سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟ ویژگی های یک CMS خوب

سیستم مدیریت محتوا که اغلب به اختصار CMS نامیده می شود، نرم افزاری است که به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوا را در یک وب سایت ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند. در این مطلب ما به دنبال تعریف و درک سیستم های مدیریت محتوا، نحوه کار آن ها ، ویژگی های سیستم مدیریت محتوای خوب و همچنین معرفی بهترین سیستم های مدیریت محتوا هستیم.
تعریف ساده ای از سیستم مدیریت محتوا
سیستم مدیریت محتوا (CMS) برنامهای است که به شما کمک میکند تا به جای نیاز به کار مستقیم با کد، یک وبسایت را از طریق یک رابط کاربری کاربر پسند ایجاد و مدیریت کنید. به زبان ساده تر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می کند بدون نیاز به نوشتن همه کدها از ابتدا (یا حتی بدون اینکه نیاز باشد بدانید که چگونه کدنویسی کنید) یک وب سایت بسازید.
درواقع به جای اینکه سیستم خود را برای ایجاد صفحات وب، ذخیره تصاویر و سایر عملکردها از ابتدا بسازید، سیستم مدیریت محتوا تمام زیرساخت های اساسی را برای شما مدیریت می کند تا بتوانید روی قسمت های رو به جلوتر وب سایت خود تمرکز کنید.
فراتر از وبسایتها، میتوانید سیستمهای مدیریت محتوا را برای عملکردهای دیگر نیز استفاده کنید، مانند مدیریت اسناد.
یک سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می کند؟

برای اینکه ایده ای از نحوه عملکرد یک سیستم مدیریت محتوا به شما بدهیم، اجازه دهید نگاهی به رابط وردپرس داشته باشیم (وردپرس نمونه خوبی از یک سیستم مدیریت محتوا است).
بیایید با ایجاد یک محتوا شروع کنیم. بدون سیستم مدیریت محتوا، باید یک فایل HTML ثابت بنویسید و آن را در سرور خود آپلود کنید (به نظر پیچیده است، درست است).
با یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس، می توانید محتوای خود را در رابطی بنویسید که کمی شبیه به مایکروسافت ورد است و این خیلی ساده تر است، بله!
یا به طور مشابه، برای آپلود و مدیریت رسانه ها، مانند تصاویر، به جای اینکه نیاز به تعامل مستقیم با وب سرور خود داشته باشید، فقط می توانید کتابخانه رسانه ای خود را زیر نظر داشته باشید.
با این حال، سیستم مدیریت محتوا فقط یک رابط مدیریت پشت صحنه یا بک اند نیست. CMS همچنین باعث میشود تمام محتوایی که ایجاد میکنید دقیقاً همانطور که میخواهید برای بازدیدکنندگانتان نمایش داده شود.
چه چیزی یک سیستم مدیریت محتوا را تشکیل می دهد؟

یک سیستم مدیریت محتوا از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
یک برنامه مدیریت محتوا یا content management application (CMA): این بخشی است که به شما امکان می دهد در واقع محتوا را در سایت خود اضافه و مدیریت کنید (مانند آنچه در بالا مشاهده کردید).
یک برنامه تحویل محتوا یا content delivery application (CDA): این فرآیند پشت صحنه است که محتوایی را که در CMA وارد میکنید گرفته، آن را به درستی ذخیره و برای بازدیدکنندگان شما قابل مشاهده میکند.
این دو سیستم با هم نگهداری وب سایت شما را آسان می کنند.
نمونه هایی از سیستم های مدیریت محتوای محبوب

وردپرس که در بالا به شما نشان دادیم بهترین نمونه از یک سیستم مدیریت محتوای خوب و محبوب است. در حالی که مطمئناً سیستم های مدیریت محتوای (CMS) دیگری نیز وجود دارد، وردپرس بیش از ۶۵ درصد از سهم بازار را در وب سایت هایی با سیستم مدیریت محتوای شناخته شده حفظ می کند.
علاوه بر نرم افزار وردپرس، سایر سیستم های مدیریت محتوای محبوب عبارتند از:
- جوملا
- دروپال (Drupal)
- Magento (برای فروشگاه های تجارت الکترونیک)
- Squarespace
- Wix
همچنین بسیاری از سیستمهای مدیریت محتوای کمتر شناخته شده دیگر وجود دارند که هدف خود را برای شرکتهای بزرگ قرار میدهند (البته با قیمتی گران).
بهترین پلتفرم CMS چیست؟
این سوال کمی شبیه این است که بپرسید “بهترین طعم بستنی چیست؟”. مطمئناً، همه پاسخ خود را دریافت کردهاند، اما ارائه یک استدلال واقعی برای اینکه یک سیستم مدیریت محتوا در 100٪ موارد بهترین است، دشوار است.
با این حال، کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که به اعداد برگردیم. با نگاهی به آمر و ارقام می بینیم که دلیلی وجود دارد که وردپرس چنین سهم غالبی از بازار سیستم مدیریت محتوا دارد:
برای اکثر انواع وب سایت ها، کاربرپسندترین و انعطاف پذیرترین راه حل را ارائه می دهد که البته همیشه بهترین گزینه نیست، اما در بیشتر مواقع بهترین است.
در ادامه ویژگی های یک CMS خوب را بیشتر شرح می دهیم، شما نیز هنگام انتخاب سیستم مدیریت محتوا برای وب سایت خود به این ویژگی ها دقت کنید.
ویژگی های کلیدی سیستم مدیریت محتوا (CMS)

داشبورد بصری
در هسته هر CMS داشبورد مدیریت قرار دارد. هر سیستم مدیریت محتوا باید شما را قادر سازد تا تمام وظایف مربوط به تولید و توزیع محتوا را مستقیماً از داشبورد خود مدیریت کنید. این وظایف شامل زمانبندی محتوا، نظارت بر تهدیدات و خطاها، ردیابی فعالیت کاربر، نصب ماژولها و پلاگینها، و بررسی تجزیه و تحلیل عملکرد و سایر مسئولیتها است.
تم های ارائه شده
هنگام ارزیابی پلتفرم های CMS مختلف، مهم است که به تم هایی که هر کدام ارائه می دهند نگاه کنید. تم ها برای ایجاد ظاهر و یک احساس ثابت در سراسر سایت شما مهم هستند.
به عنوان مثال، اگر یک سایت تجارت الکترونیکی دارید، ممکن است تمی بخواهید که شامل موارد زیر باشد:
پشتیبانی از لیست کشویی یا drop-down
بخش های محتوای قابل تنظیم
یک چیدمان شبکه ای و …
بسته به CMS خود، می توانید چنین تمی را دانلود یا خریداری کنید یا آن را بسازید.
ابزارهای قدرتمند ویرایش و انتشار محتوا
هر چه برای افزودن محتوا به وب سایت خود کار کمتری انجام دهید، می توانید کار بیشتری را برای ساخت آن محتوا با کیفیت بالا انجام دهید. به این ترتیب، شما به یک ویرایشگر محتوای قدرتمند نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید که می توانید به راحتی انواع مختلف محتوا را ایجاد و منتشر کنید: از پست های وبلاگ با طرح بندی سفارشی گرفته تا صفحات فرود و…
در حالت ایدهآل، باید بتوانید تصاویر، ویدئوها، فرمها و موارد دیگر را اضافه کنید. همچنین باید بتوانید پیشنمایش صفحه را قبل از انتشار مشاهده کنید.
بسیاری از پلتفرم های CMS دارای ویرایشگر WYSIWYG (“آنچه می بینید همان چیزی است که به دست می آورید یا what you see is what you get “) دارند که به شما امکان می دهد یک صفحه را بدون نوشتن کد HTML تغییر دهید و تغییرات را در حین ایجاد آنها مشاهده کنید.
همچنین باید مطمئن شوید که CMS برنامه ریزی، انتشار، به روز رسانی و مدیریت محتوا را به همان اندازه که نیاز دارید آسان می کند. این رابط باید بصری باشد تا از انتشار تصادفی محتوای ناتمام جلوگیری کند.
کنترل نسخه و پشتیبان گیری

علاوه بر ویژگیهای ویرایش و انتشار، سیستمهای مدیریت محتوای انتخابی شما باید راهی برای ذخیره و پیگیری کار شما داشته باشد. ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که نیاز داشته باشید به نسخه قدیمی محتوای خود بازگردید، وقتی یک CMS این کار را آسان می کند، بسیار خوب است.
همچنین، CMS چگونه پشتیبانگیری را مدیریت میکند؟ آیا خودکار هستند یا باید آنها را به صورت دستی ایجاد کنید؟ آیا پشتیبان گیری یک ویژگی بومی و ذاتی است یا باید افزونه ای برای آنها نصب کنید؟ بهتر است هنگام انتخای CMS این موضوع را کشف کنید تا اینکه منتظر باشید اتفاقی بیفتد (مثلا از دست دادن داده ها، خرابی یک وب سایت خراب یا هک آن و …) در همه این موارد، شما می خواهید یک نسخه اضافی از سایت خود در دسترس داشته باشید.
توجه داشته باشید که میزبان وب شما ممکن است خدمات پشتیبان گیری برای سایت شما نیز ارائه دهد. برنامه هاست خود را (اگر دارید) بررسی کنید تا ببینید آیا این خدمات شامل می شوند یا خیر.
تولید محتوای چند زبانه
برای گسترش دسترسی خود به مشتریان در کشورهای مختلف، به یک CMS با ویژگی های محتوای چند زبانه نیاز دارید. این کار باعث میشود تا بتوانید زبانهای مختلف صفحات خود را سریع و آسان ایجاد کنید.
کنترل های انتشار
صرف نظر از اندازه کسب و کار شما، این احتمال وجود دارد که بیش از یک نفر محتوا را در سایت شما منتشر کنند. شما ممکن است نویسندگانی داشته باشید که فقط مسئول ایجاد پیشنویسها، ویراستارانی برای بررسی آن پیشنویسها، و مدیران برای زمانبندی و انتشار آنها باشند.
به همین دلیل است که کنترلهای انتشار در هر CMS مهم هستند. اختصاص نقشها و سطوح مختلف دسترسی در CMS به شما کمک میکند تا یک گردش کاری برای ایجاد، تأیید و انتشار داراییهای خلاقانه مختلف ایجاد کنید. کنترل های انتشار همچنین مانع از انجام کارهایی در سایت شما توسط کاربران می شوند که نباید انجام دهند، به عنوان مثال، احتمالاً نمی خواهید یک نویسنده مستقل برای اولین بار پست خود را بدون تأیید شما منتشر کند.
در وردپرس، میتوانید یکی از پنج نقش را به کاربران اختصاص دهید: مدیر، ویرایشگر، نویسنده، مشارکتکننده و مشترک. هر نقش مجموعه ای از قابلیت های متفاوتی دارد. برای مثال، مشارکتکنندگان فقط میتوانند پست ایجاد کنند، نه اینکه آنها را منتشر کنند. در حالی که نویسندگان می توانند پست های خود را منتشر و مدیریت کنند، ویراستاران می توانند پست های دیگران را منتشر و مدیریت کنند.
ابزارهای سئو داخلی
یک CMS با ابزارهای سئو داخلی به شما کمک می کند تا محتوای خود را برای جستجو توسط موتورهای جستجو مانند گوگل بهینه کنید و شانس خود را برای رتبه بندی در صفحات نتایج موتور جستجو افزایش دهید.
ابتدا، باید بررسی کنید که خود پلتفرم سئوپسند است: آیا از نشانه گذاری HTML مناسب استفاده می کند؟ لینک های ثابت سئو پسند؟ عناصر طراحی واکنشگرا؟ اینها همه اقدامات اساسی هستند که همه صفحات شما باید از آنها پیروی کنند تا در موتورهای جستجو در جایگاه خوبی قرار گیرند.
پس از آن، ببینید آیا CMS ویژگی های پیشرفته سئو را ارائه می دهد یا خیر. به عنوان مثال هنگام ایجاد محتوا، توصیه هایی به منظور بهبود سئو را ارائه می دهد. مثلا به این مضمون: توصیه هایی برای گنجاندن عبارت کلیدی در عنوان، اضافه کردن توضیحات متا و…
این پیشنهادات همگی برای کمک به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو برای درک بهتر صفحه درباره موضوع طراحی شدهاند، که به نوبه خود توانایی شما را برای رتبهبندی بهبود میبخشد.
یکپارچه سازی های قوی

هیچ CMS واحدی نمی تواند تمام نیازهای وب سایت کسب و کار شما را در داخل انجام دهد. در عوض، CMS شما باید بر قابلیتهای یکپارچهسازی خود تکیه کند تا نرمافزار شخص ثالث را وارد جریان کاری شما کند. به این ترتیب، داده های CMS شما می توانند آزادانه بین برنامه ها جریان داشته باشند تا به شما در توزیع و تجزیه و تحلیل محتوای سایت کمک کنند. سخت نیست. اجازه دهید با نمونه بررسی کنیم.
چند نوع یکپارچگی که احتمالا می خواهید هنگام خرید CMS بررسی کنید:
رسانه های اجتماعی: برای هدایت ترافیک برگشتی به سایت شما، یک CMS باید قابلیت های اجتماعی یکپارچه داشته باشد. آیا به شما اجازه می دهد پست های خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید؟ آیا می توانید دکمه های اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی را به پست های خود اضافه کنید؟ آیا تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی در داشبورد شما گنجانده شده است؟
اتوماسیون بازاریابی: برخی از سیستمهای مدیریت محتوا ممکن است دارای برخی از ویژگیهای اتوماسیون بازاریابی داخلی باشند، اما ممکن است ترجیح دهید با یک ابزار اتوماسیون شخص ثالث یکپارچه شوید تا تبدیلهای بیشتری را افزایش دهید.
CRM: یکپارچه سازی CRM به جذب سرنخ ها و سازماندهی آنها در یک سیستم قابل مدیریت کمک می کند.
به طور معمول، یکپارچهسازیها به شکل «افزونهها» یا «پلاگین ها» ارائه میشوند. در حالی که وردپرس یکی از بزرگترین انتخاب های افزونه ها را دارد، با بیش از 50000 افزونه رایگان موجود در فهرست خود، گزینه های جایگزین وردپرس نیز انتخاب های چشمگیری را ارائه می دهند. به عنوان مثال، دروپال بیش از 44000 ماژول بسیار قابل تنظیم در فهرست خود دارد.
چه نوع وب سایت هایی می توانید با سیستم های مدیریت محتوای گفته شده بسازید؟
اکثر سیستم های مدیریت محتوا امروزه بسیار انعطاف پذیر هستند. در حالی که برخی هستند که بر روی یک کاربرد خاص تمرکز می کنند (مانند Magento و تجارت الکترونیک) اکثر سیستم های مدیریت محتوای خوب را می توان برای ایجاد هر نوع وب سایتی استفاده کرد.
به عنوان مثال، شما می توانید از وردپرس برای موارد زیر استفاده کنید:
- وب سایت های استاتیک
- وبلاگ ها
- فروشگاه های تجارت الکترونیک
- انجمن ها
- شبکه های اجتماعی
- دوره های آنلاین
- سایت های عضویت
- نمونه کارها
- و غیره.
آشنایی بیشتر با بهترین نمونه های CMS
1. وردپرس

وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا است. وردپرس به عنوان یکی از بهترین ابزارهای CMS رایگان، بیش از ۶۵ درصد از تمام وب سایت های موجود در اینترنت را در اختیار دارد.
دلایل زیادی برای محبوبیت وردپرس وجود دارد. دانلود و استفاده از آن رایگان است، همچنین یادگیری آن آسان بوده، انعطافپذیر و سازگار با موتورهای جستجو است. به علاوه، هزاران تم و پلاگین آن را به یکی از قابل تنظیم ترین پلتفرم ها تبدیل کرده است. این قطعاً وردپرس را با تعریف اصلی CMS ما و موارد دیگر هماهنگ می کند!
علاوه بر این، استفاده از وردپرس برای تازه واردان آسان است، در حالی که به توسعه دهندگان آزادی کافی برای بازی با کد از طریق رابط CMS بالقوه منبع باز می دهد. مبتدیان می توانند از یک سطح پایه شروع کنند و مهارت های خود را در حین پیشبرد کسب کنند. اگر تا به حال با وردپرس به مشکل برخوردید، می توانید از انجمن قوی وردپرس برای کمک به عیب یابی استفاده کنید. به طور کلی، تقریباً برای هر نوع وب سایتی مناسب است. برای ساخت وب سایت عمومی، تجارت الکترونیک و وبلاگ نویسی، وردپرس بهترین سیستم مدیریت محتوای رایگان در بازار است.
2. جوملا

جوملا یکی از بهترین گزینه های CMS رایگان است زیرا دارای مجموعه ای چشمگیر از ویژگی ها است و بیش از 70 زبان را پشتیبانی می کند. جوملا یک CMS منبع باز خوب برای هر وب سایتی است که به مدیریت محتوای جامع نیاز دارد، به ویژه سایت های آموزشی یا وب سایت های پیچیده مانند شبکه های اجتماعی.
چندین قالب فرانت اند و بک اند برای کمک به شما در ایجاد یک پایه محکم در دسترس هستند. چیزی که جوملا را متمایز می کند، گروه های کاربری گسترده و گزینه های مدیریت کاربر، و بسیاری از ویژگی های داخلی مانند مدیریت جستجو و ابزارهای بازاریابی رایگان CMS است. همچنین میتوانید اطلاعات رضایت کاربر را جمعآوری و مدیریت کنید.
جوملا برنامه نویس پسند است. در عین حال، یک رابط کاربر پسند ارائه می دهد که آن را با تعریف CMS ما درست می کند.
3. دروپال

پس از وردپرس، دروپال دومین CMS رایگان محبوب است. اگر از افراد آگاه به فناوری بپرسید “سیستم مدیریت محتوا چیست؟” آنها به احتمال زیاد دروپال را به عنوان مثال ذکر می کنند. این موضوع به این دلیل است که از بین نرمافزارهای رایگان CMS که توصیه میکنیم، به فنیترین موارد نیاز دارد.
دروپال یک CMS رایگان برای ساخت وب سایت است، اما شما به هاست خود نیاز دارید. با پنل مدیریت پیشرفته، کنترل کاملی بر ارائه محتوا و مدیریت کاربر و مجوز می دهد. علاوه بر آن، سریع بارگیری می شود، ایمن است و از بیش از 100 زبان پشتیبانی می کند. قالب های آماده برای صنایع مختلف مانند گردشگری و تجارت الکترونیک آن را به یکی از بهترین گزینه های CMS برای ساخت یک وب سایت تبدیل کرده است.
در حالی که مبتدیان بهتر است از این CMS رایگان صرفنظر کنند، توسعه دهندگان نباید برای ساخت وب سایت های برجسته مشکلی داشته باشند.
4. نرم افزار Adobe Commerce ارائه شده توسط Magento

اگر تمرکز شما تنها بر تجارت الکترونیک است، Adobe Commerce یک راه حل کامل بازاریابی CMS، فروشگاه آنلاین و انتشار محتوا را ارائه می دهد. این نرم افزار در دو نسخه ارائه می شود: یک CMS منبع باز رایگان (همچنین به عنوان نسخه جامعه شناخته می شود)، و سرویس برتر فروخته شده توسط Adobe. چیزی که آن را برای مشاغل بزرگ جذاب می کند سرعت، امنیت و مقیاس پذیری درجه یک آن است. از پشتیبانی چند سایتی استفاده می کند و میتواند بهترین CMS رایگان برای هر کسبوکاری باشد که به بخشهای متفاوتی مانند زنجیره نیاز دارد.
تسویه حساب سریع و ادغام آسان با راه حل های عمده پرداخت مطمئنا صاحبان فروشگاه های آنلاین را خوشحال می کند. همینطور رابط کاربری بصری، مدیریت، تجزیه و تحلیل ها، تم ها. با این حال، برخلاف کاربران WooCommerce، کاربران Adobe/Magento ممکن است به دانش اولیه توسعه وب نیاز داشته باشند. اما این واقعاً دلیل نمیشود که زبانآموزان مشتاق آن را امتحان نکنند، زیرا با توجه به اینکه کاملاً با تعریف CMS که قبلاً توضیح دادیم مطابقت دارد.
5. Squarespace

Squarespace یک راه حل آماده برای ساخت تقریباً هر نوع وب سایتی است. این نرم افزار بسیار ساده است، هر کسی می تواند یک وب سایت بسازد، صاحبان فروشگاه های فیزیکی، حرفه ای ها، وبلاگ نویسان، هنرمندان. علاوه بر این، همراه با رسانه های اجتماعی بصری و ادغام بازاریابی CMS، و همچنین قالب های زیبا و یکی از تمیزترین داشبوردهایی که می توانید پیدا کنید ارائه می شود.
البته Squarespace یک CMS رایگان برای ساخت وب سایت نیست. این یک ابزار پولی با هزینه اشتراک است. خود قالبها به گونهای بهینهسازی شدهاند که برای انواع وبسایتها مناسب باشند.
اگر تنها چیزی که نیاز دارید یک راه آسان برای ساختن یک وب سایت جذاب است، Squarespace انتخاب شماست. لازم نیست در مورد مسائل فنی نگران باشید یا تعجب کنید که سیستم مدیریت محتوا چیست. در عوض، می توانید بر تولید محتوا و بازاریابی سریع و آسان CMS تمرکز کنید.
برخلاف ابزارهای قبلی، Squarespace یک سازنده وب سایت میزبانی شده است، بنابراین نیازی به خرید میزبانی وب خود ندارید. همه چیز با هزینه ماهیانه برای شما آماده می شود..
6. Wix

Wix مانند Squarespace کار می کند. با این حال، با Squarespace متفاوت است زیرا شامل یک برنامه CMS رایگان است و همچنین تعداد بیشتری از قالب ها را برای شروع ارائه می دهد.
برنامه های گام به گام Wix ساخت وب سایت را به یک فعالیت سرگرم کننده تبدیل می کند. راهاندازی Wix شما را در فرآیند انتخاب الگو راهنمایی میکند و اطمینان میدهد که قالبی مناسب برای وبسایت خود دریافت میکنید. همچنین رسانه های اجتماعی را ادغام می کند و شامل ویژگی های وبلاگ نویسی می شود. با این وجود، شما با یک وب سایت با لوگو و مارک Wix درگیر خواهید بود، مگر اینکه مایل به پرداخت هزینه برای حذف نام تجاری باشید.
برای اینکه این نمونه از CMS را در عمل ببینید، چند نمونه وب سایت Wix را بررسی کنید. سپس، میتوانید ببینید که Wix چگونه روی وردپرس قرار میگیرد.
نحوه ساخت وب سایت با سیستم مدیریت محتوا
آیا می خواهید وب سایت خود را با سیستم مدیریت محتوا بسازید؟ اگر چنین است، روند کلی چیزی شبیه به این است:
هاست و نام دامنه انتخابی خود را بخرید
سیستم مدیریت محتوای دلخواه خود را بر روی وب سرور خود نصب کنید
سیستم مدیریت محتوا را پیکربندی کنید تا نحوه ظاهر و عملکرد سایت شما را تعیین کند
نوشتن محتوا را با استفاده از رابط سیستم مدیریت محتوا شروع کنید
در واقع این کار به طرز شگفت آوری ساده است. و میزبان های زیادی هستند که حتی می توانند به نصب سیستم مدیریت محتوا برای شما کمک کنند، بنابراین می توانید مستقیماً بدون هیچ گونه تنظیمات فنی وارد ساخت سایت خود شوید.