سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوابزارهای سئو

تکنیک ها و ابزارهای سئو

در مطلب قبل در خصوص مفهوم سئو و اهمیت آن برای وب سایت صحبت کردیم در ادامه سلسله مباحث سئو باید با تکنیک ها و ابزارهای سئو نیز آشنا شویم. درواقع در دنیای امروز زندگی انسان ها به نحوی توسط اینترنت احاطه شده است و انواع و اقسام وب سایت ها و شبکه های اجتماعی وجود دارد که صاحبان آن ها به دنبال جذب کاربران بیشتر هستند تا محصول خود را اعم از کالا یا خدمت به فروش برسانند.

اول بودن و حتی جزء رتبه های اول سرچ بودن هدف تقریبا تمامی این کسب و کارهاست. دیده شدن بیشتر یعنی جذب کاربر و مشتری بیشتر و آنچه که شما را به این مهم می رساند تکنیک ها و ابزارهای سئو است.  

معرفی مهمترین تکنیک های سئو

تکنیک ها و ابزارهای سئو چیست؟

در موضوع تکنیک ها و ابزارهای سئو باید گفت سه جزء اصلی (یا ستون اصلی) برای سئو وجود دارد که به ایجاد استراتژی‌های موثر سئو کمک می‌کنند:

بهینه سازی فنی یا Technical optimization

این جزء درواقع فرآیند تکمیل فعالیت ها هنگام ساخت یا نگهداری یک وب سایت برای بهبود سئو بوده و اغلب ربطی به محتوایی که در خود صفحه وجود دارد ندارد. برخی از راه‌ها برای بهینه‌سازی فنی عبارتند از داشتن نقشه سایت XML، ساختار محتوا به گونه‌ای که برای کاربر به صورت تجربه ای قابل درک باشد و عملکرد سایت را بهبودبخشد: مانند زمان بارگذاری صفحه، اندازه صحیح تصویر و محیط هاست.

بهینه سازی On-page:

بهینه سازی On-page

موضوع بسیار مهم در تکنیک ها و ابزارهای سئو بحث سئوی on-page و off-page است. بهینه سازی On-page فرآیند برای اطمینان از مرتبط بودن محتوای یک وب سایت برای کاربران است. این محتوا شامل کلمات کلیدی یا عبارات مناسب در عناوین و بدنه و اطمینان از این موضوع است که هر صفحه شامل توضیحات متا، لینک های داخلی داخل سایت و لینک های خارجی به سایت های معتبر دیگر و یک URL خوب با کلمه کلیدی تمرکز است. مدیران وب سایت از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) برای نگهداری محتوای On-page استفاده می کنند.

بهینه سازی Off-page:

این تکنیک برای ارتقای رتبه سایت از طریق فعالیت های خارج از وب سایت به کار می رود. این نوع فعالیت عمدتاً توسط بک لینک ها هدایت می شود. کسب‌وکارها می‌توانند این موارد را از طریق مشارکت، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسی مهمان در سایت‌های دیگر تولید کنند.

این سه مولفه به بازاریابان کمک می کند تا بر فعالیت ها و تکنیک های ایجاد رتبه بندی قوی برای وب سایت های خود تمرکز کنند.

در ادامه چند تکنیک اضافی برای استفاده در هر یک از سه ستون وجود دارد که در بحث تکنیک ها و ابزارهای سئو باید به آن ها توجه کنید:

انتخاب کلمات کلیدی در سئو

تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی: تحقیق کلمات کلیدی را در مورد عباراتی که برای رتبه بندی آنها مطلوب است انجام دهید. کسب و کارها باید روی کلمات کلیدی که حجم جستجوی بالایی دریافت می کنند تمرکز کنند تا برای موتورهای جستجو مرتبط باشند. نگاهی به کلمات کلیدی رقبا با عملکرد برتر نیز فرصتی برای ایجاد استراتژی برای رقابت با آنها می دهد.

محتوای یونیک و باکیفیت ایجاد کنید: صفحات با ایجاد محتوای یونیک و باکیفیت مرتبط با خوانندگان و جست و جوهای جستجوی آنها بیشتر در SERP ظاهر می شوند.

عناوین صفحات منحصر به فرد و توضیحات متا را توسعه دهید: عناوین صفحه باید شامل کلمه کلیدی اصلی صفحه باشد. و توضیحات متا باید خلاصه‌ای از آنچه کاربر باید در صفحه یاد می گیرد باشد. این عناصر در SERP ها نمایش داده می شوند.

از تبلیغات کلیکی برای تکمیل ترافیک ارگانیک استفاده کنید: تبلیغات پولی می‌تواند با دادن فرصتی به بازاریابان برای آزمایش برچسب‌های عنوان و توضیحات متا که در SERP نشان داده شده‌اند، به بهبود نرخ کلیک ارگانیک کمک کند. این تبلیغات با اطمینان از قرارگیری در صفحه اول، نتایج جستجوی ارگانیک را تقلید می‌کنند تا ببینند چه نسخه‌ای کاربران را ترغیب به کلیک کردن می‌کند.

از متن جایگزین در تصاویر (alt text) استفاده کنید: متن جایگزین برای توصیف یک تصویر در یک صفحه وب استفاده می شود. این کار برای ربات هایی که در سایت می خزند بسیار مهم است تا بفهمند تصویر چه چیزی را نشان می دهد. همچنین به صورت شفاهی تصویر را برای افرادی که دارای اختلال بینایی هستند توصیف می کند. این زمان نیز فرصت دیگری برای وارد کردن کلمات کلیدی است.

URL Slug یا نامک: یک URL Slug بخشی از URL است که برای یک صفحه خاص منحصر به فرد بوده و بعد از نام دامنه قرار می گیرد و به آدرس صفحه مورد نظر اشاره می کند. این بخش همچنین منطقه ای است که در آن قرار دادن کلیدواژه اصلی به دلیل ارتباط آن با آنچه در صفحه است، مهم است.

ابزارهای سئو

صدها ابزار برای بهبود، مدیریت و گزارش اثربخشی سئو وجود دارد. برخی رایگان هستند و برخی نه. اما همه آنها به بازاریابان کمک می کنند تا در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنند، استراتژی محتوا را توسعه دهند و نتایج رتبه بندی بالاتر در SERP ها را اندازه گیری کنند. در این قسمت برخی از ابزارهای رایج سئو که امروزه توسط استراتژیست ها و سئوکاران استفاده می شود آورده شده است:

گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول

گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول

این پلتفرم داده هایی را در زمان واقعی در مورد اثربخشی SEO ارائه می دهد. در ترکیب با گوگل سرچ کنسول، بازاریابان می توانند ترافیک وب سایت را کنترل، رتبه بندی را بهینه کنند و تصمیمات آگاهانه ای در مورد ظاهر نتایج جستجوی سایت بگیرند.

Yoast SEO

برای وب سایت هایی که از وردپرس به عنوان CMS خود استفاده می کنند، Yoast SEO افزونه ای است که برای بهبود بهینه سازی در صفحه استفاده می شود. کاربران می توانند URL Slug، توضیحات متا و عنوان صفحه را تعریف کنند. آنها همچنین می توانند نحوه عملکرد محتوای صفحه خود را در جستجوها ببینند. چک لیستی از موارد موجود است تا کاربران بتوانند اطمینان حاصل کنند که صفحه آنها تا حد امکان بهینه شده است.

Ahrefs

Ahrefs

این ابزار برای ممیزی وب سایت ها و ارائه کلیدواژه، لینک و رتبه بندی استفاده می شود. همچنین می تواند تشخیص دهد که کدام صفحات بهترین عملکرد را دارند و کدام یک نیاز به بهبود دارند.

SpyFu

این یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی رقیب برای تبلیغات گوگل است. علاوه بر تحقیقات کلیدواژه و داده‌هایی که می‌تواند تولید کند، بینش دقیقی در مورد سئوی رقیب و داده‌های پرداخت به ازای کلیک می‌دهد.

Google Trends

این ابزار به دنبال روندهای محتوا در کشورها یا مناطق جهان است. موضوعات پرطرفدار و کلیدواژه های طولانی مرتبط با آنها را پیدا کرده همچنین این روندها را در طول زمان مقایسه می کند.

بینگ وب مستر (Bing Webmaster)

این ابزار بازاریابان را قادر می سازد تا پروفایل های بک لینک و تحقیقات کلمات کلیدی را ببینند. همچنین دارای ویژگی اسکن سایت داخلی است.

Semrush

این پلت فرم برای تحقیقات کلمات کلیدی و داده های رتبه بندی آنلاین استفاده می شود. این ابزار به بازاریابان بینشی در مورد توسعه و حفظ استراتژی های کلمات کلیدی می دهد. Semrush همچنین می تواند برای اندازه گیری عملکرد SEO در طول زمان استفاده شود.

استفاده از مشاوران سئو

در حالی که این ابزار دقیقاً ابزاری برای خرید یا استفاده رایگان نیست، اما این افراد دارای تخصص سئو هستند که برخی از تیم ها در داخل فاقد آن هستند. مشاوران خوب می توانند به توسعه استراتژی های مناسب، اجرا یا توصیه برنامه بلندمدت کمک کنند. آنها همچنین می توانند در مورد معیارها برای تعیین موفقیت گزارش دهند.

جمع بندی

در این مطلب در خصوص تکنیک ها و ابزارهای سئو به صورت کلی صحبت کردیم. اگر در این زمینه فعالیت می کنید قطعا با همه یا تعدادی از آن ها آشنایی دارید اما درصورتی که مبتدی اما علاقه مند به حوزه سئو هستید مطالب آینده ما را دنبال کنید تا به هرکدام از این ابزارها و تکنیک ها به صورت تخصصی بپردازیم.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا