چگونه یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنیم؟

اکنون که می دانید بازاریابی محتوا چیست، اهمیت آن و مزایایی را که برای برند شما به ارمغان می آورد را درک می کنید، زمان آن فرا رسیده است که نحوه ایجاد و اجرای استراتژی بازاریابی محتوا را بدانید.
به خواندن این ادامه دهید تا دریابید که چه کاری باید انجام دهید تا بتوانید یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب ایجاد کنید.
1. پرسونای مخاطب ایجاد کنید

اولین قدم برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا خوب این است که بفهمید با چه کسی صحبت می کنید. اما تقسیم بندی این مورد ساده نیست: این نیاز به ایجاد پرسونای مخاطبی با تمام ویژگی های مخاطبان هدف شما دارد.
ما این شخصیت را “شخصیت خریدار” می نامیم و به آن نام، طبقه اجتماعی، تاریخچه، خواسته ها، مشکلات، علایق و سایر خصوصیات الهام گرفته از افراد واقعی که از شرکت شما خرید کرده اند، می دهیم.
مفهوم پرسونا بیشتر از مفهوم مخاطب هدف تقسیم بندی شده است. این موضوع به این دلیل اتفاق میافتد که شما تمام مشکلاتی که شخصیت شما دارد را دنبال میکنید و این اطلاعات را با آنچه ارائه میدهید تطبیق می دهید.
این استراتژی منجر به محتوایی می شود که به شبهات آنها پاسخ می دهد و در عین حال پیوندی بین برند و مخاطب ایجاد می کند.
2. اهداف و KPI ها را تعریف کنید.

پس از شناخت شخصیت خود، دومین قدم در ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا باید اهداف استراتژیک و معیارهایی را که برای تأیید موفقیت کمپین استفاده خواهید کرد، تعریف کنید.
برخی از رایج ترین اهداف بازاریابی محتوا عبارتند از:
- افزایش ترافیک
- تولید سرنخ بیشتر
- افزایش فروش
- آموزش بازار
- آگاهی گسترده از برند
- ایجاد ارزش
- جذب مخاطب
- کاهش هزینه جذب مشتری
- افزایش ارزش طول عمر مشتری
هنگامی که اهداف خود را می دانید، می توانید شاخص هایی را برای دنبال کردن آنها تعریف کنید. این ها تابع شاخص های کلیدی عملکرد است. KPI ها معیارهایی هستند که ما از آنها استفاده می کنیم، مانند پارامتری برای نظارت بر نتایج به دست آمده با بازاریابی محتوا.
به یاد داشته باشید که این KPIها باید با اهداف ارتباط داشته باشند. چند نمونه را در زیر ببینید:
- اگر می خواهید ترافیک را افزایش دهید، ترافیک سایت را نظارت کنید.
- اگر میخواهید سرنخهای بیشتری ایجاد کنید، نرخ تبدیل سایت خود را کنترل کنید.
- اگر میخواهید آگاهی از برند را افزایش دهید، تعاملات رسانههای اجتماعی مانند نظرات، اشتراکگذاریها و واکنشها را در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نظارت کنید.
- اگر می خواهید فروش را افزایش دهید، مراقب تعداد فروش، ارزش بلیط، اقلام بر اساس فروش و غیره باشید.
- اگر میخواهید بازار را آموزش دهید، مراقب تعداد اشتراکهای جدید در خبرنامه، دسترسی به صفحات محتوا و غیره باشید.
- اگر می خواهید ارزش طول عمر مشتریان را افزایش دهید، مراقب باشید که آنها چه مدت به عنوان مشتری شما باقی می مانند.
3. سفر خریدار را در نظر بگیرید.

سومین مرحله در استراتژی بازاریابی محتوا سفر خریدار است. فرآیند خرید طی مراحلی انجام می شود که به آن قیف بازاریابی می گویند. برای هدایت افراد از طریق قیف، از استراتژی های بازاریابی ورودی استفاده می شود.
مردم معمولاً از بالای قیف شروع می کنند و تا انتهای قیف که آماده خرید هستند پیش می روند. “طعمه” ای که آنها را در آنجا جذب می کند، بازاریابی محتوا است.
هر مرحله از قیف بازاریابی شامل موارد زیر است:
TOFU (بالای قیف)
زمانی که مصرف کننده در حال کشف مشکل خود است، کلی ترین مرحله سفر است. در اینجا شما ممکن است افراد زیادی را جذب کنید، اما فقط تعداد کمی از آنها واقعاً واجد شرایط مناسب هستند.
بهترین نوع در میان انواع محتوا برای ارائه به مخاطبان، پستهای وبلاگ، پادکستها، کتابهای الکترونیکی، راهنماهای کامل و سایر مطالبی است که موضوعات را به طور گستردهتری بیان میکنند.
MOFU (وسط قیف)
در وسط قیف، مخاطبان شما از قبل می دانند که مشکلی دارند و به دنبال راهی برای حل آن هستند.
آنها احتمالاً در ازای محتوای ارزشمند، مانند کتاب الکترونیکی یا اینفوگرافیک، اطلاعاتی در مورد آنها به شما داده اند، و شما ممکن است از این داده ها برای هدایت آنها به انتهای قیف استفاده کنید.
در اینجا، بهترین راه برای پرداختن به موضوعات مرتبط با کسب و کار شما از طریق پستهای وبلاگ، محتواهای چند رسانهای و محتوای تعاملی است و تمرکز بر راهحلهایی است که شرکت شما میتواند برای مشتریان اصلی شما ارائه دهد.
BOFU (پایین قیف)
فقط افرادی که واقعاً به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند به انتهای قیف می رسند و به احتمال زیاد محصولات یا خدمات شما را خریداری می کنند.
اینها با ارزش ترین مشتریان هدف هستند. این افراد قبلاً تحقیق و تفحص کرده اند و می دانند چه می خواهند.
اکنون وقت آن است که برخی از مطالعات موردی، نمایش راه حل های خود و سایر توصیفات مشتری را برای مشتری خود بیاورید که نشان می دهد چگونه تجارت شما می تواند مشکلات آنها را حل کند.
همانطور که می بینید، در هر مرحله از سفر خریدار، مصرف کننده سطحی از دانش را دارد و به انواع مختلفی از اطلاعات نیاز دارد. به همین دلیل است که قبل از تولید محتوا باید مرحله قیف بازاریابی را که در آن قرار دارند در نظر بگیرید.
4. بودجه تعیین کنید.

بودجه بندی بخش مهمی از برنامه ریزی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی و ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا است.
اما باید چقدر (زیاد یا خیلی کم) برای بازاریابی محتوا هزینه شود؟ و موثرترین راه ها برای تعیین بودجه مناسب برای شما کدامند؟
نیازهای هر شرکت در بخش های مختلف تا چه اندازه بودجه دارد. با این حال، امروزه یک شرکت متوسط تقریباً 25 تا 30 درصد از بودجه بازاریابی خود را به بازاریابی محتوا اختصاص می دهد، بنابراین استراتژی تولید محتوای خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنید.
شما همچنین نیاز به ایده ای در مورد نوع محتوایی که می خواهید در حرکت رو به جلو تولید کنید، و همچنین چقدر می توانید برای برون سپاری هر گزینه پرداخت کنید، نیاز دارید.
نمونه هایی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از (اما ممکن است محدود به آنها نباشد):
- پست های وبلاگ
- نمایش اسلاید
- کتابهای الکترونیکی
- فیلم ها
- اینفوگرافیک
- نمودارها و محتواهای رسانه ای
- ارتقای محتوای عمومی
هر یک از دارایی های فوق را می توان با قیمت هایی از کاملا رایگان تا قیمت های خیلی بالا به دست آورد. طبیعتاً، هرچه ارائهدهنده خدمات با تجربه و ماهرتر باشد، احتمالاً هزینه بیشتری دریافت میکند.
اما هر اندازه که پرداخت کنیدُ دریافت نیز میکنید، بنابراین مراقب این موضوع باشید.
5. تحقیق کنید.

معمولاً اولین تماس مردم با محتوای شما از طریق صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) اتفاق می افتد و بهترین راه برای نمایش در آنجا استفاده از کلمات کلیدی مرتبط است. درواقع شما در ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا، باید تحقیق کنید که مخاطبان شما چه کلماتی را در نوار جستجو می نویسند تا محتوایی مانند شما پیدا کنید. کلمات کلیدی ممکن است دم بلند یا کوتاه باشند. این مورد به این معنی است که هرچه آنها خاص تر باشند (دم بلند)، نتایج دقیق تر و مخاطب مورد نظر واجد شرایط تر خواهد بود.
6. روش های SEO (بهینه سازی موتور جستجو) را اجرا کنید.

کلمات کلیدی تنها یک نقطه در کل استراتژی بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) هستند. سئو مجموعه ای از تکنیک هایی است که برای رسیدن به رتبه اول در نتایج صفحه موتورهای جستجو، مانند گوگل استفاده می شود. هرچه در گوگل رتبه بالاتری داشته باشید، شانس بیشتری برای یافتن شخصیت خریدار وبلاگ شما، گذر از قیف بازاریابی و بستن قرارداد با شما بیشتر است. بنابراین روش های سئو را در ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا به کار ببرید.
برای انجام این کار، محتوای شما باید برای موتورهای جستجو بهینه شود و بیش از آن، محتوای مورد نظر باید تجربه خوبی را به خواننده ارائه دهد.
شما می توانید کارهای زیر را برای بهبود سئوی خود انجام دهید و از ابزارهای سئو استفاده کنید:
- تجزیه و تحلیل نتایج خود با Google Analytics: برای دانستن اینکه کدام پست ها را می توانید بهبود بخشید.
- استفاده از ابزار Google Search Console و آپلود نقشه سایت خود؛
- نصب افزونه های سئو مانند Yoast یا Rank Math اگر با وردپرس کار می کنید.
- استفاده از کلمات کلیدی که گوگل در ابزارهایی مانند Keyword Planner پیشنهاد می کند.
- بهینه سازی استفاده از کلمه کلیدی با قرار دادن آن بین 100 کلمه اول و به عنوان مثال در زیرنویس؛
- اتخاذ URL های کوتاه و استفاده از کلمات کلیدی در آنها؛
- بهینه سازی صفحات خود برای دستگاه های تلفن همراه؛
- بهبود سرعت سایت و آزمایش آن در Google PageSpeed Insights؛
- طراحی محتوای خود با استفاده از بهترین شیوه های سئو برای رتبه بندی در نتایج صفحه گوگل؛ با استفاده از بک لینک
نگران نباشید، در کانتنت کده به مرور با همه این ابزارها آشنا می شوید.
7. کانال های توزیع محتوا را متنوع کنید.

شما می توانید از کانال های مختلفی برای تبلیغ محتوای خود استفاده کنید، مانند وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی. بنابراین قدم بعدی در استراتژی بازاریابی محتوا تنوع بخشیدن به کانال های توزیع محتوای خود است. این راهی است برای اینکه مخاطبان شما زمانی که به طور فعال در حال جستجوی یک موضوع خاص هستند به محتوای شما دسترسی پیدا کنند، یا حتی اگر هنوز در حال تحقیق نیستند، می توانند محتوای شما را به صورت غیر فعال دریافت کنند.
حضور در کانال های مختلف راهی برای کسب پوشش است. در زیر میتوانید نمونههایی از کانالهای پرکاربرد برای تبلیغ محتوا را مشاهده کنید.
رسانه های اجتماعی
با سرمایه گذاری در رسانه های اجتماعی می توانید به مخاطبان زیادی دست پیدا کنید و آنها را به وبلاگ یا وب سایت سازمانی خود هدایت کنید. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی علاوه بر امکان دسترسی به میلیونها نفر، به شما امکان میدهند تا محتوا را بدون هیچ هزینهای منتشر کنید، که این نیز محبوبیت آن را در بین مشاغل توضیح میدهد.
اگر میخواهید به هدف خاصی برسید، میتوانید برای کمپینهای تبلیغاتی که امکان تقسیمبندی دقیقتر را فراهم میکنند، هزینه کنید.
ایمیل ها
بازاریابی ایمیلی هنوز زنده است. این نوع کانال توزیع محتوا، بیشترین ROI (بازده سرمایه گذاری) را در میان کانال های رایج در استراتژی بازاریابی محتوا دارد.
همچنین به شما امکان می دهد از تقسیم بندی دقیق استفاده کنید و جریان های خودکارسازی کمپین های خود را ایجاد کنید. علاوه بر این، این کانال دارای هزینه کم و قابلیت پیش بینی بالا برای مخاطبان هدف است.
پیام رسان های فوری
پیام رسان های واتس اپ، فیس بوک و اینستاگرام به یک پدیده ارتباطی بزرگ تبدیل شدند و یک کانال دیگر را برای بازاریابان محتوا پیش روی شما باز کردند.
حساب های شرکتی در این برنامه ها در سراسر جهان در حال گسترش هستند و هر روز بیشتر برای ارتباط برندها با مخاطبانشان استفاده می شود.
8. نتایج را تجزیه و تحلیل و اندازه گیری کنید

اهداف بازاریابی محتوای خوب دست یافتنی هستند. آنها همچنین قابل اندازه گیری هستند، بنابراین تعیین کنید که چه داده هایی را برای اندازه گیری پیشرفت خود جمع آوری می کنید، همچنین اینکه زمان و چند وقت یکبار این جمع آوری اطلاعات را انجام می دهید، در ایجاد استراتژی بازایابی محتوا مهم است.
باز هم، هر کسبوکاری تا آنجا که نیاز به جمعآوری دادهها دارد متفاوت است، اما سعی کنید هر ماه یکبار شروع کنید و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.
همچنین ایده خوبی است که چند معیار کلیدی را برای تماشای هفتگی انتخاب کنید تا مطمئن شوید که در هدف خود باقی میمانید. برخی از امکانات در این زمینه عبارتند از:
- ترافیک وب سایت
- بازدید از صفحه
- فروش آنلاین و آفلاین برای محصولات جدید و موجود
- اشتراک های ایمیل
- دنبال کنندگان اشتراک وبلاگ و شبکه های اجتماعی
- نظرات و کامنت ها در وبلاگ و رسانه های اجتماعی
- نرخ تبدیل
معیارهایی که انتخاب می کنید به شما بستگی دارد، اما مطمئن شوید که آنها از هدف اصلی تلاش های بازاریابی محتوای فعلی شما پشتیبانی می کنند.
داده های خود را به طور مکرر تجزیه و تحلیل کنید تا ایده ای مشخص از میزان پیشرفت خود داشته باشید.
سپس، یافته های خود را با بقیه اعضای تیم یا چند نفر از کارشناسان مورد اعتماد خود در میان بگذارید. آماده باشید تا استراتژی فعلی خود را بر این اساس تطبیق دهید.
به یاد داشته باشید، هیچ چیز به نام شکست در بازاریابی دیجیتال و استراتژی بازاریابی محتوا وجود ندارد. فقط تجربیات یادگیری وجود دارد، بنابراین زمانی که اولین تلاش طبق برنامه پیش نمی رود، این را به خاطر داشته باشید که تجربه ای ارزشمند را پشت سر گذاشته اید.