چگالی کلمات کلیدی چیست؟

فقط کلمات کلیدی که استفاده می کنید مهم نیستند. تعداد دفعاتی که از آن کلمات یا عبارات استفاده می کنید (چگالی کلمات کلیدی) نیز بر رتبه موتور جستجوی شما تأثیر می گذارد. شما قبلاً می دانید که برای بهبود رتبه کلی موتور جستجو باید از کلمات کلیدی متمرکز و عبارات طولانی استفاده کنید.
اما چند بار باید از این اصطلاحات استفاده کنید و آیا واقعاً اهمیت دارد؟ پاسخ کوتاه بله است. این واقعا مهم است. در واقع، اصطلاحی برای آن وجود دارد که به آن چگالی کلمات کلیدی می گویند.
چگالی کلمات کلیدی چیست؟
چگالی کلمه کلیدی تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی خاص در یک صفحه از محتوا استفاده می شود. معمولاً در درصدی از تعداد کل کلمات یک صفحه بیان می شود.
در اصل، چگالی کلمات کلیدی به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان سایت کمک می کند تا بفهمند یک صفحه خاص در مورد چیست.
به هر حال، اگر از کلمه کلیدی خاصی به عنوان نقطه تمرکز استفاده می کنید، احتمالاً محتوایی را می نویسید که با آن عبارت هماهنگ باشد.
به طور کلی، قانون سرانگشتی این است که شما باید یک کلمه کلیدی متمرکز و اصلی داشته باشید که به عنوان عبارت اصلی جستجو برای محتوای شما عمل می کند. با این حال، شما همچنین می خواهید چندین کلمه کلیدی ثانویه را نیز وارد کنید، که به افزایش درک کلی از موضوع اصلی کمک می کند.
همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که استفاده نکردن از کلمات کلیدی کافی یا تعداد کل کلمات کم می تواند به عنوان محتوای نازکی تلقی شود که اغلب از SERP ها حذف می شود.
تعریف پر کردن کلمات کلیدی

در سالهای اولیه بهینهسازی موتورهای جستجو، هر چه تعداد دفعات بیشتری از یک کلمه کلیدی استفاده میکردید، رتبه بهتری برای آن صفحه کسب میکردید. به نظر بسیار آسان است، درست است؟ بود. در واقع، خیلی آسان بود.
به همین دلیل است که وب مسترهای بی پروا شروع به اضافه کردن کل پاراگراف های کلمات کلیدی در صفحات برای کمک به افزایش رتبه کردند. (بدون متن یا قالب قابل خواندن، فقط تعداد زیادی از کلمات کلیدی).
این همان چیزی است که از آن به عنوان پر کردن کلمات کلیدی یا کیورد استافینگ یاد می شود. به عبارت ساده تر، به معنای استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی است تا جایی که متن را برای کاربر انسانی ناخوانا می کند.
همانطور که می توانید شرط بندی کنید، گوگل تصمیم گرفت که این یک روش خوب نیست. بنابراین، آنها شروع به کاهش رتبه صفحاتی کردند که به طور فعال کلمه کلیدی در این قالب پر شده بودند.
در عوض، آنها بیشتر بر روی زمینه یک صفحه و اینکه آیا اطلاعات مفیدی را در قالبی آسان برای خواندن ارائه می دهد تمرکز می کنند.
اهمیت چگالی کلمات کلیدی برای استراتژی سئو چیست؟

روند رتبه بندی و تراکم کلمات کلیدی آن چیزی نیست که قبلا بود.
بعد از اینکه گوگل در مورد پر کردن کلمات کلیدی تصمیم گرفت و تغییراتی در الگوریتم ایجاد کرد، بهینه سازی موتور جستجو بیشتر از تعداد دفعاتی که می توانید یک کلمه خاص را در یک پست وبلاگ یا مقاله قرار دهید، به ایجاد محتوای جذاب و آموزنده تبدیل شد.
آیا این بدان معناست که چگالی کلمات کلیدی مهم نیست؟ در واقع دقیقاً برعکس است. وقتی گوگل یا موتور جستجوی دیگری به محتوای یک وب سایت نگاه می کند، کلمات واقعی صفحه را نمی خواند. در عوض، کپی را اسکن می کند تا کلمات خاصی را پیدا کند که بیشتر از سایرین ظاهر می شوند.
به طور طبیعی، از آن اصطلاحات کوچکی که در زبان عادی روزمره یافت می شود صرف نظر می کند. اما در جستجوی کلمات کلیدی بالقوه ای است که برجسته هستند.
اگر جستجوی کلمه کلیدی خود را انجام داده اید و متن را مطابق با آن نوشته اید، باید کلمات کلیدی جداگانه ای داشته باشید که درصد معینی از کل کلمات صفحه را اشغال می کنند – یعنی چگالی کلمات کلیدی شما.
هرچه چگالی کلمات کلیدی بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کل صفحه در مورد آن موضوع باشد.
بنابراین، توجه به چگالی کلمات کلیدی همچنان برای سئو مهم است. اما، بر خلاف زمان های گذشته، بیشتر در مورد زمینه کلی کپی است و تا جایی که می توانید از این اصطلاح استفاده نکنید.
آیا فقط برای کلمه کلیدی متمرکز رتبه می گیرید؟

توجه به این نکته مهم است که یک کلمه کلیدی متمرکز و حتی کلمات کلیدی ثانویه فقط عباراتی هستند که امیدوارید برای آنها رتبه بندی کنید. اما هرگز تضمینی وجود ندارد که این اتفاق بیفتد. و گاهی اوقات ممکن است برای کلمات کلیدی در صفحه خود رتبه بندی کنید که حتی قصد نداشتید در SERP ها ظاهر شوید.
همچنین ممکن است برای کلمات کلیدی که ارتباط نزدیکی با موضوع شما دارند، اما 100٪ یکسان نیستند، رتبه بندی کنید.
همانطور که در بالا ذکر کردیم، گوگل به همه کلمات موجود در صفحه وب در یک زمینه نگاه می کند و هر کدام را به تعداد استفاده تقسیم می کند. این بدان معنی است که شما به طور تصادفی می توانید برای اصطلاحی رتبه بندی کنید که لزوماً عبارت تمرکز شما نیست، اما همچنان به روشی معنادار به موضوع مربوط می شود.
این عالی است، زیرا به این معنی است که می توانید در طول زمان با یک محتوا به چندین روش رتبه بندی کنید.
نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

معمولاً فرمول محاسبه چگالی کلمات کلیدی تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی متمرکز در یک صفحه تقسیم بر تعداد کل کلمات کلیدی در کل صفحه است.
به عنوان مثال، اگر از یک کلمه کلیدی خاص ده بار در یک پست وبلاگ هزار کلمه ای استفاده کنید، تراکم کلمه کلیدی شما 1٪ خواهد بود. (10/1000 = 0.01 = 1%)
بنابراین، بهترین چگالی کلمات کلیدی برای استفاده چیست؟ این موضوع یک چیز واقعا ذهنی است.
برخی از بازاریابان دیجیتال که 1% نقطه شیرین است. دیگران موافقند که بیش از 4 درصد خوب نیست. پاسخ واقعی به طول کلی پست شما بستگی دارد.
بدیهی است که چگالی کلمات کلیدی 4 درصدی در یک مقاله 1500 کلمه ای به طور طبیعی بیشتر از همان مقدار در یک تار 100 کلمه ای پخش می شود.
فقط سعی کنید محتوای خود را طبیعی جلوه دهید و استفاده از کلمات کلیدی ثابت در کل قطعه را هدف قرار دهید.
کجا کلمات کلیدی را اضافه کنیم؟

علاوه بر چگالی کلمات کلیدی خود، باید به محل استفاده از آن کلمات کلیدی نیز توجه داشته باشید. به یاد داشته باشید که این موارد از نظر میزان استفاده در یک صفحه وب نیز در کل شما به حساب می آیند.
رایج ترین مناطقی که می خواهید عبارات کلیدی اصلی خود را در صفحه خود قرار دهید عبارتند از:
عنوان
این موضوع (عنوان) هم به موتورهای جستجو و هم به کاربران میگوید صفحه شما در مورد چیست، بنابراین صرفاً منطقی است که آن را در اینجا درج کنید.
توضیحات متا
به یاد داشته باشید، این همان تاری کوچک است که به SERP ها ختم می شود. گنجاندن عبارت کلیدی تمرکز در اینجا مهم است.
تگ های سرفصل
مطمئن شوید که در حال تلاش برای استفاده از حداقل یک H1 یا H2 با کلمه کلیدی فوکوس مورد نظر خود هستید.
متن
فراموش نکنید که چند بار از آن استفاده کنید و در سراسر کپی صفحه خود پخش کنید.
چرا از انواع کلمات کلیدی و خوشه بندی کلمات کلیدی در متن استفاده کنیم؟

البته، موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر از آن چیزی هستند که بسیاری از بازاریابان دیجیتال به آنها اعتبار می دهند.
همانطور که گوگل با تغییرات الگوریتم در طول سال ها تکامل یافته است، قابلیت های معنایی ربات های آنها به طور چشمگیری افزایش یافته است.
به زبان ساده، این بدان معناست که آنها می توانند بفهمند که دو کلمه کلیدی مختلف، تغییراتی از یک چیز هستند.
نیاز به مثال دارید؟ فرض کنید کلمه کلیدی اصلی شما عبارت نژاد سگ است.
عنکبوت های موتورهای جستجو می دانند که این همان سگ ها یا نژادهای سگ است. و ده ها اصطلاح مرتبط دیگر وجود دارد که آنها را به عنوان یک اصطلاح مرتبط می بیند.
با این حال، درک این نکته مهم است که گاهی اوقات سئو بهتر است از انواع کلمات کلیدی و خوشه بندی کلمات کلیدی در متن خود استفاده کند.
این به این معنی است که به جای تمرکز بر روی یک کلمه کلیدی اصلی در کپی خود، از چندین عبارت مرتبط با هم استفاده می کنید تا برای چندین عبارت رتبه بندی کنید.
اگر کلمات اساساً از نظر معنایی مشابه یکدیگر باشند، این یک راه ایده آل برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک بیشتر است و در عین حال دستیابی به سطح بالاتری از هدف جستجو را آسان تر می کند.
خوشه بندی کلمات کلیدی می تواند به همان اندازه ساده یا پیچیده باشد که یک بازاریاب دیجیتال می خواهد آن را انجام دهد.
در حالی که ابزارهای زیادی برای کمک به شما در تعیین بهترین اصطلاحات برای گروه بندی وجود دارد، اغلب فقط درک کلی از یک موضوع خاص و اینکه مردم چگونه ممکن است از اصطلاحات واژگانی به جای یکدیگر استفاده کنند بهترین کار را دارد.
اجتناب از پر کردن کلمات کلیدی
به یاد داشته باشید، پر کردن کلمات کلیدی بد است. استفاده مکرر از یک اصطلاح چیزی است که واقعاً در درازمدت به رتبه بندی شما آسیب می رساند و همچنین خواندن مطالب شما را برای کسی سخت تر می کند.
بنابراین، ما به شما یادآوری می کنیم که در صورت امکان از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید. این شامل هنگام استفاده از خوشه ها و انواع می شود. با این حال، به یاد داشته باشید که این اصطلاحات قابل تعویض، هر کدام چگالی خاص خود را دارند.
بنابراین، اگر احساس میکنید که درصد شما برای یک عبارت خاص خیلی زیاد است، جایگزینی چند نمونه را با یک جایگزین معنایی در نظر بگیرید تا همه چیز را متعادل کنید.
جمع بندی: استفاده از چگالی کلمات کلیدی در استراتژی سئو
همانطور که می توانید بگویید، چگالی کلمات کلیدی هنوز هم بخشی جدایی ناپذیر از یک استراتژی محتوا و استراتژی سئو رقابتی است.
با بررسی چگالی کلمات کلیدی و نحوه استفاده از آنها، می توانید به طور موثرتری برای طیف وسیع تری از اصطلاحات رتبه بندی کنید.