تولید محتوااستراتژی محتوا

استراتژی محتوا چیست؟

چه اینکه به تازگی وارد عرصه محتوا شده باشید و یا مدتی است که پا به این عرصه گذاشته اید، ایجاد یا بازنگری برنامه استراتژی محتوای خود و اطمینان از به روز بودن، نوآوری و جذاب بودن آن برای چشم انداز کاری و همچنین مشتریان بالقوه شما ضروری خواهد بود، مهم نیست که چه زمانی و چگونه قصد خرید دارند.

در این پست، به این موضوع خواهیم پرداخت که استراتژی محتوا چیست، چرا کسب و کار شما به یک برنامه محتوا نیاز دارد و چه مراحلی را برای ایجاد استراتژی خود باید بردارید.

تعریف استراتژی محتوا

استراتژی محتوا و اهمیت آن

استراتژی محتوا برنامه ای است که در آن از محتوا (صوتی، بصری و/یا نوشتاری) برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده می کنید. یک استراتژی محتوای موفق، مخاطبان هدف شما را در هر مرحله از برنامه جذب می کند و حتی پس از خرید نیز آنها را درگیر می کند.

شاید اهداف کسب و کار شما شامل افزایش آگاهی از برندتان باشد. برای رسیدن به این هدف، ممکن است یک استراتژی محتوا که بر SEO تمرکز دارد، برای افزایش بازدید وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) و افزایش ترافیک به سمت محصولات یا خدمات خود، اجرا کنید.

صاحبان کسب و کار جدید ممکن است تصور کنند که یک استراتژی محتوا خوب است، اما ضروری نیست. با این حال، تولید محتوای با کیفیت بالا می تواند در ایجاد اعتماد با مخاطبان جدید و موفقیت در طولانی مدت بسیار ارزشمند باشد.

در اصل، یک استراتژی محتوای خوب پایه و اساس مراحل جذب خریدار و مشتری در جریان سفرش است که از چارچوب بازاریابی درونگرا پیروی می کند. همراه با جذب مشتریان بالقوه برای برند خود، می توانید از یک استراتژی محتوا برای فعال سازی فروش و رضایت مشتری استفاده کنید.

به علاوه، با توجه به اینکه 70 درصد از بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه گذاری می کنند، بسیار مهم است که یک استراتژی محتوای خوب برای رقابت در صنعت خود ایجاد کنید.

هنگامی که یک استراتژی محتوا ایجاد می کنید، به چند سوال باید پاسخ دهید. بیایید به آنها عمیق تر نگاه کنیم.

1. چه کسی محتوای شما را خواهد خواند؟

مخاطب هدف محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چند مخاطب محتوا تولید می کنید؟

همانطور که کسب و کار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، استراتژی محتوای شما می تواند بیش از یک نوع کاربر را تامین کند. استفاده از انواع محتوا و کانال‌ها به شما کمک می‌کند محتوایی را ارائه دهید که برای هر شخص طراحی شده است.

2. چه مشکلی را برای مخاطبان خود حل خواهید کرد؟

در حالت ایده آل، محصول یا خدمات شما مشکلی را حل می کند که می دانید مخاطبان شما دچارش هستند. به همین ترتیب، محتوای شما با شروع به شناسایی و رسیدگی به مشکل، مخاطبان خود را آموزش می دهد.

یک استراتژی محتوای صحیح از افراد در هر دو طرف محصول شما پشتیبانی می کند: کسانی که هنوز در حال کشف چالش های اصلی خود هستند و کسانی که قبلاً از محصول شما برای غلبه بر این چالش ها استفاده می کنند. محتوای شما راه حل(هایی) را که ارائه می کنید تقویت می کند و به شما کمک می کند تا اعتبار خود را نزد مخاطبان هدف خود بسازید.

3. چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟

کانال های توزیع محتوا

رقبای شما احتمالاً محصولی مشابه محصول شما دارند، به این معنی که مشتریان بالقوه شما باید بدانند که چه چیزی محصول شما را بهتر می کند – یا حداقل، متفاوت با محصول رقبا است.

شاید دارایی اصلی شما این باشد که شرکت شما سال ها تاسیس شده است. یا شاید برند منحصر به فردی دارید که شما را از رقبای خود متمایز می کند. برای اثبات اینکه چرا محصول شما ارزش خرید را دارد، باید ثابت کنید که چرا ارزش شنیدن را دارید. هنگامی که این موضوع را درک کردید، آن پیام را در محتوای خود لحاظ کنید.

4. روی چه قالب های محتوایی تمرکز خواهید کرد؟

سوال بعدی که باید قبل از نوشتن استراتژی محتوا به آن پاسخ دهید، قالب های محتوایی است. برای اینکه بفهمید روی چه قالب هایی تمرکز کنید، باید مخاطبان خود را در جایی که هستند ملاقات کنید. به عنوان مثال در حالی که ممکن است وسوسه شوید که محتوای خود را به شکل پادکست راه اندازی کنید (چراکه در چند سال اخیر بسیار رشد کرده است)، یا یک کانال YouTube راه اندازی کنید، ابتدا ببینید مخاطبان شما کجا زندگی می کنند.

در غیر این صورت، ممکن است وقت خود را برای تولید محتوایی تلف کنید که یا به مخاطب شما نرسد یا توجه آنها را جلب نکند.

هنگامی که بهترین فرمت ها را شناسایی کردید، شروع به ایجاد بودجه برای ارزیابی منابعی کنید که می توانید برای اجرای این استراتژی اختصاص دهید.

5. محتوای خود را در چه کانال هایی منتشر خواهید کرد؟

همانطور که می توانید محتوا در قالب های مختلف ایجاد کنید، کانال های مختلفی نیز خواهید داشت که می توانید در آنها منتشر کنید، از وب سایت خود گرفته تا رسانه های اجتماعی. این موضوع باز هم نشان دهنده محل زندگی مخاطبان شما خواهد بود. اگر مخاطبان شما محتوای ویدیویی طولانی را ترجیح می دهند، می توانید محتوای خود را در YouTube منتشر کنید. اگر مخاطب جوان‌تری دارید که محتوای سریع را دوست دارد، می‌توانید TikTok و Instagram را انتخاب کنید.

6. چگونه تولید و انتشار محتوا را مدیریت خواهید کرد؟

فهمیدن اینکه چگونه همه محتوای خود را ایجاد و منتشر می کنید می تواند یک کار دلهره آور باشد. در یک تیم کوچک، این ممکن است به اندازه کافی آسان باشد زیرا ممکن است شما تنها تصمیم گیرنده باشید. همانطور که شرکت شما رشد می کند، ممکن است لازم باشد با چندین تیم محتوا همکاری کنید تا یک فرآیند موثر را کشف کنید.

استراتژی محتوای امروزی با مدیریت محتوای صحیح از درهم ریختگی جلوگیری می کند. هنگام برنامه ریزی برای یک تقویم محتوا پیرامون موضوعات مورد نظر خود، می توانید به راحتی پیام شرکت خود را تجسم کنید و در طول زمان خود را به عنوان یک مرجع در بازار خود مطرح کنید.

چرا بازاریابان نیاز به ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟

بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک می کند منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه ترافیک وب سایت و سرنخ های جدید را آماده و برنامه ریزی کنند. اگر بتوانید فقط یک پست وبلاگ ایجاد کنید که مقدار ثابتی از ترافیک ارگانیک دریافت می کند، یک پیوند تعبیه شده به یک کتاب الکترونیکی یا ابزار رایگان، با گذشت زمان – مدت ها پس از کلیک روی “انتشار” به تولید سرنخ برای شما ادامه می دهد.

منبع قابل اعتماد ترافیک و سرنخ‌های محتوای همیشه سبز شما به شما این انعطاف‌پذیری را می‌دهد تا با سایر تاکتیک‌های بازاریابی برای کسب درآمد، مانند محتوای حمایت‌شده، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و محتوای توزیع‌شده آزمایش کنید. به علاوه، محتوای شما نه تنها به جذب سرنخ کمک می کند، بلکه به مشتریان بالقوه شما آموزش می دهد و برای برند شما آگاهی ایجاد می کند.

چگونه یک چارچوب برای استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟

مراحل ایجاد استراتژی محتوا
  • هدف خود را مشخص کنید.
  • انجام تحقیقات شخصیتی
  • ممیزی محتوا را اجرا کنید.
  • یک سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید.
  • نوع محتوایی را که می خواهید ایجاد کنید مشخص کنید.
  • ایده های محتوای طوفان فکری
  • محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید.

اکنون، بیایید به بررسی جزئیات نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا بپردازیم. استراتژی محتوا چگونه تنظیم می شود؟

1. هدف خود را مشخص کنید.

تعیین اهداف در استراتژی محتوا

هدف شما از تدوین برنامه بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می خواهید محتوا تولید کنید و یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟

قبل از شروع برنامه ریزی، اهداف خود را بشناسید، در این صورت زمان آسان تری برای تعیین بهترین استراتژی خود خواهید داشت.

این الگوی برنامه ریزی هدف را برای کمک به کشف اهداف محتوای مناسب دانلود کنید.

2. انجام تحقیقات پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب

برای توسعه یک برنامه و استراتژی محتوای موفق، باید به وضوح مخاطبان هدف محتوای خود را تعریف کنید – که به عنوان پرسونای خریدار شما نیز شناخته می شود.

این امر به ویژه برای کسانی که شروع به کار کرده اند یا تازه وارد بازاریابی شده اند بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان هدف خود، می‌توانید محتوای مرتبط‌ تر و ارزشمندتری تولید کنید که بخواهند آن‌ها را بخوانند و به آن تبدیل کنند.

اگر شما یک بازاریاب با تجربه هستید، ممکن است هدف شما تغییر کرده باشد. آیا می خواهید گروه جدیدی از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا می خواهید همان مخاطبان هدف را حفظ کنید؟ بررسی مجدد پارامترهای مخاطب با انجام تحقیقات بازار در هر سال برای رشد مخاطبان شما بسیار مهم است.

3. ممیزی محتوا را اجرا کنید.

در اوایل، اکثر برندها با پست های وبلاگ شروع می کنند. اگر می‌خواهید در قالب‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید یک ممیزی محتوا برای ارزیابی محتوای برتر و کم‌بازده خود انجام دهید. سپس، از آن اطلاعات برای اطلاع دادن به مسیر بعدی استفاده کنید.

اگر مدتی است که در یک تجارت بوده اید، باید تلاش های بازاریابی محتوای خود و نتایج حاصل از آن را در سال گذشته مرور کنید.

دریابید که در سال آینده چه کارهای متفاوتی می توانید انجام دهید و اهداف جدیدی تعیین کنید. اکنون زمان بسیار خوبی است تا اهداف تیم خود را با بقیه اهداف سازمان خود هماهنگ کنید.

در هر مرحله‌ای که هستید، ممیزی محتوا به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه چیزی در بین مخاطبان شما طنین‌انداز و جذاب می‌شود، شکاف‌ها را در دسته‌های موضوعی خود شناسایی کنید و ایده‌های محتوای تازه را به کمک طوفان فکری پیدا کنید.

4. یک سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید.

سیستم مدیریت محتوا در استراتژی محتوا

انتخاب سیستم مدیریت محتوا گام بعدی در فرایند ایجاد چارچوب استراتژی محتوا است. چند بخش حیاتی مدیریت محتوا شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و تجزیه و تحلیل محتوا است. درواقع شما می خواهید روی یک CMS سرمایه گذاری کنید تا محتوای خود را به روشی آسان و پایدار ایجاد، مدیریت و پیگیری کنید.

با استفاده از CMS، می توانید نتایج خود را در یک مکان برنامه ریزی، تولید، انتشار و اندازه گیری کنید.

5. تعیین کنید که چه نوع محتوایی را می خواهید ایجاد کنید.

گزینه های مختلفی برای محتوایی که می توانید ایجاد کنید وجود دارد، از محتوای نوشتاری مانند کتاب های الکترونیکی و پست های وبلاگ گرفته تا محتوای صوتی مانند پادکست.

6. ایده های محتوایی طوفان فکری

اکنون زمان آن رسیده است که ایده هایی برای پروژه محتوای بعدی خود ارائه دهید. طوفان فکری زمانی است که شما عمدا سعی می کنید ایده ها یا راه حل های جدیدی برای مشکلات بیاندیشید. در انواع نوشتن (محتواهای خلاقانه، تبلیغاتی، دانشگاهی و آکادمیک یا تجاری یا هرنوع نوشتن) طوفان فکری یک مرحله مقدماتی سودمند است که به نویسندگان کمک می کند تا بدانند دقیقاً در پروژه هایشان چه کارهایی میتوانند انجام دهند؟

7. محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید.

برنامه بازاریابی شما باید فراتر از انواع محتوایی باشد که ایجاد می کنید – همچنین باید محتوای شما را سازماندهی کند.

با کمک یک تقویم، در مسیر درستی برای انتشار یک کتابخانه محتوای متعادل و متنوع در وب سایت خود خواهید بود. سپس، یک تقویم محتوای رسانه های اجتماعی برای تبلیغ و مدیریت محتوای خود در شبکه های اجتماعی دیگر ایجاد کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا