سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو

سئوی on-page چیست؟

سئوی on-page (که گاهی به آن سئوی سایت می گویند) فرآیند بهینه سازی بخش هایی از صفحات وب شما است تا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند و ترافیک موتورهای جستجو بیشتری را به دست آورند. این کار شامل به‌روزرسانی محتوای صفحه، برچسب‌های عنوان، لینک های داخلی و موارد دیگر است.

موتورهای جستجو مانند گوگل به کلمات کلیدی و دیگر نشانه های سئوی on-page نگاه می کنند تا بررسی کنند که آیا یک صفحه با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد یا خیر و اگر موتور جستجو تشخیص دهد که صفحه برای کاربر مفید است، آن را در نتایج جستجو بالاتر نمایش می دهد.

تفاوت بین سئوی on-page و سئوی off-page چیست؟

تفاوت بین سئوی on-page و سئوی off-page چیست؟

سئوی on-page هر کاری را که می توانید در یک صفحه وب برای بهبود رتبه خود انجام دهید، پوشش می دهد.

در حالی که سئوی off-page هر چیزی را که می توانید در خارج از سایت خود (یا به صورت خارجی) در تلاش برای افزایش رتبه خود بهینه سازی کنید، پوشش می دهد. بک لینک ها بدون شک بزرگترین عامل سئوی off-page هستند. نمونه های دیگر شامل شبکه های اجتماعی و روابط عمومی است.

هر دو یعنی سئوی on-page و سئوی  off-page بخش مهمی از هر استراتژی سئو خوب هستند.

اما شما کنترل بیشتری روی عوامل سئوی on-page دارید. بنابراین تمرکز بر روی آنها مکان خوبی برای شروع در هنگام ایجاد استراتژی سئو است.

چرا سئوی on-page مهم است؟

موتورهای جستجو از کلمات کلیدی و سایر عناصر سئوی on-page استفاده می کنند تا بررسی کنند که آیا یک صفحه با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد یا خیر و اگر صفحه مرتبط و مفید باشد، گوگل آن را در اختیار کاربر قرار می دهد.

به عبارت دیگر، گوگل هنگام رتبه بندی صفحات به سیگنال های سئوی on-page توجه می کند.

الگوریتم گوگل همیشه در حال تغییر است، اما گوگل همچنان تجربه کاربر را در اولویت قرار می دهد. گوگل توصیه می کند که روی «محتوای اول» تمرکز کنید. به این معنا که ایجاد محتوای ارزشمند که با هدف کاربر مطابقت داشته باشد، مهم‌تر از همیشه است.

اکنون، بیایید به این موضوع نگاهی بیندازیم که چگونه می‌توانید محتوای خود را به‌روزرسانی کنید تا بهترین شیوه‌های سئوی on-page را منعکس کند.

نحوه بهینه سازی محتوای خود برای سئوی on-page

نحوه بهینه سازی محتوای خود برای سئوی on-page

سئوی on-page بسیار بیشتر از افزودن کلمات کلیدی به صفحات وب شماست.

در اینجا توضیح مختصری درباره نحوه عملکرد فرآیند رتبه بندی آورده شده است:

گوگل با “خزیدن” یا ارزیابی صفحات در وب شروع می کند.

در مرحله بعد، گوگل ممکن است صفحه را «شاخص» کند. از فاکتورهای زیادی، از جمله عوامل سئوی سایت، برای تعیین اینکه صفحه در مورد چیست و چگونه باید رتبه بندی شود استفاده می کند.

اگر گوگل تصمیم بگیرد صفحه ای را فهرست کند، می توان از طریق جستجوی گوگل به آن دسترسی پیدا کرد.

اما گوگل تضمین نمی کند که هر صفحه ایندکس شود، یا اصلاً در نتایج جستجو نشان داده شود.

بنابراین مهم است که عناصر سئوی on-page که در زیر توضیح داده شده اند را تغییر دهید تا به بهترین نحو با گوگل ارتباط برقرار کنید که صفحه شما در مورد چیست.

به این ترتیب، می تواند شما را برای پرس و جوهای مرتبط در نتایج جستجو رتبه بندی کند.

بیایید شروع کنیم.

محتوای منحصر به فرد و بهینه بنویسید

یکی از مهم ترین مراحل سئوی on-page که باید بردارید، ایجاد محتوای یونیک و با کیفیت بالا است که با هدف جستجوی خوانندگان شما مطابقت داشته باشد.

با انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای یافتن موضوعات مرتبط و کلمات کلیدی هدف شروع کنید.

هنگامی که کلمات کلیدی خود را انتخاب کردید، نوبت به ایجاد محتوای خود می رسد.

چندتا از بهترین روش ها برای ایجاد محتوای بهینه و با کیفیت بالا عبارتند از:

کلمات کلیدی را به طور طبیعی در محتوای خود بگنجانید.

مطمئن شوید که محتوای شما با هدف جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما مطابقت دارد.

به طور کامل به سؤال پاسخ دهید، محتوای شما باید برای کاربران مفید باشد.

محتوای منحصر به فردی بنویسید که چیزی را که رقبا ارائه نمی دهند ارائه می دهد.

البته از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی خودداری کنید.

شامل محتوای بصری باشد.

نکته حرفه‌ای: هنگام برنامه‌ریزی محتوا، دسته‌های موضوعی یا گروه‌هایی از پست‌ها و صفحاتی را که حول یک موضوع اصلی می‌چرخند ایجاد کنید. این کار به شما کمک می کند تا موضوعات مهمی را برای پوشش دادن طوفان فکری کنید و مطمئن شوید که تمام موضوعات فرعی مرتبط را پوشش داده اید.

بهینه سازی تایتل تگ ها یا برچسب های عنوان

بهینه سازی تایتل تگ ها یا برچسب های عنوان

تگ‌های عنوان (Title Tags) تکه‌هایی از کد HTML هستند که نشان می‌دهند عنوان یک صفحه چیست. و آن عنوان را در موتورهای جستجو، پست های رسانه های اجتماعی و برگه های مرورگر نمایش دهید.

علاوه بر این، برچسب‌های عنوان یک عامل رتبه‌بندی هستند. و می تواند بر تصمیم کاربر برای کلیک کردن روی یک صفحه تأثیر بگذارد.

آنها در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) به این شکل هستند:

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام نوشتن برچسب عنوان خود رعایت کنید:

مختصر بنویسید: توصیه می‌شود برچسب‌های عنوان را بین 50 تا 60 کاراکتر نگه دارید تا Google آنها را قطع نکند.

کلمه کلیدی مورد نظر خود را درج کنید. این کار به گوگل و کاربران کمک می کند تا تعیین کنند صفحه شما در مورد چیست.

منحصر به فرد باشید: از تگ‌های عنوان تکراری خودداری کنید تا هدف هر صفحه برای گوگل واضح باشد (و کاربران بدانند روی چه چیزی کلیک می‌کنند).

کلمات کلیدی هدف را به صورت استراتژیک قرار دهید

حالا شما کلمات کلیدی مورد نظر خود را دارید. اکنون زمان آن است که آنها را به صورت استراتژیک در محتوای خود قرار دهید.

گوگل محتوای شما را اسکن می کند تا ببیند یک صفحه در مورد چیست و خوانندگان نیز احتمالاً همین کار را خواهند کرد.

بنابراین باید کلمات کلیدی مورد نظر خود را در این زمینه های کلیدی قرار دهید:

H1

پاراگراف اول

سرفصل های فرعی (H2s، H3s و غیره)

این به گوگل کمک می کند تا زمینه موضوع صفحه شما را به دست آورد. و کاربران می توانند به سرعت تشخیص دهند که آیا صفحه با هدف جستجوی آنها مطابقت دارد یا خیر.

توضیحات متا (متا دیسکریپشن) جذاب بنویسید

توضیحات متا (متا دیسکریپشن)

توضیحات متا یک عنصر HTML است که برای توصیف محتوای صفحه وب شما استفاده می شود.

معمولاً در SERP زیر عنوان صفحه شما نشان داده می شود. مثل این:

توضیحات متا مستقیماً بر رتبه بندی گوگل تأثیر نمی گذارد.

اما آنها می توانند عامل تعیین کننده بین کلیک کاربر بر روی صفحه شما یا انتخاب صفحه دیگری باشند. این بدان معناست که آنها می توانند ترافیک جستجوی بیشتری رابه وب سایت شما وارد کنند.

و اگر توضیحات متا شما با هدف جستجوی کاربر (یا محتوای موجود در صفحه) مطابقت نداشته باشد، گوگل ممکن است توضیحات خود را برای SERP انتخاب کند.

بنابراین بهتر است این بهترین شیوه‌ها را دنبال کنید تا شانس گوگل خود را با استفاده از توضیحات متا انتخابی خود افزایش دهید:

دستگاه های تلفن همراه را در نظر بگیرید: گوگل توضیحات متا را پس از حدود 120 کاراکتر در تلفن همراه کوتاه می کند. بنابراین بهتر است آنها را کوتاهتر نگه دارید.

کلمه کلیدی مورد نظر خود را درج کنید: این کار به کاربران کمک می کند تعیین کنند که آیا صفحه آنها با هدف جستجوی آنها مطابقت دارد یا خیر. گوگل همچنین کلمات کلیدی (و مترادف کلمات کلیدی) را که با عبارت جستجوی کاربر مطابقت دارند، پررنگ می کند. که این کار از نظر بصری خودنمایی کرده و می تواند کلیک ها را افزایش دهد.

یک CTA (کال تو اکشن) اضافه کنید. کاربران را تشویق کنید تا با عبارات CTA کلیک کنند (مانند “رایگان امتحان کنید” یا “بیشتر بدانید”).

از سرفصل ها و زیر عنوان ها (Headings and Subheadings) برای ساختار صفحه خود استفاده کنید.

Headings and Subheadings

تگ های H1 و عنوان های بعدی به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی صفحه شما را مرور کنند و به گوگل اجازه می دهید سلسله مراتب صفحه شما را درک کند.

ببینید چقدر خواندن یک صفحه بدون سرفصل های سازماندهی شده (در مقایسه با صفحه ای که سرفصل های ساختارمند دارد) دشوار است؟

سرفصل ها همچنین به گوگل کمک می کنند ساختار صفحه شما را بهتر درک کند و تعیین کند که آیا صفحه شما با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد یا خیر که می تواند به شما کمک کند برای کلمات کلیدی مرتبط رتبه بالاتری کسب کنید.

شما می توانید از کلمات کلیدی و تغییرات کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید تا به گوگل زمینه بیشتری در مورد ساختار صفحه خود و اطلاعاتی که پوشش می دهید ارائه دهید.

از H1 به عنوان عنوان یا تیتر صفحه خود استفاده کنید و برای پوشش موضوعات فرعی از H2 استفاده کنید. اگر نیاز دارید که محتوا را با جزئیات بیشتری پوشش دهید، از H3s، H4s و غیره استفاده کنید.

URL ها را بهینه کنید

گوگل استفاده از URL های ساده ای را توصیه می کند که به نظر «رمزآمیز» یا ترسناک نیستند. به عبارت دیگر:

از کلمات مرتبط با محتوای خود استفاده کنید تا کاربران بتوانند بفهمند صفحه شما در مورد چیست. البته نه اعداد تصادفی، تاریخ انتشار یا جملات کامل. تم های وب سایت اغلب به طور پیش فرض از آنها استفاده می کنند، بنابراین مهم است که URL خود را قبل از انتشار به روز کنید.

استفاده از کلمه کلیدی مورد نظر خود در URL خود راه خوبی برای اطمینان از مطابقت URL شما با موضوع محتوای شما است.

هرچه گوگل زمینه بیشتری در مورد یک صفحه خاص داشته باشد، بهتر می تواند آن را درک کند. و اگر گوگل بفهمد یک صفحه درباره چیست، می‌تواند آن را با عبارت‌های جستجوی مرتبط مطابقت دهد.

لینک های داخلی اضافه کنید

لینک های داخلی لینک هایی هستند که به صفحات مختلف در یک سایت اشاره می کنند.

لینک های داخلی بخش مهمی از بهینه سازی سئوی درون صفحه هستند. چرا؟ به این دلایل:

آنها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا ساختار سایت شما و چگونگی ارتباط صفحات با یکدیگر را درک کنند.

آنها به خزنده‌های گوگل اجازه می‌دهند صفحات جدید را کشف کرده و به آن‌ها پیمایش کنند.

آنها به گوگل سیگنال می دهند که صفحه لینک داده شده با ارزش است.

آنها به کاربران کمک می کنند تا در وب سایت شما حرکت کنند (و آنها را برای مدت طولانی تری در سایت خود نگه می دارید).

افزودن لینک های داخلی از یک صفحه به صفحه دیگر به گوگل نشان می دهد که این صفحات مرتبط هستند و به گوگل کمک می کند تا بفهمد آیا صفحات می توانند با هدف جستجوی کاربر مطابقت داشته باشند یا خیر که می تواند به رتبه بندی شما کمک کند.

لینک های خارجی اضافه کنید

لینک های خارجی

لینک های خارجی لینک هایی در سایت شما هستند که به سایت های دیگر اشاره می کنند.

لینک های خارجی مهم هستند زیرا باعث افزایش تجربه کاربر و ایجاد اعتماد بین مخاطبان شما می شوند.

بحث هایی در مورد اینکه آیا لینک های خارجی به طور مستقیم بر رتبه بندی تأثیر می گذارند یا خیر وجود دارد. اما گوگل گفته است که افزودن لینک به منابع معتبر خارجی راهی عالی برای ارائه ارزش به کاربران شماست و ارائه تجربه کاربری قوی همیشه چیز خوبی است.

بنابراین، مطمئن شوید که لینک هایی به وب سایت های معتبر و قابل اعتماد در محتوای خود قرار داده اید. یک قانون سرانگشتی خوب این است که به منابع خود لینک دهید، اما به احتمال زیاد فرصت های لینک خارجی دیگری را خواهید یافت.

بهینه سازی تصاویر

گنجاندن تصاویر در محتوای شما شانس شما را برای رتبه بندی در Google Images افزایش می دهد  که 22.6٪ از کل جستجوها را تشکیل می دهد. این یک راه عالی برای جذب ترافیک بیشتر به سایت شما است.

یک مکان خوب برای شروع بهینه سازی تصاویر، نوشتن متن جایگزین توصیفی برای آنها است. متن جایگزین (alt text) متن موجود در کد HTML است که تصویری را در یک صفحه وب توصیف می کند و دو هدف اصلی دارد:

زمینه را برای خزنده های موتورهای جستجو فراهم می کند.

این کار به افرادی که از صفحه خوان ها استفاده می کنند اجازه می دهد تا توضیحات تصاویر را بشنوند.

چند نکته برای نوشتن متن جایگزین خوب:

مختصر بنویسید: صفحه خوان ها بعد از حدود 125 کاراکتر خواندن متن جایگزین را متوقف می کنند.

یک کلمه کلیدی هدف در آن قرار دهید: کلمه کلیدی مورد نظر خود را برای زمینه درج کنید.

متن جایگزین را به تصاویر تزئینی اضافه نکنید. گرافیک هایی مانند شکستگی صفحه افقی، ذره بین در نوار جستجو و غیره، نیازی به توضیح بیشتر ندارند.

نام فایل های توصیفی را بنویسید: گوگل از طریق نام فایل ها، زیرنویس ها و موارد دیگر در مورد موضوع صفحه اطلاعات می گیرد. بنابراین چیزی مانند white-dress-pants.jpg از نام عمومی مانند IMG353.jpg مفیدتر است.

فشرده سازی تصاویر: از گزینه های رایگان مانند ImageOptim برای فشرده سازی تصاویر برای بارگذاری سریعتر استفاده کنید.

بهینه سازی برای تعامل کاربر

بهینه سازی برای تعامل کاربر

اگر کاربران زمان بیشتری را صرف آن کنند، ممکن است گوگل رتبه‌بندی بالاتری برای صفحه شما کسب کند. اگر کاربران خیلی زود یا بدون انجام برخی اقدامات خاص را ترک کنند، ممکن است گوگل فکر کند صفحه شما مشکلی دارد.

ممکن است اصطلاحاتی مانند زمان ماندن (dwell time) و نرخ پرش (bounce rate) را شنیده باشید، اما آیا موتورهای جستجو واقعاً به این معیارها اهمیت می دهند؟

این موارد مطمئنا مهم شمرده می شوند. گوگل از آنچه که آنها «داده‌های تعامل» می‌نامند استفاده می‌کند تا تعیین کند آیا یک نتیجه جستجو به یک عبارت جستجو مرتبط است یا خیر.

این داده ها به گوگل کمک می کند تا ارتباط یک صفحه را از طریق یادگیری ماشینی (machine learning) بهتر تجزیه و تحلیل کند.

یکی از راه‌های اطمینان از اینکه کاربران هنگام ورود به صفحه به آنچه که به دنبال آن هستند می‌رسند، قرار دادن محتوای نوشتاری مهم «در بالای صفحه» است (جایی که کاربران می‌توانند قبل از پیمایش آن را ببینند).

مثال بالا به طور مستقیم به پرس و جو می پردازد. بنابراین کاربر بلافاصله پاسخ خود را دریافت می کند.

از سوی دیگر، شروع صفحه خود با یک تبلیغ یا یک تصویر بزرگ، ممکن است تجربه کاربری ضعیفی ایجاد کند.

مانند این مثال، که در آن نمی‌توانید محتوای نوشته شده را بدون پیمایش به پایین ببینید:

همچنین نوشتن محتوایی که به راحتی قابل مرور باشد مفید است.

اکثر کاربران تک تک کلمات صفحه شما را نمی خوانند. بنابراین باید برای آنها آسان‌تر کنید تا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

زیر سرفصل ها (Subheaders) می توانند به خوانایی کمک زیادی کنند:

مانند پاراگراف های کوتاه

و لیست ها (bulleted lists)

و البته، تصاویر و عکسهای مفیدی را برای پشتیبانی از محتوای نوشتاری خود در نظر بگیرید.

راه دیگری که می توانید تعامل کاربر را تشویق کنید، گنجاندن CTA های مرتبط در محتوای خود است.

یک گام منطقی بعدی این است که محتوای خود را برای فاکتورهای سئوی on-page بررسی کنند.

فقط مطمئن شوید که CTA های شما به طور چشمگیری زمان بارگذاری صفحه را افزایش نمی دهد یا بر تجربه کاربر تأثیر منفی نمی گذارد.

تاکتیک های پیشرفته سئوی on-page

تاکتیک های پیشرفته سئوی on-page

هنگامی که اصول اولیه را به دست آوردید، می توانید تکنیک های پیشرفته تر بهینه سازی صفحه سئو را امتحان کنید.

بیایید با یک عامل مهم سئوی on-page شروع کنیم: سرعت صفحه (page speed).

بهینه سازی برای سرعت صفحه

ما ممکن است هرگز همه فاکتورهای رتبه بندی گوگل را نشناسیم. اما ما می دانیم که سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی تایید شده است. بنابراین بهینه سازی برای سرعت صفحه از همیشه مهمتر است.

می‌توانید از ابزار رایگان PageSpeed Insights Google برای دریافت امتیاز عملکرد کلی برای تلفن همراه و دسکتاپ، علاوه بر پیشنهادات کاربردی برای بهبود، استفاده کنید.

این ابزار Core Web Vitals Google را ارزیابی می‌کند، عواملی که بر تجربه صفحه تأثیر می‌گذارند.

Core Web Vitals عبارتند از:

Largest Contentful Paint (LCP): مدت زمانی که طول می کشد تا محتوای اصلی بارگذاری شود.

First Input Delay (FID): مدت زمانی که طول می کشد تا وب سایت شما به اولین تعامل کاربر پاسخ دهد (مثل کلیک روی یک لینک)

Cumulative Layout Shift (CLS): با بارگیری محتوای بیشتر (به عنوان مثال، بنرها، تصاویر) صفحه وب خود را تغییر دهید (یا به سمت پایین حرکت کند)

برای شروع، URL خود را وارد کرده و روی دکمه “Analyze” کلیک کنید:

و در اینجا لیست کاملی از خطاهایی که ممکن است سایت شما را کند کند می آید، همچنین یک گزارش “فرصت ها” وجود دارد که پیشنهاداتی برای بهبود ارائه می دهد:

Featured Snippets را هدف قرار دهید

از آنجایی که فیچر اسنیپت ها در «موقعیت صفر، position zero » بالاتر از سایر نتایج ارگانیک ظاهر می‌شوند، می‌توانند به افزایش نرخ کلیک (CTR) شما کمک کنند.

در اینجا اشکال مختلفی از قطعه های برجسته وجود دارد، از جمله:

تعاریف

جداول

لیست ها

فیلم ها

برخی از راه‌های هدف قرار دادن برای فیچر اسنیپت عبارتند از:

پاسخ دادن به پرسش به روشی مختصر و کاربر پسند

درک هدف جستجوی کاربر

قالب بندی پاسخ بر این اساس، می تواند یک پاسخ سریع یک یا دو جمله ای، یک جدول، یک ویدیو و غیره باشد.

Schema Markup را اضافه کنید

Schema Markup

Schema Markup ا اصطلاحا نشانه گذاری طرحواره به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا اطلاعات وب سایت شما را بهتر درک کنند. این کار کدی را به صفحه ای اضافه می کند که با موضوع صفحه ارتباط برقرار می کند. بنابراین می توانید به موتورهای جستجو انتقال دهید که صفحه شما در مورد یک رویداد است، حاوی دستور العمل و غیره است و نتیجه SERP می تواند منعکس کننده آن باشد.

استفاده از اسکما می تواند قطعه های غنی را در SERP ارائه دهد.

علاوه بر اشغال فضای ارزشمندتر در SERP، اسکما همچنین می تواند CTR صفحه شما را بهبود بخشد. مثال بالا از نشانه گذاری طرح دستور غذا استفاده می کند. اما می توانید انواع مختلفی را به صفحات خود اضافه کنید.

انواع رایج اسکما عبارتند از:

بررسی ها

محصولات

مناسبت ها

مردم

کسب و کار های محلی

و موارد بیشتر.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا