5 گزارش مهم در گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یک ابزار فوق العاده قدرتمند است که قدرت آن هنوز برای عموم مردم ناشناخته است. این باید تغییر کند. در این وبلاگ، گزارشهایی را که گوگل سرچ کنسول ارائه میکند، بررسی خواهیم کرد و شما را با مهارتهایی که برای بهینهسازی وبسایت خود نیاز دارید، تجهیز میکنیم.
گوگل سرچ کنسول چیست؟
گوگل سرچ کنسول (GSC) یکی از بهترین ابزارهای سئو (رایگان) است. در جایی که گوگل آنالیتیکس بینشی از آمار کاربران در وب سایت ها ارائه می دهد، GSC بینشی از آمار یک وب سایت در موتور جستجو (Google) ارائه می دهد.
این داده ها به ویژه جالب هستند زیرا بینش هایی را در مورد عبارات جستجویی که وب سایت شما یا میانگین موقعیت یک کلمه کلیدی خاص را پیدا می کنند، می دهد. GSC همچنین بینش هایی را در مورد عملکرد وب سایت شما در موتور جستجو ارائه می دهد.
به عنوان مثال، با شناسایی صفحاتی که دارای پیام های خطا هستند یا صفحاتی که نمی توانند ایندکس شوند. به طور خلاصه: کنسول جستجوی گوگل یک ابزار سئوی رایگان است که می توانید از آن برای نظارت، بهبود و مدیریت وب سایت خود استفاده کنید.
هنگامی که دارایی شما تأیید شد، می توانید شروع به کار کنید. وقتی روی داشبورد گوگل سرچ کنسول کلیک میکنید، نمای کلی را در سمت چپ با طیف وسیعی از عملکردها مشاهده خواهید کرد.
این به شما اطلاعاتی را در مورد رفتار جستجوی کاربران ارائه می دهد، که کدام صفحات دارای خطا هستند، اما همچنین کدام صفحات بیشترین لینکهای خارجی را دارند. در زیر ما 5 گزارش مهم را توضیح خواهیم داد و اینکه چگونه می توانید از آنها برای بهینه سازی وب سایت خود استفاده کنید.
چه نوع داده هایی را می توانید با گوگل سرچ کنسول تجزیه و تحلیل کنید؟
1. گزارش عملکرد

ما دائماً متعجب می شویم که متوجه می شویم بسیاری از مشتریان ما از کنسول جستجوی Google استفاده نمی کنند. اگرچه ممکن است همه عملکردها جالب یا مرتبط با کسب و کار شما نباشند، به نظر ما هر بازاریاب دیجیتال باید حداقل عملکرد گزارش عملکرد را جالب بداند.
در برگه “عملکرد” گوگل سرچ کنسول می توانید تمام کلمات کلیدی را که در 16 ماه گذشته وب سایت شما را پیدا کرده اند مشاهده کنید. این گزارش دارای چهار گزینه است که می توان آنها را بررسی کرد: کلیک، نمایش، CTR و موقعیت.
کلیک می کند
«کلیک کل» کلیکهایی روی نتایج جستجو است که جستجوگر را به یک وبسایت میبرد. به یاد داشته باشید که یک کلیک جستجوگر است که آنها را به یک بازدید کننده تبدیل می کند.
Impressions
تعداد نمایش ها همیشه از تعداد کلیک ها بیشتر است. این فرکانسی است که نتیجه جستجوی وب سایت شما در موتور جستجو نشان داده می شود. مهم است که به یاد داشته باشید که نمایش زمانی شمارش می شود که نتیجه جستجو قابل مشاهده نیست، اما در صفحه ظاهر می شود.
زمانی که گفته می شود یک نتیجه جستجو «below the fold» است، به این معنی است که اگر نتیجه جستجوی شما در صفحه 2 باشد و جستجوگر صفحه 2 را مشاهده نکرده باشد، هیچ تصوری وجود ندارد.
CTR
CTR مخفف عبارت Click Through Rate است. این نرخی است که جستجوگران با آن به وب سایت شما مراجعه می کنند. این عدد زمانی به دست می آید که کلیک ها را بر تعداد نمایش ها تقسیم کنید و آن را در 100 ضرب کنید.
کلیکها/impressions*100=CTR
CTR بالا نشان می دهد که افراد بیشتری روی یک نتیجه جستجو کلیک می کنند. این نشان می دهد که نتیجه جستجو با هدف جستجو مطابقت دارد و احتمالاً نتیجه جستجو در صفحه اول گوگل رتبه بالایی دارد.
موقعیت
موقعیت (Position) بر اساس میانگین موقعیت در دوره انتخابی یک کلمه کلیدی یا URL خاص است. از آنجا که می تواند نوسانات زیادی در موقعیت ها وجود داشته باشد، میانگین موقعیت یک عدد قابل اعتماد است که باید به آن اشاره کرد. این به شما امکان می دهد ببینید که آیا چیزی واقعاً در حال رخ دادن است یا نوسانی وجود دارد.
علاوه بر این واقعیت که این چهار گزینه قابل بررسی هستند، 7 نمای داده وجود دارد که میتوانید برای تمرکز تجزیه و تحلیل خود انتخاب کنید.
جستجوها: وب سایت من برای کدام کلمات کلیدی قابل مشاهده است
صفحات: کدام صفحات در موتور جستجو قابل مشاهده هستند
کشورها: بازدید ارگانیک از کدام کشورها منشا می گیرد
دستگاه ها: وب سایت من در کدام دستگاه ها مشاهده می شود
فرمت جستجو: صفحات با داده های ساختاریافته چگونه مقایسه می شوند
تاریخ: دوره ای را که می خواهید داده ها را ببینید انتخاب کنید
هر یک از نماهای داده فوق را می توان فیلتر یا مقایسه کرد. شما می توانید با این کار تحلیل های واقعا جالبی انجام دهید، در اینجا برخی از موارد مورد علاقه ما هستند.
Keyword cannibalisation
با انتخاب یک کلمه کلیدی یا فیلتر کردن یک عبارت جستجوی خاص، می توانید ببینید که این عبارت جستجو چه صفحاتی را نشان می دهد. با انتخاب یک کلمه کلیدی در جستجوها شروع کنید، اکنون فقط داده های این کلمه کلیدی نمایش داده می شود. هنگامی که به برگه “صفحات” حرکت می کنید، صفحاتی را خواهید دید که برای آن جستجوی خاص نشان داده شده اند.
اگر چندین صفحه را با مفاد یکسان می بینید، به این معنی است که رقابت داخلی برای یک کلمه کلیدی خاص وجود دارد. به این موضوع Keyword cannibalisation گفته می شود و برای بازگرداندن رتبه وب سایت شما، باید اقدامات مناسبی انجام شود.
رتبه بندی موبایل در مقابل دسکتاپ
تفاوت بین رتبه بندی دستگاه های تلفن همراه و دسکتاپ را می توان با مقایسه تلفن همراه و دسکتاپ تجزیه و تحلیل کرد. همیشه تفاوت هایی وجود دارد. اگر بین کلمات کلیدی خاص یا URL های خاص واگرایی زیادی وجود داشته باشد، انجام برخی تحقیقات اضافی ضرری ندارد.
پاسخ دادن به هدف جستجو
این در واقع نوع معکوس Keyword cannibalisation است. وقتی صفحه ای را فیلتر می کنیم، داده های آن صفحه خاص را دریافت می کنیم. در اولین تب «جستجوها» میتوانیم جستجوهای آن صفحه خاص را ببینیم. این به ما بینش ارزشمندی در مورد هدف جستجوی جستجوگر می دهد. اغلب ترکیباتی وجود دارد که می توانیم برای بهینه سازی بیشتر صفحه خود از آنها استفاده کنیم.
2. ابزار بازرسی URL

هنگامی که یک صفحه جدید ایجاد کردید، می خواهید در اسرع وقت آن را با جهان به اشتراک بگذارید. هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که منتظر بمانید تا گوگل صفحه جدید شما را در فهرست قرار دهد، زیرا کنجکاو هستید که این صفحه در موتور جستجو چگونه عمل می کند.
با ارسال صفحات به گوگل می توانید این روند را سرعت بخشید. این از گوگل می خواهد تا صفحه خاصی را فهرست کند. شما می توانید این کار را در ابزار بازرسی URL در وب مسترهای قدیمی، که بیشتر به عنوان «Fetch as Google» شناخته می شود، انجام دهید.
در کنار ارسال صفحه خود به گوگل، می توانید با وارد کردن URL مربوطه در نوار جستجو در بالای گوگل سرچ کنسول، ببینید که گوگل چگونه صفحه شما را می بیند. سپس گوگل وضعیت صفحه شما را بازیابی می کند و با تجزیه و تحلیل داده های بازیابی شده می توانید ببینید که آیا صفحه شما در حال حاضر ایندکس شده است یا خیر.
اگر صفحه شما در حال حاضر در فهرست گوگل یافت نشد، موارد زیر را مشاهده خواهید کرد: “URL توسط گوگل ایندکس نشده است”. برای اطمینان از اینکه گوگل صفحه شما را ایندکس می کند، می توانید درخواست ایندکس کنید. برای ارسال صفحه جدید به فهرست، روی “درخواست ایندکس” در سمت راست کلیک کنید.
با کلیک بر روی “مشاهده صفحه کراول شده” در سمت چپ، می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه مشاهده یک صفحه توسط گوگل و یک کاربر دریافت کنید. این به ویژه ارزشمند است زیرا به شما بینشی در مورد آنچه Google می تواند ببیند می دهد. هنگامی که صفحات سبک خاصی را در فایل robots.txt خود مسدود می کنید، آنچه گوگل می بیند با آنچه بازدیدکننده می بیند متفاوت است.
ارسال صفحه خود برای نمایه سازی و درک اینکه چگونه گوگل صفحه شما را می بیند تنها شروع کار است، همچنین می توانید اطلاعات بیشتری را در ابزار بازرسی URL بیابید:
پوشش
سهولت استفاده در دستگاه های تلفن همراه
لینک های سایت
این به شما اطلاعات بیشتری در مورد صفحه خود می دهد.
3. گزارش پوشش

گزارش پوشش گوگل سرچ کنسول شامل 4 قابلیت است: خطاها (معتبر با هشدار)، معتبر و مستثنی شده. این گزارش به شما بینشی می دهد که کدام صفحات دارای خطا هستند. اگر نرمافزار خزیدن گرانقیمتی در اختیار ندارید، گزارش پوشش در کنسول جستجوی Google گزارش پیشروی شما برای ردیابی صفحات شکسته و موارد دیگر است.
خطاها در گوگل سرچ کنسول
خطاهای کراول (Crawl errors)، صفحاتی هستند که گوگل پیدا کرده و خطاها را برمی گرداند. اغلب اینها صفحاتی هستند که دیگر کار نمی کنند یا صفحاتی هستند که خطای 404 را نشان می دهند. این بینشی سریع از تعداد پیام های خطا و افزایش قابل توجه آنها در روزهای اخیر ارائه می دهد.
مهم است که این گزارش به طور منظم بررسی شود و مشکلات در سریع ترین زمان ممکن حل شود. یک وب سایت با چندین پیام خطا به گوگل این تصور را می دهد که سایت ضعیف نگهداری می شود.
وقتی گوگل به این نتیجه می رسد که این وب سایت تجربیات کاربری بدی را در اختیار جستجوگران قرار می دهد، گوگل به وب سایت های رقیب جایگاه بالاتری در نتایج جستجو نسبت به وب سایت هایی که پیام های خطای زیادی را نشان می دهد اختصاص می دهد.
معتبر با اخطار
برگه “معتبر با هشدار یا Valid with warning” پیام هایی را نشان می دهد که در آن صفحه فهرست شده است، اما هر گونه مشکلی شناسایی شده است. به عنوان مثال، این ممکن است صفحاتی باشد که در فهرست گنجانده شده اند، اما در حال حاضر در robots.txt مسدود شده اند. باز هم، مهم است که هر گونه مشکل یا هشدار حل شود.
معتبر
“معتبر” همه صفحات بدون مشکل را نشان می دهد که در حال حاضر توسط Google ایندکس شده اند. این برگه نشان می دهد که گوگل چند صفحه از وب سایت شما را پیدا کرده و در فهرست قرار داده است و هر صفحه ای که در حال حاضر در نقشه سایت نیست.
روی آن کلیک کنید و ببینید آیا نقشه سایت نیاز به به روز رسانی دارد یا خیر.
مستثنی شده
در زیر برگه “excluded” می توانید ببینید کدام صفحات در حال حاضر توسط گوگل ایندکس نشده اند. این ممکن است بخشهایی از وبسایت باشد که در فایل robots.txt مسدود شدهاند، اما همچنین نشانیهای اینترنتی با یک برچسب متعارف.
همیشه ایده خوبی است که این داده ها را بررسی کنید تا بررسی کنید که آیا صفحات مهمی در حال حاضر از فهرست حذف شده اند یا خیر.
4. Site Vitality Report: قابلیت استفاده از موبایل

بیشتر بازاریابان آنلاین میدانند که گوگل از فهرستبندی اول موبایل استفاده میکند. این به این معنی است که گوگل عمدتاً نسخه موبایل وب سایت شما را نگاه می کند و ایندکس می کند و خطاهای مربوط به قابلیت استفاده از تلفن همراه در اینجا گزارش می شود.
حتی اگر وب سایت شما بیشتر ترافیک را از دسکتاپ دریافت می کند، باز هم بررسی منظم این گزارش برای خطاها و مشکلات مهم است. تعدادی خطا وجود دارد که به طور مرتب می بینیم:
متن برای خواندن خیلی کوچک است
Viewport تنظیم نشده است
عناصر قابل کلیک خیلی به هم نزدیک هستند
مشکل با LCP
مشکل CLS
URL هایی که حاوی خطاها هستند در کنسول جستجوی گوگل یافت می شوند. اغلب یک الگو در این خطاها وجود دارد. به عنوان مثال، به نقطه 1 نگاه کنید. اغلب می توان با تنظیم اندازه فونت در کلاس CSS برای دستگاه های تلفن همراه، این مشکل را به راحتی برطرف کرد.
صفحاتی که دارای مشکلاتی با LCP (همچنین به نام بزرگترین رنگ محتوا) یا CLS (که مخفف تغییر چیدمان تجمعی است) اغلب به چندین عامل مرتبط هستند. به دنبال راه حل هایی با توسعه دهنده وب خود برای بهینه سازی تجربه کاربر سایت تلفن همراه باشید.
5. گزارش لینک های گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول حاوی گزارشی در مورد لینکهای وب سایت شما است که به شما ایده بهتری در مورد لینکهای داخلی وب سایت شما و همچنین در مورد لینکهای خارجی که سایت شما دریافت می کند می دهد. گزارش شامل چندین بخش است:
بیشترین لینک صفحات (خارجی)
سایت هایی با بیشترین لینک به سایت شما
ارسال پیامک با بیشترین لینک به صفحه خود
بیشترین لینک صفحات (داخلی)
این گزارش به شما اطلاعاتی در مورد اینکه آیا صفحات دارای بالاترین اولویت شما لینکهای داخلی کافی دریافت می کنند یا خیر می دهد. اگر تجزیه و تحلیل شما نشان داد که هنوز اینطور نیست، گزینه های درج صفحه مربوطه را در منوی اصلی یا پاورقی مشاهده کنید.
در گزارش لینک همچنین می توانید ببینید که کدام صفحات بیشترین بک لینک خارجی را از سایر وب سایت ها دریافت می کنند. با قرار دادن لینک های داخلی از این صفحات به سایر صفحات مهم در وب سایت، می توانید اطمینان حاصل کنید که ارزش سایت شما به درستی توزیع شده است.
همچنین می توانید دریابید که از چه نوع انکر تکست (که به آن link text نیز گفته می شود) برای ارجاع به یک صفحه در سایت شما استفاده می شود. آیا انکر تکست های مارک دار در اینجا زیاد می بینید یا انکر تکست های توصیفی؟
نتیجه گیری
در مجموع، کنسول جستجوی گوگل منبع اطلاعاتی باورنکردنی است که می توانید برای بهینه سازی وب سایت خود از آن استفاده کنید. از این ابزار رایگان استفاده کنید و سعی کنید به طور منظم گزارش های فوق را نظارت کنید.
امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند تا وب سایت خود را بهینه کنید.