سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو

سئوی تکنیکال (Technical SEO) چیست؟

سئوی تکنیکال (Technical SEO) به بهینه‌سازی وب‌سایت و سرور اشاره دارد که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را به طور مؤثرتری کراول و فهرست کنند (برای کمک به بهبود رتبه‌بندی ارگانیک).

موتورهای جستجو در نتایج جستجو به وب‌سایت‌هایی که ویژگی‌های تکنیکالی خاصی را نشان می‌دهند بیشتر بها می دهند و توجه می کنند، به عنوان مثال اتصال امن، طراحی یا زمان بارگذاری سریع و سئوی تکنیکال کاری است که باید انجام دهید تا مطمئن شوید وب‌سایتتان توسط موتورهای جستجو کراول می شود.

سئوی تکنیکال چیست؟

فرض کنید وب سایت خود را راه اندازی کرده اید، محتوای جذاب منتشر کرده اید و در بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری کرده اید. شما معتقدید که سایت شما اکنون برای سیل بازدیدکنندگانی که می توانند مشتری شما شوند آماده شده است. به همین دلیل، به موضوعی به نام یادگیری سئوی تکنیکال فکر نمی کنید.

اما بعد متوجه می شوید که ترافیک وب سایت شما در حال کاهش است و رتبه سایت شما به آن خوبی که انتظار داشتید نیست. چه چیزی اشتباه پیش رفته است؟

Technical SEO

ممکن است برخی از مشکلات سئوی تکنیکال را داشته باشید. اما چیزی که خیلی ها متوجه نمی شوند این است که رفع این مشکلات برای بهبود امتیاز جستجوی شما بسیار مهم است. عدم رفع این مشکلات می تواند منجر به خطاهای کراول و تعداد کم مخاطبان شود. این بدان معنی است که شما نمی توانید ترافیک وب سایت را به فروش واقعی کسب و کار تبدیل کنید.

سئوی تکنیکال به روشی اطلاق می‌شود که تضمین می‌کند یک وب‌سایت با شرایط فنی جدیدترین موتورهای جستجو برای ارتقای رتبه‌بندی ارگانیک صفحه مطابقت دارد. این به بهینه سازی وب سایت مربوط می شود که به عنکبوت های موتورهای جستجو یا ربات های اینترنتی کمک می کند تا وب سایت را با کارایی بیشتر کراول کرده و فهرست کنند.

برای درک بهتر سئوی تکنیکال، باید در نظر داشته باشید که موتورهای جستجوی مدرن از فاکتورهای رتبه بندی مختلفی استفاده می کنند. اینها شامل امنیت سایت، سرعت سایت و معماری سایت است. این عوامل تعیین می‌کنند که کدام وب‌سایت‌ها در بالای نتایج جستجو قرار می‌گیرند: وب‌سایت‌هایی که احتمال بیشتری برای ایجاد پایگاه مشتری قوی‌تری دارند.

سئوی تکنیکال اصطلاح عمومی برای اجزایی است که رشد ارگانیک وب سایت شما را تعیین می کند. این مؤلفه‌های ضروری سئوی تکنیکال شامل فهرست‌سازی، رندرینگ، کراول و غیره است اما شامل ساخت لینک، تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل، بک لینک، بهینه سازی محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی نمی شود.

به عبارت ساده، سئوی تکنیکال تنها الزامات خاص موتور جستجو را برای بهبود کراول و ایندکس سازی پوشش می دهد. خزیدن یا کراول کردن به این معنی است که ربات های اینترنتی تمام محتوای مختلف صفحات وب شما را بررسی می کنند. ایندکی کردن به ذخیره و سازماندهی محتوای شناسایی شده در طول فرآیند خزیدن اشاره دارد. اگر صفحه با موفقیت ایندکس شود، واجد شرایط حضور در موتورهای جستجو می شود.

همگام با موتورهای جستجو

همگام با موتورهای جستجو

موتورهای جستجو به طور مداوم پیچیده تر می شوند. الگوریتم‌های رتبه‌بندی یا الزامات موتورهای جستجوگر روز به روز به‌خوبی تنظیم می‌شوند. گزارش ها حاکی از آن است که گوگل هر سال 500 تا 600 بار الگوریتم موتور جستجوی خود را تغییر می دهد. و تولیدکنندگان محتوا و کسب‌وکارها باید با این تغییرات همگام باشند.

این بدان معناست که سئوی تکنیکال سایت شما باید در اصلاح بی پایان باشد تا با موتورهای جستجو همگام شود. بهینه سازی و سئوی تکنیکال بهترین محیط تجاری ممکن را برای وب سایت شما فراهم می کند. شما می توانید بدون تمام موانع غیر ضروری در صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرید.

در حالی که جزئیات سایت شما ممکن است تغییر کند، هدف ثابت می ماند: رتبه بندی بهتر صفحه نتایج موتور جستجو (SERP). آسان‌تر کردن سایت شما برای کراول و فهرست‌بندی برای عنکبوت‌های موتور جستجوی وب، برای استراتژی سئوی تکنیکال شما ضروری است.

اهمیت سئوی تکنیکال

اهمیت سئوی تکنیکال

شما همیشه می توانید بهترین وب سایت را با محتوای کاربردی و خوش نوشته داشته باشید. اما اگر موتور جستجو نتواند صفحات وب شما را شناسایی، کراول و فهرست بندی کند، محتوای خود را به حداکثر هدف نمی رسانید. در نتیجه، افراد بسیار کمی وب سایت شما را خواهند دید.

این فقط نوک کوه یخ است. حتی اگر یک موتور جستجو تمام محتوایی را که دارید فهرست کند، به این معنی نیست که کار کامل شده است.

سایت شما تنها در صورتی برای سئوی تکنیکال کاملا بهینه می شود که از الزامات موتورهای جستجو پیروی کند. باید سازگار با موبایل، ایمن و عاری از مشکلات محتوای تکراری باشد. از جمله موارد دیگر، باید زمان بارگذاری سریع نیز داشته باشد. اگر دسترسی به محتوای شما برای موتورهای جستجو راحت باشد، می توانید فرصت بسیار بهتری برای رتبه بندی بالاتر از حد معمول داشته باشید.

سئوی فنی چه تفاوتی با سایر انواع سئو دارد؟

سئوی فنی چه تفاوتی با سایر انواع سئو دارد؟

سه نوع بهینه سازی موتور جستجو (SEO) وجود دارد که شامل سئوی on-page، سئوی off-page و سئوی تکنیکال هستند. سئو داخلی یا ان پیج با بهینه سازی محتوا و صفحات وب سایت ارتباط دارد. در این میان سئوی خارجی یا آف پیج، به برقراری ارتباط و لینک بین وب سایت ها اشاره دارد.

اجازه دهید قبل از شروع ایجاد یک محیط بازاریابی سالم، معنای هر نوع سئو را مجددا بررسی کنیم.

سئوی on-page

سئو داخلی به عناصری اشاره دارد که در رتبه اول سایت شما قرار دارند تا رتبه بندی بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید. به عنوان یک مالک وب سایت، شما بر سئوی on-page کنترل دارید زیرا همه اجزا در وب سایت شما هستند. سئوی on-page شامل لینک داخلی، نامگذاری URL و قالب بندی محتوا است. همچنین توضیحات متا، استفاده از کلمه کلیدی و بهینه سازی تصویر (متن جایگزین تصویر یا آلت تکست) را پوشش می دهد.

چند نکته برای بهبود سئوی on-page شما

  • محتوای یونیک و با کیفیت بنویسید
  • به طور مداوم منتشر کنید
  • از ساختارهای URL مناسب استفاده کنید
  • تگ های عنوان و توضیحات متا را بهینه کنید

سئو off-page

در سئوی off-page، باید به اشخاص ثالث اعتماد کنید. شما از تکنیک هایی خارج از وب سایت خود برای بهبود رتبه بندی جستجوی خود استفاده خواهید کرد.

رایج ترین استراتژی در سئوی off-page ، پروفایل بک لینک با کیفیت است. اگر صفحه خاصی خارج از سایت شما به صفحه وب شما لینک داده شود، وب سایت شما می تواند بازدیدکنندگان بیشتری ایجاد کند. اگر لینک های با کیفیت بیشتری دارید که به صفحه شما باز می گردند، سایت شما می تواند رتبه بالاتری داشته باشد.

کیفیت هر بک لینک مهم است. رتبه شما بستگی به محبوبیت وب سایتی دارد که به صفحه شما لینک می دهد.

چند نکته برای بهبود سئوی off-page

  • از طریق پست مهمان لینک ها را دریافت کنید
  • نفوذ در بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • اینفوگرافیک های قابل اشتراک گذاری ایجاد کنید

سئوی تکنیکال

مانند سئو داخلی، سئوی تکنیکال نیز کاملاً تحت کنترل شما به عنوان مالک وب سایت است. این نوع سئو به کدهای داخل سایت شما مربوط می شود. اجازه دهید سرعت سایت را به عنوان مثال در نظر بگیریم. اگر وب سایت شما بسیار کند بارگذاری شود، رتبه شما از رقبای شما با صفحات سریعتر پایین تر خواهد بود.

راه هایی برای بهبود سئوی فنی

راه هایی برای بهبود سئوی فنی

بهبود سئوی تکنیکال وب سایت شما نباید کار دلهره آوری باشد.

در این بخش، چک لیستی از کارهای ضروری را که می توانید برای بهینه سازی سایت خود به درستی انجام دهید، به اشتراک می گذاریم. پیروی از این موارد تضمین می کند که ساختار سایت شما، الگوریتم های موتور جستجو را برای رتبه بهتر راضی می کند.

پیدا کردن و رفع خطاها

شما باید به دنبال خطاهای موجود سایت بگردید و آنها را برطرف کنید. این خطاهای فنی می توانند خزنده ها را از فهرست کردن صفحات وب شما مسدود کنند.

برای این کار می توانید یک ممیزی فنی سئو انجام دهید. این فرآیند بررسی سلامت سایت شما و دریافت خطی از تعمیرات یا اصلاحاتی است که ممکن است برای بازسازی آن مورد نیاز باشد.

ابزارهای خاصی وجود دارد که می توانید برای انجام ممیزی SEO استفاده کنید. این ابزارها خطاهای مربوطه را شناسایی می کنند، اطلاعات قابل دانلود را ارائه می دهند و راه حل های ممکن را پیشنهاد می کنند.

بازنگری در معماری وب سایت

معماری سایت اساساً نحوه ادغام محتوا یا اطلاعات در وب سایت شما است. نمونه ای از این سازماندهی صفحات وب مربوط به دسته بندی است.

معماری وب سایت بر نحوه عبور عنکبوت های وب و کاربران انسانی در وب سایت تأثیر می گذارد. اگر معماری سایتی معقول و منطقی دارید، خزنده ها راحت تر می توانند وب سایت شما را ایندکس کنند.

برای بهبود معماری سایت خود باید موارد زیر را انجام دهید:

بهبود معماری سایت

مطمئن شوید که نقشه سایت XML دارد. نقشه سایت حاوی اطلاعاتی در مورد هر صفحه در سایت شما است. این فهرستی از تمام صفحات مهم در سایت شما است که برای اطمینان از یافتن، کراول کردن و فهرست بندی موتورهای جستجو آنها را تنظیم می کند. اینها شامل اطلاعاتی در مورد آخرین اصلاحات هر صفحه و تعداد دفعات تغییر هر صفحه است./li>

اطمینان حاصل کنید که آدرس ها یا URL های وب سایت را با یک جریان عمومی سازماندهی کنید. کاربران و خزنده ها را با مبادله دسته ها و زیرمجموعه ها گیج نکنید.

مطمئن شوید که ساختارهای URL را برای جستجو بهینه کرده اید. فراموش نکنید که کلمات کلیدی ضروری و مرتبط را نزدیک به دامنه اصلی (نام سایت) اضافه کنید. تمرین کنید طول URL را فقط 60 کاراکتر نگه دارید.

مشکلات محتوای تکراری را حذف کنید

از ایجاد و ارسال پست های وبلاگ تکراری در چندین صفحه در یک سایت جریمه رسمی دریافت نمی کنید. اما به دلایل مختلف همچنان باید از شر مشکلات محتوای تکراری خلاص شوید.

خزنده های وب نمی دانند کدام نسخه از محتوا، نسخه اصلی است. این بدان معنی است که آنها نمی توانند تعیین کنند که چه صفحه ای در SERP ها نشان داده شود و این می تواند منجر به رتبه پایین سایت شما شود.

می توانید از ابزارهای خاصی برای رفع مشکلات محتوای تکراری در سایت استفاده کنید. برخی از خطاها فقط از شما می خواهند که متا را بازنویسی کنید تا به عنوان اصلی به نظر برسد. کل صفحات محتوای تکراری ممکن است نیاز به تغییر مسیر 301 داشته باشند. ریدایرکت 301 بازدیدکنندگان انسانی و خزنده‌های موتورهای جستجو را به URL متفاوتی از آدرسی که از نتایج انتخاب کرده‌اند ارسال می‌کند.

راه های دیگر برای بهبود سئوی تکنیکال

بهبود سرعت سایت

بهبود سرعت سایت

این یکی از بزرگترین فاکتورهای رتبه بندی برای موتورهای جستجو است. به این ترتیب، اطمینان از بارگیری سریع صفحات شما ضروری است. موتورهای جستجو سایت هایی را ترجیح می دهند که سریع بارگذاری شوند: سرعت صفحه یک سیگنال رتبه بندی مهم در نظر گرفته می شود.

چندین راه برای افزایش سرعت سایت وجود دارد:

  • از هاست سریع استفاده کنید.
  • از یک ارائه دهنده سریع DNS (“domain name system”) استفاده کنید
  • «درخواست‌های HTTP» را به حداقل برسانید، استفاده از اسکریپت‌ها و افزونه‌ها را به حداقل برسانید.
  • به جای چندین شیوه نامه CSS یا CSS درون خطی، از یک شیوه نامه CSS (کدی که برای اطلاع به مرورگر وب سایت استفاده می شود) استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فایل های تصویری شما تا حد امکان کوچک هستند.
  • صفحات وب خود را فشرده کنید (این کار را می توان با استفاده از ابزاری به نام GZIP انجام داد)

امنیت وب سایت را تشدید کنید

مطمئن شوید که از HTTP ایمن استفاده می کنید. ممکن است مجبور شوید یک گواهی (SSL) خریداری کنید و ریدایرکت های (301) تغییر مسیر را از صفحات HTTP به صفحات امن جدید راه اندازی کنید.

Secure Sockets Layer (SSL) یک فناوری امنیتی است و یک لینک رمزگذاری شده بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می کند. شما می توانید یک سایت را با استفاده از SSL به راحتی تشخیص دهید: URL وب سایت با «https://» به جای «http://» شروع می شود.

در سال 2014، گوگل اعلام کرد که می‌خواهد «HTTPS» را در همه وب سایت ها ببیند و وب‌سایت‌های امن HTTPS در نتایج جستجو بر وب‌سایت‌های غیرایمن ترجیح داده می‌شوند.

بنابراین، در صورت امکان، اطمینان از ایمن بودن سایت شما منطقی است، این کار را می توان با نصب گواهینامه SSL در وب سایت خود انجام داد، اگرچه اکثر سازندگان وب سایت برتر اکنون SSL را به طور پیش فرض درج می کنند.

معرفی یک طراحی سازگار با موبایل

موبایل فرندلی

مطمئن شوید که سایت شما برای موبایل مناسب است (mobile-friendly). طراحی وب سایت “پاسخگو” به طور خودکار تنظیم می شود تا بتوان آن را به راحتی در هر دستگاهی پیمایش کرد و خواند.

گوگل در مورد این واقعیت که داشتن یک سایت ریسپانسیو توسط الگوریتم هایش یک سیگنال رتبه بندی بسیار مهم در نظر گرفته می شود بسیار جدی است و با معرفی رویکرد “اول موبایل” برای ایندکس محتوا، وب سایت واکنش گرا اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است.

بنابراین منطقی است اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما کاملاً ریسپانسیو است و در بهترین فرمت ممکن برای کاربران موبایل، تبلت یا دسکتاپ نمایش داده می شود.

بر اساس مطالعه Statistica، کاربران تلفن همراه حدود نیمی از ترافیک وب جهانی را تشکیل می دهند. بنابراین درست و منطقی است که یک طراحی مناسب برای موبایل برای سایت خود ایجاد کنید تا محتوای شما روی صفحه نمایش های کوچک قابل خواندن باشد.

فعال کردن AMP

AMP یک پروژه تحت حمایت گوگل است که هدف آن سرعت بخشیدن به تحویل محتوا در دستگاه های تلفن همراه از طریق استفاده از کد خاصی به نام AMP HTML است.

نسخه های AMP صفحات وب شما بسیار سریع در دستگاه های تلفن همراه بارگیری می شوند. آنها این کار را با حذف محتوا و کد شما تا حد امکان انجام می دهند، متن، تصاویر و ویدیو را دست نخورده باقی می گذارند اما اسکریپت ها، نظرات و فرم ها را غیرفعال می کنند.

از آنجایی که آنها خیلی سریع بارگذاری می شوند، نسخه های AMP صفحات به احتمال زیاد توسط کاربران شما خوانده و به اشتراک گذاشته می شوند، زمان ماندگاری و تعداد بک لینک هایی که به محتوای شما اشاره می کنند افزایش می یابد، همه چیز از نقطه نظر SEO خوب است. علاوه بر این، گوگل گاهی اوقات صفحات AMP را در نتایج جستجو برجسته می کند – به شما یک برآمدگی جستجوی مهم می دهد.

از structured data markup استفاده کنید

 داده های ساخت یافته به اطلاعاتی اشاره دارد که به دقت در یک پایگاه داده سیستماتیک شده است. داده های با ساختار منطقی تجزیه و تحلیل سریع اطلاعات را برای موتورهای جستجوی اینترنتی بسیار آسان می کند. اگر از داده های ساخت یافته استفاده می کنید، می توانید شانس رتبه بندی در ویژگی های SERP مانند ریچ اسنیپت ها یا rich snippets را افزایش دهید. این ممکن است منجر به افزایش نرخ کلیک برای سایت شما شود.

سایت خود را با کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ ثبت کنید

گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و سئوی تکنیکال

Google Search Console و Bing Webmaster Tools به ترتیب ابزارهای رایگان گوگل و مایکروسافت هستند که به شما امکان می دهند وب سایت خود را برای فهرست بندی در موتورهای جستجوی آنها ارسال کنید.

هنگامی که آماده راه اندازی وب سایت خود هستید، باید نقشه سایت XML آن را به گوگل سرچ کنسول و ابزار وبمستر ارسال کنید تا آنها بتوانند سایت جدید شما را کراول کرده و شروع به نمایش نتایج از آن در نتایج جستجو کنند.

این خدمات همچنین به شما این امکان را می دهد که عملکرد کلی سایت خود را از نظر موتورهای جستجو زیر نظر داشته باشید، کارهای دیگری که می توانید با این ابزار انجام دهید عبارتند از:

  • تست قابلیت استفاده از موبایل سایت شما
  • دسترسی به تجزیه و تحلیل جستجو
  • مشاهده بک لینک به سایت شما
  • رد کردن لینک های هرزنامه
  • و موارد بیشتری از این دست

چه نوع سئویی را در اولویت قرار دهیم؟

در مجموع، هر نوع سئو مهم است. برای اینکه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال کار کند، باید سئو را پایه و اساس خود قرار دهید. اگر می خواهید بیشترین پیشرفت را در رتبه بندی ایجاد کنید، باید هر سه نوع سئو را برای وب سایت خود پوشش دهید.

ما به شما پیشنهاد می کنیم که با سئوی On-page شروع کنید. سپس می توانید به سئوی تکنیکال بپردازید و در نهایت رتبه وب سایت خود را با تکنیک های سئوی off-page تنظیم کنید. اگر امروز شروع به استفاده از بهترین استراتژی های سئو کنید، جستجوی ارگانیک می تواند در رشد کسب و کار شما موثر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا