محتوا (content) به زبان ساده

محتوا پادشاه است. شاید تا به حال این جمله را شنیده باشید. اما به جرات می توانم بگویم کمتر کسی هست که اهمیت این جمله را درک کرده باشد. از صاحبان کسب و کارهای بزرگ تا استارت آپ هایی که سودای رسیدن به جایگاه های خاص را در سر می پرورانند. اما ما در این مقاله سعی می کنیم آنچه که مربوط به اهمیت محتوا (content) در معرفی کسب و کارهاست را صفر تا صد بیان کنیم. امیدواریم که تا انتها با ما همراه باشید.
تعریف محتوا

محتوا چیست؟ content آن چیزی است که روزانه بارها و بارها می شنوید. درواقع در تمام طول روز با محتواهای مختلف احاطه شده اید. زندگی در دنیای مدرن امروزی ایجاب می کند شما مدام با محتوا در تماس باشید.
کانتنت همان است که از ذهن خودتان می گذرد، در خرید اینترنتیان آن را می خوانید، به شما کمک می کند تا چیزی را که می خواهید بخرید؛ بشناسید، سرگرمتان می کند، تصمیم گیری را برای شما آسان می کند و اگر صاحب شغل و محصولی هستید و به دنبال جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان وفادار خود هستید، محتوا آن چیزی است که به دیگران می فهماند محصول یا خدمت شما با سایرین متفاوت است.
content دارایی مهمی برای شما محسوب می شود. کافی است باور داشته باشید که قرار نیست متوقف شود، بلکه یک ابزار دائمی برای تبلیغ و معرفی شما خواهد بود.
محتوای باکیفیت، در بیان آن چیزی که قرار است به دیگران بفروشید معجزه می کند. بنابراین به صراحت باید گفت: بله، محتوا پادشاه است. محتوا آخرین پازل بازاریابی شما در معرفی محصولتان است. اگر تمام راه های مورد نیاز برای جذب مشتری را بروید اما نخواهید از محتوا استفاده کنید باید به شما بگویم که به بن بست خواهید خورد. بنابراین محتوا و تولید محتوا را در هر کسب و کاری که هستید باید جدی بگیرید.
قبل از پرداختن به فرایند تولید محتوا، بیایید نگاهی به تعریف بازاریابی محتوایی بیاندازیم. چراکه شما به عنوان تولیدکننده و نویسنده درواقع یک بازاریاب محسوب می شوید. بازاریابی محتوایی عبارتست از: تولید محتوای جذاب، گیرا و توزیع ان برای جلب توجه، جذب و درگیرکردن یک گروه مشخص هدف از مخاطبان با هدف برانگیختن اقدام سودآور در مشتریان.
در ادامه قدم به قدم با یکدیگر فرایند تولید محتوای با کیفیت را یاد خواهیم گرفت.
استراتژی تولید محتوا

قبل از اینکه شروع کنید به تولید کانتنت باکیفیت، باید برای خودتان استراتژی محتوا تدوین کنید. شاید با شنیدن کلمه استراتژی کمی نگران شوید اما باید بدانید برعکس اسم ثقیل و سنگینی که یدک می کشد، استراتژی، شاخ غول شکستن نیست. کافی است بدانید استراتژی محتوا همان برنامه ای است که در سر دارید تا در نهایت مشتریان خود را جذب کنید.
هرگز شرکتی که برای خود بیانیه ماموریت ندارد، نمی تواند امیدوار باشد که مورد اقبال عموم مشتریان قرار بگیرد. کاری که کانتنت استراتژی شما قرار است انجام دهد، دقیقا همین است. برنامه ریزی می کنید و برای خود تعیین می کنید، چه اهدافی دارید، مشتریان شما چه کسانی هستید، با چه طرز فکری و چه نیازهایی، شما تعیین می کنید قرار است چه مراحلی را طی کنید تا به اهداف خود برسید.
بنابراین استراتژی و تدوین برنامه برای تولید کانتنت باکیفیت به طور خلاصه شامل موارد زیر می شود:
- تعیین ماموریت محتوا
- تعیین اهداف
- شناخت مشتری و پرسونای مخاطب
- بودجه ریزی برای کانتنت
- تعیین کانال های توزیع
- برنامه ریزی بلندمدت برای استمرار تولید محتوای باکیفیت
- تعیین معیارهای کمی و کیفی سنجش موفقیت
تعیین ماموریت محتوا (بیانیه ماموریت)

ماموریت محتوای شما چیست؟ قرار است چه چیزی را بیان کند؟ ماموریت شما باید برمبنای نیازی باشد که قصد دارید به آن پاسخ دهید. برای تعیین ماموریت محتوا باید مشتریان خود را بشناسید، از نیازهایشان آگاهی داشته باشید و بخواهید متفاوت از رقبا نیاز را تامین کنید.
در اینجا بهتر است تفاوت نیاز و خواسته را مرور کنیم. نیاز آن چیزی است که بالفطره در ذات آدمی نهفته است. نیاز به غذا در تمامی انسان ها و موجودات زنده وجود دارد، فرقی نمی کند در کدام روستا، شهر، استان یا حتی کدام کشور باشید، شما به غذا برای زنده ماندن و انجام کارهای روزمره و رسیدن به اهدافتان نیاز دارید.
اما خواسته شکل برآورده کردن نیاز است، فردی با خوردن نان و پنیر گرسنگی خود را برطرف می کند، شخص دیگری به رستوران رفته و غذای گران قیمتی برای خود سفارش می دهد. اینجا پای کسب و کارها به میان می آید و صاحبان کسب و کارها با توجه به نیاز مصرف کننده به دنبال تامین خواسته آن ها هستند.
بنابراین در اولین گام با شناختی که از بازار هدف خود دارید، لیستی از نیازهای مشتریان خود بنویسید، داشته ها و امکانات کسب و کار خود را فهرست کنید و مشخص کنید کانتنت شما در راستای برآورده کردن چه نیازهایی از مخاطب باید باشد. به این صورت ماموریت محتوای شما مشخص خواهد شد.
تعیین اهداف
دومین گام در استراتژی تولید محتوا که به نوعی به گام اول وابسته است، تعیین اهداف شماست. ممکن است عده ای مخالف این موضوع باشند اما تا زمانی که ندانید قرار است به کجا برسید انتخاب کدام مسیر فرق چندانی نمی کند. تعیین اهداف یعنی مشخص کنید به عنوان مثال قرار است در دوره کوتاه مدت سه ماهه چه تعداد مشتری جذب کنید؟ هدف شما برای یک دوره میان مدت چیست؟ در سالگرد تاسیس کسب و کار خود، رتبه و جایگاه شما چند پله صعود داشته و مواردی از این دست.
شناخت مشتری و پرسونای مخاطب

قرار است با چه کسی صحبت کنید؟ مخاطب شما کیست؟ در چه رنج سنی قرار دارد؟ لحن صحبت کردن با او باید چگونه باشد؟ درواقع چگونه می خواهید با او صحبت کنید؟ شما مخاطب یا مخاطبین خود را در کجا پیدا می کنید؟ باید به هر مشتری و مخاطب خود این حس را القا کنید که طرف صحبت شما فقط اوست. نه اینکه صرفا صمیمانه صحبت کنید، شما باید با شناخت درست مشتری خود، علائق و سلایق او و همچنین شناخت درست ترس ها، نیازها و مسائلی که مشتری با آن ها روبروست، بتوانید با تولید کانتنت مشتری محور به او حس اطمینان بدهید.
پرسوناها شخصیتهای خیالی هستند که بر اساس تحقیقات خود ایجاد میکنید تا انواع مختلف کاربرانی را که ممکن است از خدمات، محصول، سایت یا برند شما به روشی مشابه استفاده کنند، نشان دهند. ایجاد پرسونا به شما کمک می کند نیازها، تجربیات، رفتارها و اهداف کاربران خود را درک کنید. ایجاد پرسونا می تواند به شما کمک کند تا از خودتان بیرون بیایید. این می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که افراد مختلف نیازها و انتظارات متفاوتی دارند، و همچنین می تواند به شما کمک کند تا با کاربری که برای آن طراحی می کنید آشنا شوید.
پرسوناها کار طراحی را پیچیده تر می کنند، فرآیندهای ایده پردازی شما را هدایت می کنند و می توانند به شما کمک کنند تا به هدف ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای گروه کاربر هدف خود برسید.در تولید کانتنت آنچه اهمیت دارد این است که پرسونای خریدار شما، شخصی است که میخواهید با مطلب خود به آن برسید. این شخصیت نیمه داستانی به عنوان نماینده مخاطب هدفتان، یعنی افرادی که به احتمال زیاد از پیامتان سود میبرند و مشتری میشوند، خدمت میکند. نتیجه نهایی شما در ایجاد تصویر پرسونا، یک تصویر واضح از شخصی است که میخواهید به بازار عرضه کنید و کسی که با خوشحالی محتوای شما را استفاده کند.
بودجه ریزی برای محتوا
همانطور که گفتیم باید نگاه استراتژیکی به تولید محتوا داشته باشید. کانتنت (content) شما تبلیغ تلویزیونی موقتی نیست که در یک دوره مشخص پخش شود بلکه باید همیشه و تا زمانی که کسب و کار شما پابرجاست وجود داشته باشد. بنابراین باید برایش هزینه کنید و بدانید که برگشت هزینه شما در بلندمدت خواهد بود نه حتی میان مدت. اما هزینه ای که می کنید بسیار کمتر از آن چیزی است که به دست خواهید آورد.
به بودجه ریزی برای کانتنت خود به دید سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنید. برای این کار می توانید یک بودجه اختصاصی برای یک دوره یک ساله درنظر بگیرید. سپس براساس اهداف کسب شده در سال آینده مبلغ بودجه آتی را تعیین کنید. بهتر است برای تعیین بودجه از استراتژیست محتوا کمک بگیرید و از شخصی که در این زمینه تجربه و مهارت لازم را دارد بخواهید به شما در تدوین بودجه ابتدایی کمک کند.
تعیین کانال های توزیع

قرار است content شما در کجا و چه رسانه ای توزیع شود؟ مخاطبان هدف شما بیشتر در چه پلتفرم هایی حضور دارند، استراتژی خود را به گونه ای تدوین کنید که محدودیت منابع و امکانات باعث نشوند کانال های توزیع اصلی را کم اهمیت قلمداد کنید یا آن را لحاظ نکنید.
سبد کانال توزیع شما باید چیزهایی را در بر بگیرد که بیشترین ارتباط را با مشتریان شما برقرار کند.
برنامه ریزی بلندمدت برای استمرار تولید محتوای باکیفیت
همانطور که گفته شد شما باید به استراتژی خود یک دید بلندمدت داشته باشید. شما باید چرخه عمر کانتنت خود را تعیین کنید. اینکه در رسیدن به نقطه پایانی خود قرار است چه تصمیمی برایش اتخاذ کنید. باید تصمیم بگیرید شما قرار است محتوای خود را بازنشر کنید، ادیت کنید، حذف کنید یا جایگزین کنید؟
تعیین معیارهای کمی و کیفی سنجش موفقیت
تدوین استراتژی بدون خروجی موفقیت آمیز نخواهد بود. قرار است چه چیزی شما را به این نتیجه برساند که استراتژی شما در زمینه محتوا موفقیت آمیز بوده است؟ شما چه تولیدکننده محتوا باشید؛، چه استراتژیست، چه دیجیتال مارکتر باشید، چه در زمینه سئو وبهینه سازی موتورهای جستجو کار کنید، باید در نهایت کارفرما را قانع کنید که قدم های شما در استراتژی محتوا توانسته اهداف مورد انتظار آن ها را برآورده کند. از سوی دیگر اگر صاحب یک کسب و کار باشید و بخواهید خودتان در زمینه تولید کانتنت کار کنید نیز باید ابزارهایی برای سنجش میزان موفقیت خود داشته باشید.
ابزارهای کمی درواقع شاخص هایی است که به شما کمک می کند تا میزان رسیدن به اهداف خود را بسنجید و خروجی موفقیت یا شکست خود از اهدافتان را به صورت دقیق ببینید.
محتوای یونیک چیست؟
خصوصیات یک محتوای یونیک چیست؟ مصرف کننده و مشتری روزانه با کانتنت های زیادی سر و کار دارد که او را در تصمیم گیری هایش در مورد خرید یک محصول یا خدمت کمک می کنند. محتوا معرفی کننده و دربردارنده خصوصیاتی چیزی است که قرار است به دست مصرف کننده برسد، خواه این محصول یک کالای فیزیکی باشد، خواه خدمتی آموزشی.
بنابراین در هر صنعتی و در هر کسب و کاری محتوا نقشی تعیین کننده برای تمایز فروشندگان کالا و خدمات ایفا می کند. به همین دلیل تولید محتوای یونیک و یا محتوای منحصر به فرد توان رقابت را بالا می برد و سبب دیده شدن محصول خواهد شد.
اهمیت محتوای یونیک

در قسمت اول، درخصوص اهمیت تولید محتوا و جایگاه استراتژی محتوا صحبت کردیم. باوجود بازارهای رقابتی در این زمینه، به نظر می رسد دیگر نیازی نباشد تا نقش کانتنت را برای صاحبان کسب و کارها نادیده بگیریم. چراکه یکی از اهداف اصلی کسب و کارها بالابردن ترافیک وب سایت و افزایش جذب مشتریان است.
در این میان آنچه که مهم و اساسی درنظر گرفته می شود و درواقع یکی از اصول اساسی سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو است، تولید Unique Content است. یک محتوای منحصر به فرد (نه اغراق آمیز)، برای مشتریان و بازدیدکنندگان جذاب تر است و درنتیجه میزان ورودی به وب سایت ها و احتمال خرید را افزایش می دهد. محتوای خاص و منحصر به فرد همچنین نقشی مهم در برندسازی دارد.
از سوی دیگر موضوع امتیاز منفی در نوشتن محتوای تکراری، باعث می شود برای کسب بالاترین امتیاز و رتبه در موتورهای جستجو به سراغ تولید محتوای یونیک برویم.
مفهوم محتوای یونیک یا منحصر به فرد به بهینه سازی موتورهای جستجو مربوط می شود و با ارزش و دیدگاه خود از دیگر رقبا متمایز است. ارزش چیزی است که به عنوان یک اهرم به شما برتری می دهد و پست های وبلاگ یا هر نوع محتوایی را در رتبه بندی موتورهای جستجو بالاتر می برد.
مشخصات محتوای یونیک
حال که با اهمیت محتوای منحصر به فرد و خاص برای جذب مشتری بیشتر آشنا شدیم، باید ببینیم اساسا ویژگی ها و مشخصه های Unique Content چیست؟ محتواهای موجود در معرفی کالاها و خدمات به دو دسته تقسیم می شوند: محتوای کپی شده و محتوای غیرکپی. محتوایی را که شما از روی متنی دیگر عینا تکراری کرده اید (حتی اگر در حد یک پاراگراف باشد) محتوای تکراری کپی شده محسوب می شود.
به یاد داشته باشید شما با موتورهای جستجو و الگوریتم های هوشمند سر و کار دارید که تشخیص محتوای تکراری برایشان ساده تر از خوردن لیوان آب برای ماست.
نوع دوم کانتنت ها یک محتوای غیرتکراری و غیرکپی است که یا صفر تا صد آن را خود نوشته اید، یا بازنویسی بدون کپی برداری از یک محتوای دیگر است. در محتوای یونیک نوع اول شما با متنی سر و کار دارید که اگچه از منبعی دیگر استخراج شده اما در لحن و نوع نوشتار نویسندگان تفاوت های زیادی وجود دارد.
در محتوای یونیک نوع دوم که محتوای تألیفی نیز نامیده می شود، نویسنده برداشت خود از یک موضوع یا مطلب را از ابتدا تا انتها به قلم خود می نویسد. در محتوای منحصر به فرد موضوع، جمله بندی ها، مفاهیم و تیترها به هیچ عنوان کپی نیست.
چگونه یک محتوای منحصر به فرد بنویسیم؟

برای نوشتن محتوای منحصر به فرد و یونیک نیاز به یک سری ویژگی هایی دارید که باید آن ها را در خود ایجاد و یا تقویت کنید.
تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی بخشی جدایی ناپذیر از تولید هر مقاله است. علاوه بر این، این گام اساسی برای درک مشتریان و تولید ایده وبلاگ است.
محتوایی با پیشینه تحقیق کلمات کلیدی خوب، قابل مشاهده تر، مرتبط تر و ارزش محورتر است. کلمات کلیدی سرنخ هایی برای گوگل هستند. شما به کلمات کلیدی در صفحه خود نیاز دارید تا با آنچه مردم تایپ می کنند مرتبط باشد تا محتوای منحصر به فرد شما را در بین نتایج پیدا کنند.
علاوه بر این، باید کلمات کلیدی را به صورت استراتژیک در سراسر وبلاگ توزیع کنید تا به ربات های موتور جستجو کمک کنید پست های وبلاگ شما را فهرست کنند. اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی را در موارد زیر قرار می دهید:
- عنوان متا
- توضیحات متا یا متا دیسکریپشن
- متن جایگزین یا alt text
- سرفصل ها
- لینک انکر تکست
- متن محتوا
برای موضوع مورد نظر خود تحقیق کنید. تسلط شما روی موضوع یکی از مهم ترین خصوصیات برای نویسنده منحصر به فرد شدن است. این موضوع با عنوان کی ورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی نیز شناخته می شود.
فرایند کی ورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی فرایندی است که می توانید عبارات و کلمات مرتبط با محتوای کسب و کار خود را پیدا کنید که مخاطبان آن ها را سرچ می کنند. این مرحله اولین و مهم ترین مرحله برای موفقیت است.
به طور خلاصه فرایند کی ورد ریسرچ شامل: شناسایی کلمات کلیدی، مرتب سازی و اولویت بندی آن هاست. برای این کار باید هدف کاربر از سرچ را بیابید که به آن سرچ اینتنت گفته می شود.
ایجاد پرسونا برای استراتژی بازاریابی محتوا
شما باید مخاطب خود را بشناسید. بدانید با چه کسانی، با چه خصوصیاتی طرف هستید؟ زمانی که مخاطب خود را شناختید نوع ادبیات و لحن بیان شما (سبک شوخی و طنز، سبک صمیمانه یا سبک رسمی) در محتوایتان مشخص خواهد شد.
ایجاد پرسونا برای توسعه یک استراتژی بازاریابی منحصر به فرد و درک مخاطبان شما ضروری است. به عبارت دیگر شما باید در کفش مشتریان راه بروید و نیازها، مشکلات و چالش های آنها را به طور دقیق درک کنید.
برای این منظور در ابتدا باید مشخصات کلی مخاطبان خود را ایجاد کنید.
- جمعیت شناسی: جنسیت، سن، قومیت، درآمد و غیره
- اهداف و ارزشها: اهداف و معیارها یا قضاوتی که آنها بر آن ایستادهاند چیست؟
- رفتارها: چگونه در موقعیت های خاص عمل می کنند؟
- چالشها: چالشهایی که میخواهند برای سادهسازی زندگی روزمره خود با آنها مقابله کنند، چیست؟
- منبع اطلاعات: از چه کانال هایی برای دریافت اطلاعات استفاده می کنند؟ (رسانه های اجتماعی، رسانه های دیجیتال، تلویزیون، مجلات)
تحقیقات بازار انجام دهید. ببینید چه چیزی در Google Trends از اولیت بیشتری برخوردار است، در مورد محصولات محتوای رقیب خود تحقیق کنید. در این صورت شما قادر خواهید بود داده های مربوط به نیازها و رفتارهای آنها را جمع آوری کنید.
از موارد ذکر شده در بالا استفاده کنید و پروفایل مشتری های خود بسازید که اطلاعات جمعیت شناختی خاص (سن، درآمد) و ویژگی ها (ارزش ها، دیدگاه ها، علایق) را شامل شود.

خلاقیت و ایده پردازی
ویژگی بعدی برای اینکه Unique Content تولید کنید، این است که باید خلاقیت داشته باشید، با ذهنی باز بنویسید و به قوه تخیل خود اجازه ایده پردازی بدهید. یکی از حیاتی ترین جنبه های دنیای بازاریابی محتوا برداشتن گام های اولیه در ایده پردازی است.
تنظیم تقویم محتوا
هنگامی که فهرستی از مقالات آینده را ایجاد کردید، باید بهترین راه را برای برنامه ریزی، تولید و اندازه گیری محتوای یونیک خود بیابید.
یکی از بهترین راهها برای مقابله با چالش، ایجاد یک تقویم محتوا است. یک تقویم محتوا روشی ساده برای هماهنگ کردن همه اقدامات و تقسیم حجم کاری شما به قطعات واضح و قابل مدیریت است.
در اینجا چند نکته برای تنظیم یک تقویم محتوای منحصر به فرد وجود دارد:
- اهداف خود را بیان کنید.
- پلتفرمی را انتخاب کنید که در آن تقویم را اجرا می کنید.
- راهنمای سبک نوشتن محتوای خود را مشخص کنید.
- انواع محتوای ترجیحی را فهرست کنید.
- برای هر مقاله اهداف و ضرب الاجل های مشخصی تعیین کنید.
و در انتها حتما روی مهارت های نگارشی خود تمرین کنید. شما زمانی می توانید محتوای یونیک بنویسید که از کلمات کلیدی درست و مناسب در جای درست استفاده کنید، آیین نگارشی را درست به کار ببرید، غلط املایی نداشته باشید و خوانایی محتوا را رعایت کرده باشید.
چرا محتوای یونیک مهم است؟
چرا Unique Content برای بهینه سازی سایت و موتورهای جستجو شما مهم است؟ دلایل زیادی وجود دارد که اهمیت محتوای منحصر به فرد را مشخص می کند. در زیر دلایلی را از اهمیت تولید محتوای یونیک بیان می کنیم و در مقالات بعدی به صورت جامع و کامل به آن ها خواهیم پرداخت.
- منحصر به فرد بودن مشتریان را سرشار از ارزش می کند و روابط بلندمدت با آنها ایجاد می کند.
- مقالات اصلی به شما کمک می کنند Domain Authority یا اعتبار دامنه خود را بهبود بخشید و SEO خود را تقویت کنید.
- شما بک لینک های بیشتری دریافت خواهید کرد! این یک نشانه مستقیم ارزش برای گوگل است.
- پست های وبلاگ شما با ارزش بالا در رتبه بندی موتورهای جستجو قرار می گیرند.
- تولید مداوم محتوای منحصر به فرد به شما کمک می کند تا فروش و نرخ تبدیل خود را بهبود بخشید.
سخن پایانی
داشتن محتوا برای ارتقای کسب و کار شما و جذب مشتریان بیشتر بسیار مهم بوده و یکی از قطعات مهم پازل بازاریابی به شمار می رود. اما نکته مهم در این زمینه رعایت قانون کپی نکردن و کپی ننوشتن است. محتوای شما باید محتوای یونیک و منحصر به فرد باشد که در آن آیین نگارشی و اصول سئو را رعایت کرده باشید تا بتوانید در رتبه های برتر جستجو در موتورهای جستجو قرار بگیرید و دیده شوید.
برای نوشتن محتوای یونیک نیاز است تا کی ورد ریسرچ را به درستی انجام دهید، پرسونای مخاطب خود را مشخص کنید، اصول نگارش را به درستی داسته و به کار ببرید، مفاهیم اصلی سئو را در محتوای خود پیاده سازی کنید، کپی برداری از محتواهای موجود نداشته باشید و خلاقانه بنویسید.