کیفیت محتوا توسط گوگل چگونه ارزیابی می شود؟

چگونه در گوگل رتبه بالاتری داشته باشیم و اگر ترافیک شما به طور ناگهانی افت کرد چه کاری باید انجام دهید؟ همه اهمیت کیفیت محتوا در وب سایت را می دانند، اما تعیین اینکه کیفیت محتوا واقعاً چگونه انجام می شود می تواند کمی مشکل باشد. چرا؟ کیفیت محتوا امری ذهنی است.
در حالی که ممکن است یک نفر از یک سبک خاص از محتوا لذت ببرد، اما فرد دیگری آن را به اندازه کافی مرتبط ندانسته یا خیلی طولانی و غیر الهام بخش بداند. اما شما گوگل را دارید. جام مقدس موتورهای جستجو. همه می خواهند محتوایشان در سایتی که در هر ثانیه بیش از 63000 جستجو دریافت می کند، رتبه بالایی داشته باشد. به هر حال، این آمار حدود دو تریلیون جستجو در سال است.
بیایید ابتدا به اهمیت ارزیابی گوگل از کیفیت محتوا نگاهی بیندازیم، زیرا این یک گام کلیدی برای کمک به درک نحوه ایجاد محتوای باکیفیت و رتبه بالا است.
چرا گوگل کیفیت محتوای شما را ارزیابی می کند؟
گوگل محتوا را رتبهبندی نمیکند تا زندگی شما را دشوارتر کند، (حتی اگر گاهی اوقات اینطور به نظر برسد). آنها محتوا را رتبه بندی می کنند، زیرا می خواهند بهترین پاسخ ها یا راه حل ها را برای سؤالات کاربران خود ارائه دهند. چراکه کاربران برای آنها مهم هستند.
به همین دلیل است که گوگل مجموعهای از دستورالعملهای کیفیت جستجو را دارد تا سعی کند به مردم کمک کند محتوای باکیفیت و مرتبط ایجاد کنند که برای کاربرانش مفید باشد. بنابراین، اجازه دهید چگونگی ارزیابی گوگل از کیفیت محتوا را با هم بررسی کنیم.
محتوای ایندکس شده

فرآیند نمایش صفحه شما در نتایج موتورهای جستجو را فهرست بندی یا اندکس شدن می نامند. اگر صفحه خود را در گوگل ایندکس نکنید، در نتایج موتور جستجوی آنها ظاهر نمی شود. با این حال، زمانی که محتوای خود را با موفقیت ایندکس کنید، به طور خودکار ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد و هر محتوای جدیدی که پست می کنید سریعتر کشف می شود. بنابراین، بسیار مهم است که استراتژی های ایندکس شدن را دنبال کنید تا مطمئن شوید Google محتوای شما را ارزیابی می کند:
- مطمئن شوید که مهمترین صفحات شما ایندکس شده اند.
- فهرست را با استفاده از site:domain.com مرور کنید و هر صفحه نامربوط، محتوا یا پارامتر URL ضعیف را حذف کنید.
- حافظه پنهان صفحات کلیدی خود را با استفاده از cache:domain.com مرور کنید و بررسی کنید که آیا Googlebot اخیراً در وب سایت شما کراول کرده و جدیدترین محتوای زنده شما را کشف کرده است.
- خود محتوا را مرور کنید.
طول مطالب
بحث مداوم و بی پایان: محتوای با کیفیت چقدر باید باشد؟

می توانید از 100 متخصص سئو بپرسید و احتمالاً همه آنها پاسخ متفاوتی به شما خواهند داد. برخی معتقدند که محتوای طولانیتر مستقیماً با کیفیت محتوا در رتبهبندی جستجوی بالاتر ارتباط دارد. در حالی که دیگران بر این باورند که کوتاه و شیرین بودن محتوا برای توجه کوتاه کاربران امروزی بهتر است.
اما، جان مولر، تحلیلگر روندهای وب مستر در گوگل، در آگوست 2019 فاش کرد که “تعداد کلمات یک عامل رتبه بندی نیست”.
علاوه بر این، رتبهبندیکنندگان کیفیت Google حتی هر کلمه از هر قسمت از محتوا را به حساب نمیآورند، پس چرا شما خودتان را اذیت میکنید؟
محتوا باید درخواست کاربر را برآورده نماید
مسلماً این مهمترین عنصر در حصول اطمینان از اینکه گوگل محتوای شما را در رتبه بالایی قرار می دهد است. آنها به دنبال محتوایی هستند که برجسته ترین راه حل را برای پرسش های کاربرانشان ارائه دهد.
اگر بهترین پاسخ را برای کاربران ارائه دهید، گوگل به شما رتبه بالایی خواهد داد. این واقعا به همین سادگی است.
چگونه مطمئن می شوید که محتوای شما بهترین راه حل را ارائه می دهد؟
- اطمینان حاصل کنید که محتوای شما معتبر، قابل اعتماد و دارای سطح بالایی از تخصص است.
- از منابع وب سایت های معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید.
- محتوای خود را به وب سایت های معتبر و قابل اعتماد لینک دهید.
- اطمینان حاصل کنید که در مورد محتوایتان به خوبی تحقیق کرده اید.
تکنیک های برتر برای برگرداندن پنالتی گوگل

جریمه گوگل مجازاتی است علیه وب سایتی که محتوای آن برخلاف شیوه های بازاریابی اعمال شده توسط گوگل است. اگر با پنالتی گوگل مواجه شوید، بلافاصله متوجه کاهش قابل توجه ترافیک سایت خود خواهید شد.
دو راه آسان برای فهمیدن جریمه شدن توسط گوگل وجود دارد:
از طریق گوگل سرچ کنسول: گوگل سرچ کنسول مکانی است که گوگل با وب مسترها در مورد هر گونه مشکل احتمالی در وب سایت آنها ارتباط برقرار می کند.
بررسی گزارش های ترافیک گوگل آنالیتیکس: می توانید به سادگی وارد Google Analytics شوید و ببینید که آیا در همان زمان که گوگل تغییر الگوریتمی را منتشر کرد، ترافیک افت کرده است یا خیر. اگر بله، به احتمال زیاد جریمه دریافت کرده اید.
جریمه گوگل می تواند تاثیر بسیار منفی بر وب سایت شما داشته باشد و باعث نزول آن در رتبه های جستجو شود. خوشبختانه، راههایی وجود دارد که میتوانید پنالتی و جزیمه گوگل را معکوس کنید و ترافیک جستجوی ارگانیک خود را بازیابی کنید.
ممیزی بک لینک را انجام دهید
داشتن لینک های ناسالم یا خطرناک در کیفیت محتوای شما برای گوگل یک مشکل بزرگ است و تقریباً همیشه منجر به جریمه می شود. بنابراین، انجام یک ممیزی بک لینک برای حذف هر گونه لینک هرزنامه حیاتی است.
همچنین توصیه می شود هر لینکی را از لیست زیر حذف کنید:
- وب سایت هایی که توسط گوگل جریمه شده اند
- وب سایت هایی که به جایگاه شما مرتبط نیستند
- وب سایت هایی با نظرات اسپم
- تبلیغاتی
- وب سایت های بزرگسالان، قمار یا وام
- بک لینک های ناموجود
ممیزی محتوا را انجام دهید
حتی اگر فکر می کنید کیفیت محتوای شما عالی است، به این معنی نیست که محتوای شما قطعا موثری است. ممکن است کلمات کلیدی ارزشمندی را از دست بدهید، اطلاعات کافی برای پاسخگویی به سؤالات کاربر ارائه نکنید، یا محتوای شما به سادگی نمی تواند به سازنده ترین راه فرمت بندی شود.
به همین دلیل است که انجام ممیزی محتوا برای تعیین کیفیت محتوا بسیار مهم است، و حتی اگر توسط گوگل جریمه شده باشید، بسیار مهم است. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:
فهرستی از تمام محتوای خود که توسط گوگل ایندکس شده است ایجاد کنید. این را می توان با استفاده از Link Kipper، یک افزونه Google Chrome که به شما امکان می دهد تمام لینک های یک صفحه وب را استخراج کرده و آنها را به یک فایل صادر کنید، انجام می شود.
هنگامی که چندین فایل را صادر کردید، باید آنها را در یکی ادغام کنید. اکنون می توانید محتوای خود را بررسی کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید.
سئو را جدی بگیرید

اصلاحات محتوای شما برای سئو ممکن است شامل موارد زیر باشد:
هر صفحه کم ارزشی را دوباره بنویسید
اجرای تغییر مسیرهای دائمی (301) به مرتبط ترین صفحات
هر صفحه ای را که دیگر مورد نیاز نیست حذف کنید
محتوا و متادیتا به صورت مشارکتی کار می کنند. در حالی که این مورد دیدنی نیست، اما اطمینان حاصل کنید که ممیزی محتوای شما شامل متادیتا صفحات شما می شود. Screaming Frog SEO Spider به شما امکان می دهد سئوی فنی و سئوی سایت را در یک مکان بررسی کنید.
عناوین صفحات در وهله اول عاملی حیاتی در تصمیم کاربر برای بازدید از وب سایت شما هستند. با قرار دادن خود به جای مشتریان، عناوین صفحه خود را ارزیابی کنید: آیا آنها موثر هستند؟ آیا آنها خواننده را به خود جذب می کنند؟ آیا آنها به طور دقیق آنچه را که در مورد محتوا است بیان می کنند؟
اگر اینگونه نیست، تغییرات مناسبی ایجاد کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما تا حد امکان جذاب است.
سئوی تکنیکال را به صورت کامل انجام دهید

اگر سئو در حال حاضر یکی از اولویتهای اصلی شما در مورد محتوای شما نیست، باید آن را در اسرع وقت به عنوان یکی از این اولویت ها قرار دهید. با این حال، این کار ساده ای نیست، زیرا گوگل به طور مداوم الگوریتم های خود را تغییر داده و به روز می کند تا اطمینان حاصل کند که صفحاتی که ارائه می دهند برای استفاده کاربران، ایمن، سریع و آسان هستند.
بنابراین، بسیار مهم است که بتوانید خود را با تاکتیکهای جدید سئو وفق دهید و یکی از سادهترین راهها برای حفظ این موضوع و جلوگیری از جریمههای گوگل، انجام ممیزی سئوی تکنیکال سایت است.
عناصری که باید هنگام بررسی سئو سایت در نظر بگیرید عبارتند از:
سلسله مراتب صفحات شما: محتوای شما باید ساختاری واضح داشته باشد تا گوگل راحت تر بتواند سایت شما را تجزیه و تحلیل کند و آن را برای جستجو فهرست کند.
مطمئن شوید که سایت شما قابل کراول کردن است: می توانید این کار را با بررسی فایل robots.txt خود انجام دهید، زیرا این اولین درگاه تماس برای هر نرم افزار کراول وب است.
بررسی کنید که سایت شما قابل ایندکس شدن باشد: ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از پارامتر جستجوی سایت: دامنه گوگل (site:domain) است.
سایت مپ خود را مرور کنید: XML سایت مپ شما یک نقشه از سایت شما و برای گوگل بسیار مهم است زیرا به خزنده ها کمک می کند صفحات شما را پیدا کرده و رتبه بندی کنند. شما باید مطمئن شوید که نقشه شما به درستی قالب بندی شده است، از پروتکل نقشه سایت XML پیروی می کند و هنگام ایجاد آنها، همه صفحات جدید را شامل می شود.
هر گونه خطای شناسایی شده توسط کدهای وضعیت را برطرف کنید.
تمام لینک های داخلی را بررسی کنید.
تصاویر: هر گونه مشکل عملکرد تصویر را که می تواند بر SEO شما تأثیر بگذارد، شناسایی کنید.
هر گونه مشکل حافظه پنهان (کش)، فچ اولیه (prefetch) یا بارگذاری اولیه (preload) را شناسایی کنید.
استراکچر دیتای خود را بررسی کنید.
همچنین انجام یک تحلیل رقابتی SEO می تواند بسیار مفید باشد تا اطمینان حاصل شود که همیشه یک قدم از رقیب خود جلوتر هستید.
رقبای سئوی خود را شناسایی کنید
قدرت کل دامنه رقبای خود را ارزیابی کنید
به دنبال فرصت های جدید در کلمه کلیدی باشید
محتوای آنها را در سایت تجزیه و تحلیل کنید
به پروفایل های بک لینک آنها نگاه کنید
UX سایت های آنها را بررسی کنید
سخن پایانی
برای اینکه چگونگی ارزیابی گوگل از کیفیت محتوا را درک کنید باید بدانید نیازهای کاربران دائما در حال تغییر است. الگوریتم های گوگل دائما در حال به روز رسانی هستند. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که به طور مستمر برای بهبود و بازنگری سایت خود و محتوای ارسال شده در آن تلاش می کنید. اگر این کار را انجام دهید، گوگل به شما پاداش می دهد.