تولید محتواآموزش تولید محتوا

طوفان فکری: چگونه ایده بسازیم و محتوای خود را بهبود ببخشیم؟

طوفان فکری زمانی است که شما عمدا سعی می کنید ایده ها یا راه حل های جدیدی برای مشکلات بیاندیشید. در انواع نوشتن (محتواهای خلاقانه، تبلیغاتی، دانشگاهی و آکادمیک یا تجاری یا هرنوع نوشتن) طوفان فکری یک مرحله مقدماتی سودمند است که به نویسندگان کمک می کند تا بدانند دقیقاً در پروژه هایشان چه کارهایی میتوانند انجام دهند؟

ایده ها با ارزش ترین منبع در هر ارتباطی هستند که طوفان فکری برای نوشتن را به بخش مهمی از فرآیند تبدیل می کند. اما برای افرادی که بیشتر منتظر ایده‌ها هستند، طوفان فکری می‌تواند بسیار دشوار یا حتی خسته‌کننده باشد.

در ادامه مطلب موثرترین تکنیک ها را برای تسهیل فرآیند و ثمربخشی بیشتر طوفان فکری توضیح می دهیم. اما ابتدا، بیایید با فواید مستقیم طوفان فکری و اینکه چرا باید در برابر اصرار برای نادیده گرفتن آن مقاومت کنید، شروع کنیم.

چگونه طوفان فکری می تواند نوشتن شما را بهبود بخشد؟

توصیه می کنیم طوفان فکری اولین قدم شما در کل فرآیند نوشتن باشد. چرا؟ زیرا دانستن محتوایی که می‌خواهید از همان ابتدا وارد کنید، تمام مراحل بعدی را بسیار آسان‌تر می‌کند.

اتخاذ یک رویکرد فعال برای تولید ایده نه تنها باعث تولید ایده های بیشتر، بلکه الهام بخش ایده های با کیفیت بهتر نیز می شود. ناگفته نماند، در یک جلسه طوفان فکری اختصاصی، به جای اینکه منتظر بمانید، کنترل بیشتری روی زمان ظاهر شدن این ایده ها دارید.

طوفان فکری برای نوشتن را به عنوان تقسیم بندی در نظر بگیرید. شما زمانی را صرفاً برای ویرایش و ترسیم طرح اختصاص می‌دهید، پس چرا زمانی را صرفاً برای ایده‌ها در نظر نمی‌گیرید؟ زمانی که ذهن شما در حال حاضر در یک طرز فکر طوفان فکری است، به صورت انبوه ایده‌هایی ارائه دهید.

طوفان فکری فردی در مقابل گروهی

طوفان فکری گروهی در مقابل طوفان فکری فردی در نوشتن محتوا

در حالی که طوفان فکری اغلب به عنوان یک فعالیت گروهی در نظر گرفته می شود، برای پروژه هایی با یک نویسنده می توانید آن را به صورت جداگانه نیز انجام دهید (به عنوان مثال، اگر در حال طوفان فکری یک مقاله شخصی بر اساس تجربیات خود هستید). طوفان فکری برای خودتان از همان رویه و بهترین شیوه های ذکر شده در زیر پیروی می کند، بنابراین فکر نکنید که برای انجام آن به افراد دیگری نیاز دارید.

اما اگر به عنوان رهبر یک تیم محتوایی قصد دارید از طوفان فکری گروهی بهره مند شوید،دسعی کنید بر خلاقیت و آزاد اندیشی تأکید کنید و به گروه خود آموزش دهید که از بد گویی نسبت به یکدیگر اجتناب کنید (اگرچه، بررسی دقیق می تواند بعداً هنگام تصمیم گیری درباره اینکه کدام ایده ها را حفظ کنید و کدام را حذف کنید مفید باشد). یادتان باشد کسی را که ممکن است به عنوان “خلاق” ندانید کنار نگذارید، افرادی که ظاهراً مبتکر یا تخیلی به نظر نمی رسند، همیشه می توانند شما را با این ایده دقیق غافلگیر کنند.

نحوه طوفان فکری 6 مرحله ای در تولید و خلق محتوا

اگر در طوفان فکری تازه کار هستید، در اینجا یک روش سریع شش مرحله ای وجود دارد که می توانید برای دریافت بهترین نتایج از آن پیروی کنید.

۱: مقدمات را آماده کنید

یک محیط مساعد برای تفکر خلاق، موضوعی کلیدی است. اول از همه، شما باید زمانی را برای خودتان اختصاص دهید یا یک جلسه با گروه خود برنامه ریزی کنید. طوفان فکری را با قرار دادن آن به صورت یک قرار جدی و رسمی، جدی بگیرید و زمان کافی را در نظر بگیرید که حواس‌تان به برنامه‌های دیگر پرت نشود.

بعد، به مکان مناسب نیاز دارید. جایی را برای آرامش انتخاب کنید که بتوانید تمرکز کنید. تمام عوامل حواس پرتی را حذف کنید و تا انتهای جلسه، حتما قانون «بدون اینترنت» را در نظر بگیرید. اگر بخواهید، می‌توانید با استفاده از موسیقی، یا نور کم، حال و هوا را تغییر دهید، هر چیزی که به شما کمک می‌کند فکر کنید. هرکسی نظرات متفاوتی در مورد چیزی که آرامش بخش است، دارد، بنابراین با چیزی که شما را راحت می کند، جلو بروید.

در آخر، برای جمع‌آوری یادداشت‌هایتان به چیزی برای نوشتن نیاز دارید. مجدداً، هر چیزی را که راحت‌تر هستید انتخاب کنید: رایانه، تلفن، کاغذ و غیره. اگر در حال انجام یک جلسه طوفان فکری گروهی هستید، یک تخته سفید را امتحان کنید تا همه بتوانند ببینند.

2: تعیین نقاط کانونی اصلی

وقتی زمان جلسه طوفان فکری واقعی شما فرا می رسد، ابتدا نقاط کانونی اصلی خود را یادداشت کنید. به عنوان مثال، اگر در حال طوفان فکری مقاله ای در مورد سئو هستید، کلمه سئو  را در مرکز یا بالای برگه یادداشت کنید. این کار به عنوان یک تکنیک بصری عمل می کند تا افکار شما را متمرکز کند و اگر حواس شما پرت شد، شما را به عقب برگرداند.

برای پروژه های پیچیده تر، موضوعات فرعی یا دسته های فرعی را نیز یادداشت کنید. برای مثال، اگر در حال طوفان فکری برای شکل دادن به شخصیتی هستید، ممکن است بخواهید از بخش‌های جداگانه برای جنبه‌های مختلف شخصیت آن‌ها مانند «ترس‌ها» یا «انگیزه‌ها» استفاده کنید.

نمی دانید نقاط کانونی اصلی چیست؟ پس این موضوع اولین هدف طوفان فکری شماست! این می تواند به سادگی نوشتن “موضوع اصلی” روی یک تکه کاغذ و یادداشت هر ایده و همه ایده هایی باشد که دارید. همچنین فکر کردن به نوشتن پیش‌نویس اولیه و تلاش برای پیش‌بینی ایده‌هایی که می‌خواهید وارد کنید، کمک می‌کند.

طوفان فکری زمانی بهترین کار را انجام می دهد که جهت روشنی داشته باشند. هرچه بیشتر بدانید که به دنبال چه چیزی هستید، پیدا کردن آن آسان تر است. نوشتن این قسمت‌ها به‌عنوان سرصفحه یا عناوین دسته‌ها روشی هوشمندانه برای ماندن در بالاترین سطح است، زیرا در وهله اول در حال انجام طوفان فکری هستید.

نحوه طوفان فکری 6 مرحله ای در تولید و خلق محتوا

3: تمام ایده های اولیه خود را بنویسید

به عبارت دیگر، ایده‌های آسان را یادداشت کنید: تمام ایده‌هایی که در جلسه طوفان فکری داشته‌اید، و همچنین همه ایده های به ظاهر ساده، به دردنخور و یا کم‌حجم، حتی اگر به نظر خیلی بدیهی به نظر می‌رسد اما نمی‌توان آن‌ها را کنار گذاشت.

داشتن همه این ایده‌ها در یک مکان به شما کمک می‌کند تا افکارتان را سازماندهی کنید و ببینید چه چیزی کم است. علاوه بر این، نوشتن ایده های شما اثرات عصبی شگفت انگیزی از جمله افزایش توجه دارد. به این فکر کنید که سر خود را خالی می کنید تا برای ایده های جدید جا بسازید.

و به یاد داشته باشید، آنها ایده های بدی نیستند! طوفان فکری مربوط به کمیت است، نه کیفیت، پس هر چیزی که فکرش را می کنید بنویسید. بعداً می‌توانید را اصلاح کنید، اما در مرحله دیگر.

4: به دنبال الگوها باشید

هنگامی که لیست قابل توجهی از ایده های اولیه دارید، نوبت به تجزیه و تحلیل می رسد. به دنبال الگوهایی در ایده هایی باشید که بیشتر دوست دارید و همچنین در ایده هایی که کمتر دوست دارید. شاید در یک دسته ایده‌های زیادی داشته باشید، اما در دسته دیگر به اندازه کافی نداشته باشید، می‌توانید دسته ضعیف‌تر را رها کنید و بزرگ‌تر را به دو تقسیم کنید.

می‌توانید از هر الگو یا اتصالی برای شکل دادن به ایده‌های جدید خود در مورد کارکردهای آن استفاده کنید و از این کارها دور شوید. اگر در یک گروه هستید، این زمان می تواند فرصت خوبی برای بحث در مورد آنچه تاکنون بوده اید باشد.

5: “حفره ها” یا اهداف نامشخص را فهرست کنید

چه چیزی گم شده است؟ هنوز به چه ایده هایی نیاز دارید؟ وقتی جلسه طوفان فکری شما به آرامش می رسد، زمان خوبی است که میزان داشته ها و نداشته هایتان را بررسی کنید.

هنگامی که ایده‌های «آسان‌تر» از سر راه کنار رفتند، می‌توانید دوباره روی ایده‌های مشکل‌ساز تمرکز کنید. اما به جای شیرجه رفتن، بهتر است ابتدا تمام مناطق از دست رفته را فهرست کنید. برای مثال، اگر شما در حال طراحی یک رمان هستید، فهرستی از تمام نقاط طرح تعریف نشده خود تهیه کنید. از این به عنوان یک چک لیست استفاده کنید و یکی یکی مرور کنید تا زمانی که برای هر کدام ایده ای داشته باشید.

6: ایده های جدید برای قطعات گم شده ایجاد کنید

در نهایت، زمان آن رسیده است که تمام شکاف هایی را که در مرحله قبل کشف کرده اید پر کنید. این اغلب سخت‌ترین بخش نوشتن طوفان فکری است، اما همچنین نشان دهنده این است که چرا اینقدر مفید است: بهتر است در همان ابتدا به این مشکلات رسیدگی کنید تا اینکه بعداً با آنها مقابله کنید.

چند تکنیک طوفان فکری برای شروع خلاقیت

تداعی کلمه: تداعی کلمه زمانی است که یک کلمه را می بینید و اولین کلمه جدیدی که به ذهنتان می رسد را یادداشت می کنید. به عنوان مثال، “آتش” ممکن است شما را به “گرم” فکر کند، “گرم” “تابستان” را تداعی می کند، و “تابستان” شما را به یاد “ساحل” می اندازد. این کار می تواند به شما کمک کند روابط موضوعی جدیدی را که قبلاً ندیده بودید پیدا کنید، یا به سادگی ذهن شما را درگیر کند در حالی که ایده های بیشتری در ناخودآگاه شما شکل می گیرد.

سوال بپرسید: “چرا این شخصیت عصبانی است؟” “قوی ترین شواهد پشتیبان من چیست؟” “احساسات در این موضوع کجاست؟” نوشتن خوب اغلب در مورد پرسیدن سؤالات درست از خود است، بنابراین اجازه دهید کنجکاو باشید و ببینید به چه پاسخ هایی می رسید. سوالات همچنین تاثیرات مثبتی روی مغز دارند که همگی برای طوفان فکری مفید هستند.

«اگر . . ..: به عنوان بسط سؤال پرسیدن، «چه می شود اگر . . ” سناریوها و ببینید که چه چیزی به ذهن شما می آید. در نوشتن خلاقانه ممکن است چیزی شبیه به «اگر این شخصیت مسن‌تر بود چه می‌شد» یا برای طوفان فکری یک مقاله، «اگر من استدلال‌های مخالفم را قبل از استدلال‌های خود مطرح کنم، چه می‌شد؟»

هنگام طوفان فکری به راحتی از پا در می‌آیید، اما به جای «رها‌کردن»، استراحت کردن و تلاش دوباره مؤثرتر است. با توجه به ماهیت طوفان فکری، زمانی که به وضوح فکر می کنید، نتایج بهتری خواهید داشت. با خیال راحت یک روز بی خیالش شوید، بعداً دوباره گرد هم بیایید تا آن را به پایان برسانید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا