را تجزیه و تحلیل کنند و به درستی آن را در SERP ها فهرست کنند.

هدرها ساده هستند زیرا از ترتیب نزولی پیروی می کنند:

  • H1: عنوان صفحه شما (فقط از یکی استفاده کنید).
  • H2: نکات یا موضوعات اصلی در مقاله شما (در صورت نیاز می توان از آنها استفاده کرد).
  • H3: موضوعات فرعی که در زیر H2 قرار می گیرند.
  • H4+: از H4 به بعد به ندرت استفاده می شود، با این حال اکثر ویرایشگرهای متن تا H7 پیش می روند.

گنجاندن کلمات کلیدی در هدرها نیز یک تاکتیک کلیدی سئو است، بنابراین ساختار مقاله خود را بر اساس آن چارچوب بندی کنید که کلمات کلیدی و موضوعات برای خواننده بیشتر مرتبط و مفید هستند.

سئوی On-page و Re-Optimization یا بهینه سازی مجدد

سئوی On-page و Re-Optimization یا بهینه سازی مجدد

سئوی تکنیکال حکم می کند که هر محتوایی این شانس را داشته باشد که در هر لحظه از محتوای دیگر بهتر عمل کند. در حالی که شما در حال نوشتن یک مقاله هستید، شخص دیگری می تواند همان مقاله را بهتر بنویسد.

اغلب به عنوان تکنیک آسمان خراش (skyscraper technique) از آن یاد می شود، به دنبال راه هایی برای بهینه سازی مداوم صفحات موجود خود در طول زمان باشید. اگر مقاله ای در رتبه 3 قرار دارد، چگونه می توانید آن را به جایگاه 1 بیاورید؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش ترافیک و بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو، شروع با محتوای موجود است که از قبل عملکرد مناسبی دارد. می‌توانید از ابزارهای سئو برای شناسایی فرصت‌ها و ایجاد تغییرات جزئی استفاده کنید، مانند افزودن چند پاراگراف دیگر از کپی عمیق یا تغییر ساختار تگ‌های هدر برای واضح‌تر شدن.

بهینه‌سازی مجدد محتوا نسبت به صفحات از ابتدا به زمان کمتری برای دریافت پاداش‌های بیشتر نیاز دارد. یک برنامه بهینه سازی مجدد ایجاد کنید (مثلاً هر سه تا شش ماه یکبار) و صفحات خود را مطابق با آن تنظیم کنید تا سهم SERP را حفظ و ارتقا دهید.

نکاتی برای گنجاندن محتوای سئو شده در استراتژی بازاریابی محتوای شما

کل فرآیند ممکن است در ابتدا کمی دلهره آور به نظر برسد، اما چند مرحله ساده وجود دارد که می توانید برای گنجاندن محتوای سئو شده در استراتژی بازاریابی محتوای خود از آنها استفاده کنید.

همانطور که شروع به کار به سمت محتوای سئو شده می کنید، مطمئن شوید که صفحات وب خود را به روز نگه می دارید. سئو یک فرآیند پویا است و بهینه سازی مجدد جزء کلیدی هر استراتژی است. با تجزیه و تحلیل محتوای فعلی خود شروع کنید و سپس آن را به یک برنامه اقدام خاص تقسیم کنید، خواه ایجاد کپی جدید یا اضافه کردن کلمات کلیدی مهم باشد. از داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوای ملموس‌تر استفاده کنید، و در مسیر بهبود کسب‌وکار خود از طریق محتوای سئو شده خواهید بود.

چه مدت طول می کشد تا محتوای سئو شده کار کند؟

بر اساس مطالعات مختلف، حداقل 100 روز طول می کشد تا محتوا به بلوغ برسد. مدت زمانی طول می کشد تا گوگل به طور قطعی صفحه شما را در SERP ها رتبه بندی کند. قبل از آن 100 روز، رتبه شما نوسانات زیادی خواهد داشت، گاهی اوقات در صفحه 1 ظاهر می شود و روزهای دیگر به صفحه 2 کاهش می یابد.

در پشت صحنه، گوگل در حال آزمایش است که آیا محتوای شما قدرت ماندگاری دارد یا خیر، آیا به اندازه کافی ارزشمند است که بتوان صفحه 1 را حفظ کرد. اگر پس از 100 روز یا بیشتر، محتوای شما رتبه بالایی کسب کند، احتمالاً در آنجا باقی خواهد ماند (تا زمانی که رقیب محتوای بهتری بنویسد و از شما بالاتر قرار بگید).

همه قضاوت ها یا KPI های خود را بر اساس عملکرد فوری سئو قرار ندهید. معیارهای مثبت در طول زمان به دست می آیند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که تعهد شما به سئو و بازاریابی محتوا یک تعهد بلند مدت است.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا