سئو چیست؟

SEO مخفف “بهینه سازی موتورهای جستجو” است. به زبان ساده، این مفهوم به معنای فرآیند بهبود سایت شما برای افزایش بازدید آن است، زمانی که مردم محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو، جستجو می کنند. هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری برای جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه و فعلی به کسب و کار خود خواهید داشت.
سئو چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات ها برای خزیدن صفحات در وب، رفتن از سایتی به سایت دیگر، چرخیدن در بین محتواهای مختلف، جمع آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آنها در فهرست استفاده می کنند. فهرست را مانند یک کتابخانه غول پیکر در نظر بگیرید که در آن یک کتابدار می تواند یک کتاب (یا یک صفحه وب) برای کمک به شما پیدا کند که دقیقاً همان چیزی را که در آن زمان به دنبال آن هستید در اختیار شما قرار دهد.
سپس، الگوریتمها با در نظر گرفتن صدها عامل یا سیگنال رتبهبندی، صفحات موجود در فهرست را تجزیه و تحلیل میکنند تا تعیین کنند که صفحات ترتیب باید در نتایج جستجو برای یک پرسوجو نمایش داده شوند. در قیاس کتابخانه ما، کتابدار تک تک کتابهای موجود در کتابخانه را خوانده است و میتواند به شما بگوید که دقیقاً کدام یک پاسخ سؤالات شما را خواهد داشت.
عوامل موفقیت سئو را می توان نماینده ای برای جنبه هایی از تجربه کاربر در نظر گرفت. به این صورت است که رباتهای جستجو دقیقاً تخمین میزنند که یک وبسایت یا صفحه وب چقدر میتواند به جستجوگر آنچه را که جستجو میکند ارائه دهد.
بر خلاف تبلیغات پولی، شما نمی توانید برای به دست آوردن رتبه های جستجوی ارگانیک بالاتر به موتورهای جستجو پولی بپردازید، به این معنی که کارشناسان سئو باید کار کنند. اینجاست که سئو وارد می شود.
الگوریتم های جستجو به گونه ای طراحی شده اند که صفحات مرتبط و معتبر را نشان دهند و تجربه جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهند. بهینه سازی سایت و محتوای خود با در نظر گرفتن این عوامل می تواند به رتبه بندی صفحات شما در نتایج جستجو کمک کند.
در حالی که راهی برای به حداکثر رساندن نتایج وجود دارد، دستکاری کامل الگوریتم های جستجو تقریبا غیرممکن است. کسبوکارها اغلب به کوتاهترین مسیر برای رسیدن به نتایج ایدهآل با کمترین تلاش نگاه میکنند، اما سئو به عمل و زمان زیادی نیاز دارد. هیچ استراتژی سئوی وجود ندارد که بتوان چیزی را امروز با انتظار نتایج روشن فردا تغییر داد. سئو یک پروژه طولانی مدت است که با فعالیت روزانه و فعالیت مداوم همراه است.
موتورهای جستجو از ربات ها برای خزیدن در تمام صفحات وب سایت، دانلود و ذخیره آن اطلاعات در مجموعه ای به نام فهرست استفاده می کنند. همانطور که گفتیم این فهرست مانند یک کتابخانه است و هنگامی که شخصی چیزی را در آن جستجو می کند، موتور جستجو به عنوان کتابدار عمل می کند. موتور جستجو اطلاعات مربوطه را از پرس و جو جستجو می کند و نمایش می دهد و محتوای مرتبط با آنچه به دنبال آن بودند را به کاربران نشان می دهد. الگوریتم های موتورهای جستجو صفحات وب را در ایندکس تجزیه و تحلیل می کنند تا ترتیب نمایش آن صفحات در SERP (نتایج جستجو در اثر یک کلمه یا عبارت سرچ شده) را تعیین کنند.
چرا سئو برای بازاریابی مهم است؟

سئو باید بخش اساسی بازاریابی دیجیتال و حتی استراتژی محتوای شما باشد، زیرا افراد هر ساله اغلب با هدف تجاری برای یافتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات تریلیون ها جستجو انجام می دهند. جستجو اغلب منبع اصلی ترافیک دیجیتال برای برندها است و مکمل سایر کانال های بازاریابی است. دیده شدن بیشتر و رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما می تواند تأثیر مهمی بر نتیجه شما داشته باشد.
با این حال، نتایج جستجو در چند سال گذشته در حال تغییر بوده است تا به کاربران پاسخهای مستقیم و اطلاعاتی بدهد که به احتمال زیاد کاربران را به جای هدایت آنها به وبسایتهای دیگر، در صفحه نتایج نگه میدارد.
در مجموع، سئو پایه و اساس یک اکوسیستم بازاریابی جامع است. وقتی متوجه شدید که کاربران وب سایت شما چه می خواهند، درمرحله بعد می توانید آن ها را در کمپین و رپورتاژهای خود، در سراسر وب سایت، در میان ویژگی های رسانه های اجتماعی خود و موارد دیگر پیاده سازی کنید.
مزایای سئو
بهینه سازی موتور جستجو یک فعالیت بازاریابی ضروری برای قابل مشاهده کردن یک وب سایت یا کسب و کار در وب است. اما چندین مزیت دیگر را نیز برای شرکت ها فراهم می کند:
اعتماد و اعتبار ایجاد می کند
سایت هایی که رتبه بالایی در SERP دارند، از بالاترین کیفیت برخوردار بوده و قابل اعتمادترین ها هستند. نتایج نشان داده شده در صفحه اول مرتبط ترین هستند و در نتیجه اعتبار بیشتری برای کسب و کار یا وب سایت ایجاد می کنند. داشتن محتوای مناسب در سایت و تجربه کاربری خوب به رتبه بالاتر وب سایت کمک می کند.
مزیت رقابتی را فراهم می کند

وقتی سئوی خوب به طور مداوم به کار گرفته شود، کسانی که این کار را بیشتر و بهتر انجام می دهند از رقبا پیشی می گیرند. بسیاری از کسب و کارها احساس می کنند که نمی توانند در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرند. اما اگر تیمی برای رسیدن به این هدف تلاش کند و جلوتر از رقابت ظاهر شود، برتری رقابتی خواهد داشت.
به جذب افراد بیشتری می انجامد
سئو به جذب هر کاربری در هر زمانی کمک می کند، صرف نظر از مرحله سفر مشتری که کاربر در آن قرار دارد. برای جذب مخاطبان به محصولات و خدمات خاص، بر عبارات و کلمات کلیدی متکی است. کسبوکارها میتوانند فهرستی از کلمات کلیدی را ایجاد کنند که میخواهند برای آنها رتبهبندی کنند، سپس محتوا را حول آن کلمات کلیدی بسازند.
از بازاریابی محتوا پشتیبانی می کند
با داشتن لیستی از کلمات کلیدی برای رتبه بندی و ایجاد محتوا در اطراف آن کلمات کلیدی، کاربران به احتمال زیاد اطلاعات مورد نظر خود را پیدا می کنند. محتوا و سئو در هماهنگی با یکدیگر کار می کنند. یک سایت با ایجاد کانتنت یونیک و با کیفیت که برای آن کلمات کلیدی بهینه شده است، رتبه بهتری خواهد داشت. اطمینان از وجود کلمات کلیدی در سرفصل ها، توضیحات متا و بدنه محتوا، رتبه بندی آن عبارات را بهبود می بخشد.
نسبتا ارزان
برای داشتن یک استراتژی سئو موثر، شرکت ها باید روی زمان و منابع سرمایه گذاری کنند تا اثربخش باشند. شرکتهایی هستند که میتوانند به عنوان متخصص سئو برای مدیریت استراتژیها استخدام شوند، اما شرکتهایی با تیم مناسب میتوانند خودشان این کار را انجام دهند.
دریافت نتایج قابل اندازه گیری
ابزارها و داده های تحلیلی وجود دارد که می توان از آنها برای اندازه گیری اثربخشی تلاش های سئو استفاده کرد. گوگل آنالیتیکس می تواند داده های جامعی در مورد ترافیک ارگانیک ارائه دهد. داده ها شامل صفحاتی است که مشتریان با آنها درگیر هستند و کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجو. سپس می توان آن داده ها را با اقدامات مورد نظر انجام شده برای مشاهده نقش SEO در تعامل یا جذب مشتری، ارجاع داد.
در مطالب آینده در خصوص تکنیک ها و ابزارهای سئو صحبت خواهیم کرد تا بیشتر با این مفهوم مهم آشنا شوید.